Pierwszy gazowy silnik M936 G spełniający wymagania Euro 6 opuścił linię produkcyjną fabryki w Mannheim 2 marca 2015 r.
Najmłodszy w rodzinie jednostek napędowych produkowanych w Mannheim oferuje niski poziom emisji CO2 i bardzo niską emisję hałasu. Nasz silnik gazowy to cenny wkład w bezpieczny i przyjazny dla środowiska transport w centrach miast.
Andreas Moch, fabryka silników Mercedes-Benz w Mannheim
Konstrukcja nowego gazowego silnika M936 G jest oparta na dieslowskiej jednostce napędowej OM 936.
Sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik o zapłonie iskrowym ma pojemność skokową 7,7 l i osiąga moc 222 kW (302 KM) przy 2200 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości1200 Nm w zakresie 1200-1300 obr./min. Może być zasilany gazem ziemnym lub biometanem, tworzących z powietrzem mieszankę o składzie stechiometrycznym, który zapewnia wyjątkowo czysty proces spalania, wysoką moc i niską emisję spalin.
Emisja CO2 silnika M936 G jest o 20% niższa niż w bazowym silniku o zapłonie samoczynnym. Bilans emisji dwutlenku węgla jest jeszcze bardziej korzystny jeśli do zasilania silnika używany jest biometan. Jest to obecnie najbardziej przyjazna dla środowiska jednostka napędowa produkowana w zakładach w Mannheim.
Silnik jest specjalnie dostosowany do zasilania gazem ziemnym. Zasadnicze części jednostki napędowej, czyli korpus silnika i głowica z czterema zaworami w każdym cylindrze, są takie same jak w wersji dieslowskiej.
Nowo opracowana jest turbosprężarka, przewody powietrza doładowującego, układ zapłonowy, układ zasilania tworzący mieszankę gazowo-powietrzną oraz układ recyrkulacji spalin (EGR). Zadaniem układu EGR w tym silniku jest przede wszystkim obniżanie temperatury spalin w celu zapewnienia odpowiedniej trwałości jednostki napędowej.
W układzie zapłonowym silnika M936 G stosowane są świece zapłonowe, które są montowane w odpowiednio zmodyfikowanych gniazdach, w których w silniku Diesla umieszczone są wtryskiwacze oleju napędowego. Bezpośrednio nad świecami znajdują się palcowe cewki zapłonowe, indywidualne dla każdego cylindra.
W związku ze zmianą rodzaju paliwa konieczne było także zmniejszenie stopnia sprężania silnika, co osiągnięto przez zmianę kształtu denek tłoków.
Turbosprężarka ma asymetryczną geometrię turbiny i dwa zawory upustowe, dzięki czemu silnik znakomicie reaguje na zmiany obciążenia, a w tym samym czasie spaliny są doprowadzane do układu recyrkulacji spalin. Silnik nie korzysta ze skomplikowanych technologii oczyszczania spalin znanych z silników Diesla (SCR z wtryskiem AdBlue do układu wylotowego czy filtr cząstek stałych). Podobnie jak w innych silnikach o zapłonie iskrowym zastosowano trójdrożny katalizator spalin.
W silniku M936 G zredukowano wymagania obsługowe w stosunku do poprzednika (M 906 LAG). Wymiana oleju silnikowego jest przewidziana co 60 tys. km (w silniku M 906 LAG olej wymieniało się co 45 tys. km). Oznacza to, że autobus miejski (między innymi w nich będzie stosowany silnik M936 G), który rocznie pokonuje dystans około 60 tys. km trafi do serwisu raz w roku.
Silnik M936 G będzie stosowany w autobusach miejskich Citaro oraz podwoziu komunalnym Econic NGT (Natural Gas Technology).
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.