Oferta samochodów CNG w Polsce i Europie

Piotr Złoty
źródło: Materiały prasowe producentów
Dodany: 08.05.2019

 
Zmiany jakie zachodzą w zakresie ograniczania emisji spalin samochodów wpływają na oferty poszczególnych producentów pojazdów, którzy by im sprostać muszą oferować np. pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym. Jak wygląda w tym zakresie oferta poszczególnych producentów?

 

Korzystne uwarunkowania dla samochodów CNG w Polsce

Wydawać by się mogło, że w świetle wprowadzonych w ostatnich latach korzystnych uwarunkowań prawnych oferty większej liczby importerów w Polsce będą nastawione na użytkowników chcących skorzystać z dobrodziejstw paliw metanowych.

Promowane technologie przyszłości

Producenci pojazdów i importerzy aktywnie promują pojazdy elektryczne, co także jest zgodne z polityką naszych władz, które starają się upowszechniać elektromobilność. Trzeba jednak pamiętać, że pojazdy elektryczne to cały czas technologia przyszłości, szczególnie w zakresie magazynowania energii elektrycznej, a co za tym idzie zasięgu tych aut.

Gazowe Iveco Dailyfot. IVEO PolandPomimo ograniczonej oferty pojazdów CNG, w Polsce są firmy, które użytkują duże floty samochodów gazowych i dealerzy specjalizujący się w ich sprzedaży. Przykład: firma HOLLYWOOD S.A. i dealer IVECO TNC z Gdańska

CNG - technologia dojrzała

W przypadku samochodów zasilanych CNG mamy już do czynienia z dojrzałą i dopracowaną w szczegółach technologią, która może także nie rzuca na kolana pod względem uzyskiwanych przez samochody zasięgów, lecz wartości rzędu 400 km to właściwie norma wśród wszystkich oferowanych na rynku modeli.

Oferta samochodów CNG w Polsce mocno ograniczona

Oferta w zakresie samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych napędzanych gazem ziemnym jest w Polsce (w porównaniu z rynkiem europejskim), mocno ograniczona i obejmuje zaledwie kilka modeli pojazdów.

Są wśród nich samochody użytkowe Fiat Professional Natural Power, dostawczy IVECO Daily Natural Power oraz produkowany w Polsce Volkswagen Caddy TGI.

Jeszcze kilka lat temu oferta takich samochodów była nieco szersza. Na polskim rynku pojazdów CNG reprezentowany był Opel z modelami ComboZafira. Swoich sił próbowała Skoda, chcąc wprowadzić w Polsce Octavię G-TEC. Obie marki wycofały gazowe modele z polskiego rynku z uwagi na niewielkie zainteresowanie pojazdami zasilanym gazem ziemnym w Polsce.

Obecnie oferta lekkich pojazdów CNG na polskim rynku opiera się na trzech markach. Największą liczbą gazowych modeli samochodów dysponuje wspomniany Fiat Professional.

Fiat Fiorino Natural Powerfot. Fiat ProfessionalFiat Fiorino Natural Power i rozmieszczenie w nim zbiorników paliwa (CNG i benzyny)

Fiat Professional Natural Power

Fiat Professional oferuje w Polsce wszystkie będące w ofercie pojazdy użytkowe, począwszy od Pandy Van na Ducato skończywszy.

Wszystkie gazowe modele Fiata są oznaczone jako Natural Power.

Najmniejszy z pojazdów dostawczych z gamy Fiat Professional – Fiat Panda Van jest napędzany silnikiem 0.9 TwinAir o mocy 70 KM. Gazowa Panda ma zasięg 340 km na gazie i 640 km na benzynie.

Dostawcze Fiorino jest napędzane silnikiem 1.4 o mocy 70 KM. Zasięg pojazdu wynosi 260 km na gazie i 600 km na benzynie.

Fiat Doblo Natural Powerfot. Fiat ProfessionalFiat Doblo Natural Power

W większym Doblo Cargo stosowany jest także silnik 1.4, jednak o mocy 115 KM (120 KM na benzynie). W wersji Cargo (dostawczej) samochód ma zasięg 274 km na CNG i 244 km benzynie.

Największy w ofercie Ducato Natural Power jest napędzany 3-litrowym silnikiem o mocy 136 KM przy 3500 obr./min. oraz momentem obrotowym o maksymalnej wartości 350 Nm osiąganym przy 1500 obr./min.

Samochód dysponuje zasięgiem 400 km, a 15-litrowy zbiornik benzyny jest traktowany jako awaryjne źródło energii (do dojechania do najbliższej stacji CNG).

