Gazowe Solbusy - podsumowanie 2014 roku

Piotr Złoty
źródło: Solbus
Dodany: 02.01.2015

 
W 2014 r. Solbus sprzedał jedynie 3 autobusy zasilane gazem ziemnym. Były to pojazdy dostarczone do przewoźnika w Estonii. Nie jest to wynik porażający, jednak wiele wskazuje na to, że firma będzie produkować znacznie więcej pojazdów gazowych.

 
Solbus SM12 LNGfot. SolbusSolbus SM12 LNG na targach w Hanowerze

Pomimo symbolicznej sprzedaży autobusów zasilanych gazem ziemnym w 2014 r. firma żyje kontraktem warszawskim, w ramach którego, w 2015 r., dostarczy 35 przegubowych Solbusów Solcity SM 18 LNG wraz z infrastrukturą do tankowania skroplonego gazu ziemnego do stołecznego MZA.

Rok wcześniej, w 2013 r., Solbus dostarczył 11 autobusów zasilanych LNG dla Olsztyna, co było przełomowym wydarzeniem dla rozwoju autobusów zasilanych LNG w Europie.

Konsekwencja z jaką Solbus promuje swoje rozwiązania oparte na LNG i pierwsze sukcesy jakie firma osiąga w tym zakresie skłoniły nas do zapytania Jakuba Śliżaka, prezesa zarządu Solbusa, o przyszłość rynku gazowych autobusów.

gazeo.pl: Jak Pan postrzega przyszłość autobusów gazowych w transporcie publicznym?

Jakub Śliżak: Przy obecnym poziomie podatku akcyzowego od oleju napędowego i paliw metanowych (LNG i CNG) oraz cenach w jakich polscy dostawcy dostarczają gaz, jego zastosowanie po prostu się nie opłaca.

My mamy jednak na to receptę. Jest nią współpraca z Gazpromem, który jest jak na razie jedyną firmą, która chce zmienić rynek gazu ziemnego jako paliwa silnikowego w Polsce i Europie.

Pomimo napiętej sytuacji pomiędzy Ukrainą i Rosją, rozmawiając z Gazpromem nie widzimy żadnych zmian w podejściu do współpracy z nami. Rozmawiamy o konkretnych projektach i po prostu robimy to co do nas należy, natomiast nie mamy pojęcia jakie decyzje polityczne zapadną.

A nad czym teraz pracujecie?

Rozmawiamy o kilku konkretnych projektach związanych z autobusami gazowymi. Myślę, że w 2015 r. mamy szansę ulokować na polskim rynku nasze autobusy gazowe w ramach dwóch kolejnych projektów, poza oczywiście Olsztynem i Warszawą.

Solbus Solcity SM 18 LNGfot. gazeo.plSolbus Solcity SM 18 LNG w barwach MZA Warszawa na targach Transexpo 2014

Jeśli chodzi o Europę obserwujemy także bardzo duże zainteresowanie naszymi autobusami na LNG. Pojawiają się zapytania o jazdy testowe. Właśnie w tym celu przygotowujemy zupełnie nowy autobus LNG, który będzie gotowy pod koniec 2014 r. i od razu zostanie skierowany na jazdy testowe do Estonii. Stamtąd pojedzie na Słowację, gdzie także jest zainteresowanie naszymi działaniami. Prowadzimy rozmowy z firmami w Austrii, Holandii na Litwie i na Węgrzech. Także wydaje mi się, że zainteresowanie w Europie jest spore.

Tegoroczna sprzedaż autobusów gazowych nie imponuje.

W 2014 r. sprzedaliśmy około 100 autobusów z czego tylko 3 napędzane CNG. To faktycznie niewiele. Wydaje mi się jednak, że zrobiliśmy w tym roku bardzo dużo na rzecz sprzedaży autobusów, głównie LNG. Wierzymy, że jest to jedyna realna alternatywa dla silników Diesla, przy obecnie obowiązujących normach emisji spalin, szczególnie dla komunikacji miejskiej.

A nie obawia się Pan, że jakaś decyzja polityczna na poziomie europejskim może Wasze plany zniweczyć? Nie mam wątpliwości, że zarówno polityka Unii Europejskiej oraz budowane, na wszystkich wybrzeżach europejskich, terminale LNG uniezależniają nas od dostaw rosyjskiego gazu. Właśnie z tego powodu LNG będzie miało wsparcie polityczne w Brukseli. Czyli potencjał LNG w Waszej firmie będzie rósł? Zdecydowanie tak. Wynika to z uwarunkowań rynk…
 

Good Przydatny artykuł (4)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)



Na kolejnej stronie dalszy ciąg wywiadu
Jakubem Śliżakiem,
prezesem zarządu Solbusa

Pozostało: 50%





Partnerzy
Ustawienia plików cookie