Wrocław poszedł krok dalej w stosunku do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych ponieważ preferencjami w strefie płatnego parkowania objął także pojazdy hybrydowe.
Ustawa o elektromobilności w praktyce
Preferencyjne zasady parkowania dla pojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) i niskoemisyjnych (CNG i LNG) zostały wprowadzone jako wypełnienie zaleceń ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dzięki nim zmianie uległy przepisy ustawy o drogach publicznych w zakresie zwolnienia od opłat za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania. Od opłat za postój na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania zwolnione zostały pojazdy elektryczne.
Uchwała Rady Miejskiej Wrocławia
W myśl Uchwały nr LX/1425/18 podjętej przez Radę Miejską Wrocławia dnia 23 sierpnia 2018 r. i ogłoszonej w Dzienniku urzędowym województwa dolnośląskiego z 28 sierpnia 2018 r., która zmienia uchwałę nr XLIX/1437/10 Rady Miejskiej Wrocławia regulującą kwestie związane z parkowaniem, w mieście ustalono brak opłaty dla użytkowników samochodów wyposażonych w napędy bezemisyjne i niskoemisyjne.
Bezpłatne parkowanie dla pojazdów elektrycznych
Z opłaty za parkowanie w strefach A, B i C na terenie Wrocławia zwolnione są pojazdy elektryczne. Potwierdzeniem faktu objęcia danego pojazdu zerową stawką opłaty jest oznakowanie go naklejką do oznaczania pojazdów elektrycznych (EE).
Bezpłatne parkowanie samochodów CNG i LNG
Z opłaty za postój w strefach płatnego parkowania B i C zwolniono pojazdy samochodowe o napędzie spalinowo-elektrycznym, w których emisja dwutlenku węgla nie przekracza 100 g/km i napędzane wodorem, sprężonym (CNG) lub skroplonym (LNG) gazem ziemnym.
Identyfikator H
Dokumentem potwierdzającym, że dany pojazd jest objęty zerową stawką opłaty jest identyfikator H, który wydaje Prezydent Wrocławia lub upoważniony przez niego pracownik zarządu drogi. Identyfikator jest wydawany na podstawie dowodu rejestracyjnego i zawartych w nim informacji na temat rodzaju napędu i stosowanego paliwa.
Zgodnie z Uchwałą identyfikator H wydawany jest na konkretny numer rejestracyjny pojazdu na okres nie dłuższy niż 1 rok.
Abonament typu E
Właściciele pojazdów spalinowo-elektrycznych, napędzanych wodorem oraz sprężonym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym mają możliwość wykupienia specjalnego abonamentu typu E, który uprawnia do postoju w strefie A na preferencyjnych warunkach:
Abonament typu E potwierdza także uprawnienie do bezpłatnego postoju w strefach B i C.
Liczba uprawnionych
Według informacji uzyskanych z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, w 2018 r. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (ZDiUM) we Wrocławiu wydał 550 identyfikatorów H oraz 321 abonamentów typu E.
Niestety z uwagi na okres sprawozdawczy (w chwili publikacji artykułu) ZDiUM nie był w stanie określić ile zostało wydanych dla pojazdów z napędem gazowym.
Liczba zarejestrowanych samochodów CNG we Wrocławiu
Pojazdów wykorzystujących gaz ziemny w postaci sprężonej (CNG) jest we Wrocławiu 289 w tym 150 ma wpisane w dowodach rejestracyjnych CNG jako paliwo podstawowe (prawdopodobnie większość z nich to jednopaliwowe samochody CNG), a 139 jako paliwo alternatywne (są to dwupaliwowe pojazdy z domyślnym trybem pracy na CNG).
Liczba zarejestrowanych samochodów LNG we Wrocławiu
Gazem ziemnym w postaci skroplonej we Wrocławiu napędzanych jest 6 pojazdów. W tym momencie nie ma dostępu do źródła wiarygodnych informacji na temat tych pojazdów. Najpewniej są to ciągniki siodłowe, w których zastosowany został gaz ziemny w postaci skroplonej (LNG), który pozwala na pokonywanie długich dystansów na jednym tankowaniu. Ich wjazd co centrum miasta, a tym bardziej parkowanie nie jest możliwe.
Czemu zatem mają służyć preferencje dla samochodów zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG), skoro ten rodzaj napędu nie jest stosowany w samochodach osobowych? Najprawdopodobniej Rada Miejska Wrocławia miała na myśli pojazdy komunalne, które z powodzeniem można budować na podwoziach wyposażonych w napęd LNG.
CNG i LNG oszczędzają nie tylko środowisko
Powiązanie zaprezentowanej liczby wydanych uprawnień do bezpłatnego parkowania z liczbą pojazdów gazowych we Wrocławiu jest niemożliwe ponieważ, zarówno abonament E jak i identyfikator H mogą być wydawane na różne okresy.
Porównując zerową stawkę za parkowanie w strefach B i C oraz preferencyjne warunki opłat za parkowanie w strefie A – 100 zł na rok z kosztem abonamentu ogólnodostępnego PI (parkowanie w strefie B i C – 3200 zł na rok) może okazać się, że posiadanie samochodu zasilanego CNG opłaca się w trójnasób. Dobrą stroną posiadania tego typu pojazdu jest to, że dbamy o środowisko naturalne, zmniejszamy koszty użytkowania (tańsze paliwo) i minimalizujemy koszty parkowania w mieście.
Podobnie jest także ze służbami miejskimi, które korzystają z abonamentu GK (postój w strefach A, B i C). Jest to abonament na okaziciela i jego koszt wynosi 1600 zł na cały rok.
Jak widać korzyści płynących z użytkowania pojazdów zasilanych paliwami metanowymi (CNG i LNG) jest bardzo wiele, a niebawem pojawi się kolejna w postaci zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny stosowany jako paliwo silnikowe.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.