Jak widać, choćby z podanych przebiegów na obu paliwach, napędzane gazem ziemnym Fiaty Panda Van i Fiorino są pojazdami 2-paliwowymi. Mają pełnowymiarowe zbiorniki benzyny co czyni je bezkonkurencyjnymi pod względem sumarycznego zasięgu (na gazie i na benzynie). Samochody i Fiat Professional mają zbiorniki umieszczone pod podłogą, co nie ogranicza ich parametrów przewozowych (przynajmniej w zakresie przestrzeni ładunkowej) w stosunku do wersji dieslowskich i zasilanych wyłącznie benzyną.

IVECO Daily Natural Powerfot. IVECONowe IVECO Daily Natural Power zadebiutowało w 2019 r.

IVECO Daily Natural Power

IVECO oferuje gazowe odmiany praktycznie wszystkich swoich pojazdów (Daily, Eurocargo i Stralis).  Wszytskie te pojazdy są dostępne także w Polsce. W naszym zestawieniu skupiamy się na samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych.

Kryteriom tym w ofercie IVECO odpowiada Daily w odmianie CNG czyli Daily Natural Power. Samochód występujący w szerokiej gamie furgonów fabrycznych oraz podwozi pod zabudowę jest napędzany 3-litrowym silnikiem F1C i w zależności od rodzaju nadwozia osiąga zasięgi około 350 km.

Volkswagen Caddy TGIfot. CNG-LNG.plVolkswagen Caddy TGI jest produkowany w Poznaniu (Antoninek). Pojazd z zamontowanym układem napędowym z silnikiem 1.4 TGI trafia do Zakładu Zabudów Specjalnych Volkswagen Poznań w Swarzędzu, gdzie montowane są butle CNG

Zbiorniki CNG umieszczone w przestrzeni podwozia nie ograniczają parametrów użytkowych gazowych odmian Daily.

Volkswagen Caddy TGI

W Polsce można kupić także użytkowe Caddy TGICaddy Maxi TGI. Samochody są napędzane silnikiem 1.4 TGI o mocy 110 KM. Pojazdy te dysponują zasięgami 600 i 790 km na gazie oraz 200 km na benzynie.

Samochody CNG w Europie

W Europie oferta pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym jest dość rozległa i obejmuje zarówno pojazdy stricte osobowe, niewielkie samochody użytkowe typu van oraz nieco większe pojazdy, które są bardzo często wykorzystywane w miejskiej dystrybucji. Zobaczcie jakie fabryczne auta z CNG kupić na Starym Kontynencie. Zatem po kolei. Oczywiście wszytskie wymienione na początku, jako dostępne w Polsce, samochody są dostępne także w Europie.

Audi A3 Sportback g-tronfot. AudiAudi A3 Sportback g-tron

Audi g-tron

Audi w swej ofercie ma 3 modele napędzane sprężonym gazem ziemnym. Są one oznaczane jako g-tron.

Najmniejszy Audi A3 Sportback g-tron jest napędzany nowym silnikiem 1.5 TFSI, który osiąga moc 131 KM (96 kW). Zwiększona pojemność zbiorników gazu zapewnia samochodowi zasięg na gazie w granicach 480 km. Sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest przechowywany w zbiornikach umieszczonych pod podłogą bagażnika. Zamontowano tam 2 lekkie zbiorniki kompozytowe, w

 których wewnętrzny, wykonany z tworzywa, liner jest wzmocniony (opleciony) przesyconą żywicą warstwą włókien węglowych i zewnętrzną warstwą włókna szklanego (także laminowanego).

Każdy z tych zbiorników mieści około 7 kg gazu. Dodatkowo w samochodzie zamontowano trzeci (stalowy) zbiornik CNG mieszczący około 4 kg gazu. Zbiornik benzyny mieści 9 l paliwa. Formalnie samochód jest jednopaliowowy. Zasięg samochodu na benzynie to około 150 km.

Audi A4 Avant g-tronfot. AudiAudi A4 Avant g-tron

Audi A4 Avant g-tron ma większy 2 litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny (TFSI), w którym zastosowano gazowy układ zasilania. Samochód dysponuje mocą 170 KM (125 kW) w zakresie 4450-6000 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 270 Nm, który jest dostępny do 1650 obr./min. do 4400 obr./min. Zapas paliwa pozwala na pokonanie 468 km na gazie i 120 km na 7-litrowym zbiorniku benzyny.

W taki sam silnik (2.0 TFSI) jak w przypadku Audi A4 Avant g-tron wyposażone jest Audi A5 Sportback g-tron. Samochód ma także identyczne jak A4 parametry zasięgu na gazie i na benzynie.

Fiat Natural Power

Fiat Qubo Natural Powerfot. FiatFiat Qubo Natural Power

Obok modeli Fiat Professional, które włoski koncern oferuje także w Polsce w Europie sprzedawane są także osobowe modele CNG marki Fiat. Są to Fiat Panda (zasięg 340 na gazie i 640 na benzynie), Fiat Qubo (430 km na gazie i 570 km na benzynie) i Fiat Doblo (410 km na gazie i 240 km na benzynie).

