12-metrowy autobus Solbus Solcity 12 H przygotowany do przeprowadzenia homologacji zaprezentowano w czasie 23. Dni Częstochowy.
W autobusie zastosowano szeregowy, hybrydowy, szeregowy układ napędowy, co oznacza, że zasilany gazem ziemnym silnik napędza generator zapewniający energię dla elektrycznego silnika trakcyjnego. Zastosowano czeską jednostkę napędową Tedom, która przy pojemności skokowej 12 l osiąga moc maksymalną 230 kW przy 2000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 1300 Nm, spełniając wymagania emisyjne zgodne z normą Euro 6. Napędzany przez nią generator ma moc 200 kW i dostarcza energię elektryczną do silnika trakcyjnego o mocy ciągłej 235 kW (chwilowa jej wartość to 250 kW), który osiąga maksymalny moment obrotowy 1600 Nm.
Z silnika elektrycznego trafia on do portalowego mostu napędowego ZF o przełożeniu 6,2 za pośrednictwem wału z przegubami.
Autobus ma zamontowane na dachu 4 zbiorniki o łącznej pojemności 1216 l, które pozwalają na zgromadzenie 304 Nm3 sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego pozwalającego na pokonanie dystansu około 700 km.
Za nimi znajduje się bateria 4 superkondensatorów zdolna do zgromadzenia 500 Wh energii elektrycznej odzyskiwanej w czasie hamowania pojazdu.
Zgromadzona w superkondensatorach energia będzie wykorzystywana do ruszania autobusu i w czasie przyspieszania. Dzięki temu w strefie przystanków pojazd będzie się poruszał z praktycznie zerową emisją.
Wszystkie 40 autobusów (25 dwunastometrowych i 15 przegubowców) zostanie dostarczonych w listopadzie 2015 r., by w grudniu wyjechać na częstochowskie ulice.
Zakupione ze środków pozyskanych z programu GAZELA autobusy pozwolą na ograniczenie wydatków na paliwo o 1,5 mln zł rocznie (w porównaniu z autobusami dieslowskimi) i zmniejszenie o 850 ton emisji dwutlenku węgla.