Wynika to z badań przeprowadzonych przez międzynarodową organizację operatorów transportu publicznego UITP (L’Union Internationale des Transports Publics).
Spośród 70 operatorów komunikacji miejskiej, działających na obszarze zamieszkiwanym przez 100 mln ludzi, dysponujących flotą 70 tys. autobusów w 63 miastach w całej Europie ponad 28% wskazało, że zamierza nabyć autobusy zasilane CNG. Kolejne 13% chce zainwestować w autobusy na biometan. Ponad 40% z badanych firm zamierza kupić autobusy z napędem elektrycznym, szczególnie hybrydowym, z których znaczna część będzie zasilana gazem ziemnym.
Wzrost zainteresowania gazem ziemnym jako paliwem silnikowym jest bardzo pozytywnie odbierany przez producentów autobusów, z których wielu ma w ofercie pojazdy gazowe.
Na targach Bus World 2015 w Kortrijk w Belgii kilku producentów pokazało nowe modele autobusów na gaz ziemny. Były to pojazdy typowo miejskie jak i do przewozów regionalnych.
Szwedzka Scania wprowadziła do oferty model Interlink LD, pierwszy podmiejski autobus napędzany gazem ziemnym, który może znaleźć zastosowanie na krótkich trasach międzymiastowych i jako autobus szkolny.
Teraz możemy zaoferować klientom możliwość znacznego zmniejszenia emisji CO2, co wpisuje się w rosnącą świadomość w zakresie potrzeby odwrócenia efektów globalnego ocieplenia. Miasta w Europie są coraz bliższe ograniczeniu stosowania oleju napędowego, a Scania oferuje w tym zakresie najszerszą gamę rozwiązań.
Klas Dahlberg, Scania
Nowy autobus Scanii ma gazowy silnik o mocy 320 KM spełniający oczywiście wymagania Euro 6.
Mecedes-Benz zaprezentował Citaro w wersji NGT (Natural Gas Technology). Przedstawiciele Mercedesa podkreślali ważne cechy gazu ziemnego tzn. cichą pracę i redukcję emisji CO2 tego autobusu. Silnik Citaro NGT ma moc 302 KM.
Inni producenci także podkreślali wagę jaką przywiązują do autobusów zasilanych gazem ziemnym. Niemiecki koncern MAN pomimo, że nie pokazywał w tym roku na Bus World w Kortrijk żadnych nowych modeli gazowych nadal pozostaje w pełni zaangażowany w rozwijanie napędów CNG. Paliwo to jest postrzegane jako poważna alternatywa dla pojazdów zasilanych olejem napędowym, tym bardziej, że emisja szkodliwych składników spalin silników zasilanych gazem ziemnym jest bez porównania niższa od ich dieslowskich odpowiedników, szczególnie w zakresie cząstek stałych i związków azotu.
Przykłady można mnożyć także wśród firm polskich. Firma Solbus pokazała w Kortrijk autobusy zasilane gazem ziemnym. Był to spalinowo-elektryczny autobus hybrydowy, którego silnik jest zasilany gazem ziemnym przechowywanym w postaci sprężonej. Był to jeden z 40 egzemplarzy zamówionych przez MPK w Częstochowie oraz pokazowy autobus LNG.
Solaris, podobnie jak MAN, nie pokazał w Belgii autobusów zasilanych gazem ziemnym ale w jego ofercie znajduje się także pełna gama pojazdów gazowych.