Jednostka napędowa 1.0 G-TEC ma być dostępna w gamie silnikowej Skody Scali w 2019 roku. Jest ona stosowana w wielu zasilanych gazem ziemnym (CNG) odmianach samochodów Grupy Volkswagena i ma oznaczenie 1.0 TGI. W Skodzie, nawiązując do modelu Octavia G-TEC jednostka napędowa będzie oznaczona 1.0 G-TEC.
Parametry silnika 1.0 G-TEC
Turbodoładowany silnik osiąga moc maksymalną 90 KM (66 kW) oraz dysponuje momentem obrotowym o wartości 145 Nm
Konstrukcja silnika 1.0 G-TEC
Silnik jest zbudowany na wspólnej z silnikami 1.2 i 1.4 TSI platformie EA 211 (rozstaw pomiędzy cylindrami 82 mm). Bazująca na silniku 1.0 TSI gazowa jednostka napędowa 1.0 G-TEC jest zbudowana w 3-cylindrowym, rzędowym układzie konstrukcyjnym.
Kadłub
Kadłub silnika wykonano ze stopów aluminium a tuleje cylindrowe z żeliwa szarego z grafitem płatkowym GJL 250. Dzięki temu osiągnięto bardzo dużą odporność na wysokie temperatury.
Głowica
Kolektor wylotowy jest zintegrowany z głowicą, w której zamontowano po 4 zawory na każdy cylinder. Głowica ma oddzielny płaszcz wodny dzięki czemu zapewniono najlepsze wykorzystanie energii gazów spalinowych w fazie rozgrzewania silnika (skrócenie czasu nagrzewania jednostki napędowej) oraz efektywne jej chłodzenie przy wysokich obciążeniach. Obieg cieczy chłodzącej w głowicy jest wymuszany pompą elektryczną.
Układ chłodzenia
Układ chłodzenia kadłuba jest zasilany pompą napędzaną mechanicznie od wału korbowego silnika. Zdwojony układ chłodzenia z dodatkowym termostatem jest tak zaprojektowany by ciecz chłodząca w kadłubie silnika miała wyższą temperaturę niż w głowicy. Takie rozwiązanie ogranicza tarcie wewnątrz silnika, co z kolei przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa.
Wał korbowy
Wał korbowy wykorzystuje niewielkie łożyska główne i korbowe, które oprócz zmniejszenia masy układu tłokowo-korbowego wpływają także na zmniejszenie tarcia.
Rozrząd
Na głowicy silnika 1.0 TSI pracują 2 wałki rozrządu wyposażone w mechanizmy pozwalające na zmianę czasów otwarcia zarówno zaworów dolotowych w zakresie 50°OWK (stopni obrotu wału korbowego) jak i wylotowych w zakresie 40°OWK. Taki zakres regulacji pozwala na osiągnięcie potężnej wartości momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych oraz dużej mocy w zakresie wyższych obrotów.Wałki rozrządu są napędzane pasem zębatym o szerokości 20 mm, który charakteryzuje się około 30% mniejszym tarciem niż napęd łańcuchowy. Według specjalistów VW pasek ma wystarczyć na całe życie silnika.
Układ smarowania
W układzie smarowania stosuje się pompę z elektrycznie sterowanym zaworem, który zapewnia regulację ciśnienia w granicach od 1,4 do 4,5 bara.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.