Europa promuje gaz ziemny

Piotr Złoty
źródło: NGVA Europe
Dodany: 13.01.2014

 
W Niemczech wprowadza się regulacje prawne mające na celu ożywienie sektora gazu ziemnego jako paliwa silnikowego, czyli działania zupełnie innej natury niż w Polsce. Rozwiązania proponowane przez Unię Europejskią także pośrednio wpłyną na propagowanie zasilania gazowego pojazdów.

 

Podjęte w ostatnim czasie w Europie decyzje polityczne mogą spowodować wzrost dynamiki rozwoju rynku pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Rząd niemiecki zadecydował o przedłużeniu obowiązywania obniżonej stawki podatku na gaz ziemny jako paliwo silnikowe, a Komitet Stałych Przedstawicieli krajów członkowskich przy Radzie Unii Europejskiej w Brukseli potwierdził osiągnięcie porozumienia w sprawie emisji dwutlenku węgla w nowych samochodach. Oczekuje się, że obie decyzje pozwolą na zwiększenie wyników sprzedaży samochodów zasilanych gazem ziemnym w Europie.

Ładowanie video...


Umowa koalicyjna pomiędzy czołowymi partiami niemieckimi (CDU, CSU i SPD) zakłada, że obniżona stawka podatku na gaz ziemny stosowany jako paliwo w pojazdach będzie obowiązywać jeszcze po 2018 r. (dotychczas gwarancja obniżonej akcyzy obejmowała okres do 2018 r.). Dzięki temu gaz ziemny pozostanie znacznie tańszy od klasycznych paliw silnikowych (benzyn i oleju napędowego) w znacznie dłuższej perspektywie.

Jest to bardzo ważne nawet w Niemczech (przeczytaj: Niemcy na LPG). Niskie koszty paliwa są najważniejszym czynnikiem dla użytkowników samochodów zasilanych gazem ziemnym, zarówno dla osób prywatnych jak i operatorów flot. Dotychczas jednak możliwość zniesienia obniżonej stawki podatku po 2018 r. nie zapewniała wystarczającego bezpieczeństwa dla długoterminowych inwestycji. Było to szczególnie niekorzystne dla przedsiębiorców chcących inwestować w autobusy i samochody ciężarowe zasilane gazem, których okres zwrotu jest bardzo długi.

Działanie takie jest wyraźnym sygnałem dla wszystkich stron biznesu związanego z rynkiem gazu ziemnego, aby nadal intensywnie angażować się w stosowanie tego paliwa do celów transportowych. Odnosi się to do dostawców energii, firm inwestujących w stacje gazu ziemnego czy producentów samochodów.

Wielka koalicja podkreśla znaczenie paliw alternatywnych dla zmiany sytuacji energetycznej w ruchu drogowym. Obecnie firmy działające na naszym rynku mają pewność, że korzyści ekonomiczne wynikające z zastosowania gazu ziemnego będą odczuwalne w dłuższej perspektywie.

Timm Kehler, dyrektor generalny ERDGAS mobil GmbH

Oprócz działań na rynku niemieckim obserwuje się także inicjatywy wspierające rozwiązania niskoemisyjne w polityce ogólnoeuropejskiej. Komitet Stałych Przedstawicieli Rady UE potwierdził 29 listopada 2013 porozumienie z Parlamentem Europejskim w sprawie ograniczenia emisji CO2 w nowych samochodach osobowych do 2020 r. Tekst musi jeszcze zostać formalnie zatwierdzony przez Europarlament i Radę. Głosowanie w tej sprawie ma się odbyć na ses…
 

Good Przydatny artykuł (4)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)



Na drugiej stronie artykułu znajdziesz informacje o działanich Unii Europejskiej w zakresie ograniczania emisji dwutlenku węgla w nowych samochodach.
Pozostało: 50%





Partnerzy
Ustawienia plików cookie