Opel Astra Ecotec CNGfot. gazeo.plOpel Astra Ecotec CNG. Oprócz hatchbacka w wersji CNG dostępna jest także odmiana Sports Tourer (kombi)

Opel Ecotec CNG

Opel oferuje 2 gazowe modele. Są to Astry (5-drzwiowy hatchback i kombi – Sports Tourer) w wersjach zasilanych CNG. Są one oznaczane jako Ecotec CNG. Do napędu tych samochodów jest wykorzystywany silnik 1.4 o mocy 110 KM. Zasięg na gazie wynosi, odpowiednio 420 i 400 km oraz na benzynie, której zapas wynosi 13,4 l – 210 km.

SEAT Ecofuel i TGI

Bogatą ofertą samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym dysponuje SEAT. To właśnie w Hiszpanii powstają rozwiązania gazowych układów zasilania stosowanych także w innych samochodach Grupy VW.

SEAT Arona TGIfot. SEATSEAT Arona TGI to najnowszy w gamie hiszpańskiej marki pojazd gazowy

Ofertę gazowych SEATów otwiera Mii Ecofuel wyposażony w silnik 1.0 MPI o mocy 68 KM. Zasięg samochodu na gazie wynosi 380 km i 220 km na benzynie (na 10-litrowym zbiorniku).

Kolejnym modelem CNG w ofercie jest Ibiza TGI z silnikiem 1.0 TGI o mocy 90 KM. Dysponuje ona zasięgiem 420 km na gazie i 150 km na benzynie (zbiornik dojazdowy o pojemności 9 l).

Arona TGI z takim samym silnikiem i zapasem paliwa jak Ibiza TGI może przejechać na gazie 400 km i dodatkowo 150 km na benzynie.

Skoda Citigo po liftingu dokonanym w roku modelowym 2017fot. SkodaSkoda Citigo po liftingu dokonanym w roku modelowym 2017

Wśród gazowych SEATów są jeszcze 2 wersje Leona TGI (5-drzwiowy hatchback – Leon TGI Evo i kombi – Leon ST TGI Evo). W samochodach tych zastosowano silnik 1.5 TGI dysponujący mocą 130 KM. Zasięgi obu modeli Leona TGI są identyczne i wynoszą 480 km na gazie i 150 km na benzynie (9-litrowy zbiornik).

Skoda G-TEC

Skoda ma w ofercie 2 modele zasilane gazem ziemnym – CitigoOctavia w wersji kombi. Oba są oznaczane jako G-TEC.

Citigo G-Tec jest napędzane silnikiem 1.0 MPI, który dysponuje mocą 68 KM. Samochód ma zasięg 380 km na gazie i 220 km na benzynie.

Octavia G-Tec z silnikiem 1.5 TGI o mocy 130 KM ma zasięg 505 km na gazie i 150 km na benzynie.

Niebawem w ofercie pojawi się kolejny G-TEC. Będzie to Skoda Scala w odmianie zasilanej CNG.

Elementy gazowego układu zasilania w samochodzie VW Golfie Variant TGIfot. VolkswagenW 2019 r. zadebiutował Golf Variant w odmianie TGI. Jego zasięg na gazie przechowywanym w 2 kompozytowych i stalowym zbiorniku CNG wynosi około 440 km

Volkswagen TGI

Oprócz oferowanych także w Polsce użytkowych Caddy TGICaddy Maxi TGI Volkswagen dysponuje osobowymi modelami napędzanymi CNG. W ofercie znajdują się: Golf TGI z silnikiem 1.5 TGI o mocy 130 KM (zasięg na gazie 482 km i 157 km na benzynie) i Golf Variant TGIPolo TGI z silnikiem 1.0 TGI o mocy 90 KM, który ma zasięg 429 km na gazie i 175 km na benzynie.

Będzie lepiej - także w Polsce

Wydaje się, że rozszerzenie oferty samochodów na polskim rynku o pojazdy, które są napędzane gazem ziemnym to tylko kwestia czasu i rozwinięcia możliwości tankowania sprężonego gazu ziemnego w Polsce. A to z pewnością nastąpi ponieważ taki obowiązek nakłada na nasz kraj prawodawstwo unijne w postaci Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, zerowa stawka akcyzy na paliwa metanowe czy projekt Rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego z Fundusz Niskoemisyjnego Transportu to akty prawne, które tworzą zupełnie nowe warunki dla rozwoju zarówno transportu nieskoemisyjnego jak i rozwijającego się równolegle, w oparciu o infrastrukturę powstającą przy dużych firmach, rynku pojazdów dostawczych i osobowych napędzanych sprężonym gazem ziemnym.


Good Przydatny artykuł (14)
Bad Mógłby być ciekawszy (3)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie