Układ konstrukcyjny
Cursor 13 NG jest zbudowany w 6-cylindrowym, rzędowym układzie konstrukcyjnym. Silnik jest turbodoładowany i ma pojemność skokową 12,9 l, co zapewnia moc 460 KM przy 1800 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 2000 Nm przy 1100 obr./min.
Układ zasilania
Nowy silnik Cursor 13 NG, podobnie jak inne gazowe jednostki napędowe produkowane przez FPT Industrial, jest zasilany mieszanką gazowo-powietrzną o składzie stechiometrycznym. Paliwo gazowe jest podawane do kanałów dolotowych przez nowe wtryskiwacze (po 2 na każdy cylinder).
Trwałość i wymagania obsługowe
Iveco ocenia trwałość gazowego silnika Cursor 13 NG na milion km. Interwał serwisowy dla tej jednostki napędowej wynosi 90 tys. km.
Austenit - składnik stopowy stali i stopowych żeliw, roztwór stały węgla w żelazie, zawierający do 1,7% węgla.
Żeliwo wermikularne - stop żelaza z węglem o zawartości węgla do 6,67%, zawiera grafit wermikularny (krętkowy), pośredni pomiędzy grafitem płatkowym w żeliwach szarych, a grafitem sferoidalnym w żeliwach sferoidalnych.
Nowy gazowy silnik Cursor 13 jest obecnie najmocniejszą na rynku trakcyjną jednostką napędową zasilaną w 100 procentach gazem ziemnym.
Specjalne rozwiązania i materiały konstrukcyjne
Silnik został specjalnie zaprojektowany do użytkowania na długich trasach i do zasilania gazem ziemnym. Zastosowano w nim odpowiednie rozwiązania konstrukcyjne i materiały na niektóre elementy. Są to głównie elementy najbardziej obciążone cieplnie.
Kolektor wylotowy jest wykonany z wysokostopowego żeliwa austenitycznego Ni-resist o wysokiej zawartości niklu, a w turbosprężarce zastosowano staliwny korpus i chłodzone cieczą łożyska.
Głowicę silnika Cursor 13 NG wykonano z żeliwa z grafitem wermikularnym (CGI - Compacted Graphite Iron), które jest lżejsze od tradycyjnego żeliwa szarego, ma lepsze własności mechaniczne oraz charakteryzuje się lepszą przewodnością cieplną i zdolnością do tłumienia drgań od żeliwa sferoidalnego.
Patenty
W silniku Cursor 13 NP zastosowano kilka rozwiązań chronionych patentami. Pierwszy z opatentowanych systemów kontroluje silnik pod kątem występowania spalania stukowego i pozwala na zachowanie jego parametrów niezależnie od jakości zastosowanego paliwa gazowego i równocześnie zabezpiecza katalizator spalin przed uszkodzeniem.
Drugie opatentowane rozwiązanie to system, który kontroluje skład mieszanki zasilającej jednostkę napędową podczas zmiany biegów. Dzięki niemu silnik sprzężony ze skrzynią biegów o zautomatyzowanym przełączaniu (AMT - Automated Manual Transmission) zapewnia ciągłość przekazywania momentu obrotowego.
Obniżenie kosztów użytkowania
Jak podaje Iveco nowy gazowy silnik Cursor 13 NG zapewnia zredukowanie kosztów związanych z paliwem o 40% w stosunku do porównywalnej jednostki napędowej zasilanej olejem napędowym.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.