Chiny to bardzo duży rynek pojazdów zasilanych paliwami gazowymi. W 2015 r. FPT Industrial dostarczyło do Chin 1400 gazowych silników Cursor 8 CNG. Pewnie z tego powodu premierowy pokaz większego brata – Cursora 9 CNG odbył się w stolicy Państwa Środka.
Dysponująca pojemnością skokową 8,7 l jednostka napędowa Cursor 9 CNG, która może być stosowana w autobusach i samochodach ciężarowych, konstrukcyjnie bazuje na silniku o zapłonie samoczynnym Cursor 9.
Cursor 9 CNG jest 6-cylindrowym, turbodoładowanym, rzędowym silnikiem pracującym na mieszance stechiometrycznej (lambda = 1) i może być zasilany różnego rodzaju paliwami metanowymi (w postaci sprężonej - CNG lub skroplonej - LNG) jak również pozyskiwanym z odnawialnych źródeł biometanem.
Zasilany gazem ziemnym Cursor 9 charakteryzuje znacznie zmniejszona w stosunku do silnika Diesla emisja dwutlenku węgla, która przy zastosowaniu biometanu może być nawet zbliżona do zera.
Aby osiągnąć poziom emisji szkodliwych składników spalin zgodny z wymaganiami Euro 6, Cursor 9 CNG wykorzystuje jedynie trójdrożny reaktor katalityczny. Nie potrzebuje recyrkulacji spalin (EGR) czy układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) znanych z silników Diesla. Katalizator o zwartej budowie znajduje się na końcu układu wydechowego i zawiera porowate struktury powleczone trzema metalami szlachetnymi. Platyna i pallad dokonuje konwersji CO i HC do CO2 i H2O, a rod redukuje NOX do N2.
Silnik ten otwiera zupełnie nowe możliwości zastosowania alternatywnych paliw metanowych, zastępując Curora 8 CNG, który był zaprojektowany głównie do napędu pojazdów komunikacji miejskiej czy zbiórki odpadów. Obecność w czołówce innowacji w technice silnikowej jest częścią naszej misji. Dlatego na FPT Industrial podnosi poprzeczkę rozwijając silnik Cursor 9 CNG, który staje się realną alternatywą dla przewozów dalekich i międzymiastowej komunikacji autobusowej.
Annalisa Stupenengo, prezes FPT Industrial
Cursor 9 CNG zastępuje swojego starszego brata Cursora 8 CNG. Zastosowano w nim nowe wtryskiwacze gazowe zamontowane w nowej szynie paliwowej o zwiększonym przepływie. Zmodyfikowano także głowicę oraz kanały dolotowe, które zapewniają teraz optymalny poziom zawirowania mieszanki gazowo-powietrznej. Dzięki temu Cursor 9 CNG zużywa niewiele paliwa.
W porównaniu do Cursora 9 w odmianie dieslowskiej, nowy silnik ma kolektor wylotowy wykonany z żeliwa o obniżonej zawartości niklu oraz chłodzoną cieczą turbosprężarkę zwiększającą sprawność silnika.
W nowym silniku zastosowano inne pierścienie tłokowe, co pozwoliło na zwiększenie interwałów wymiany oleju o 17% w stosunku do Cursora 8 CNG. W Cursorze 9 CNG olej wymienia się maksymalnie co 70 tys. km (w zależności od zastosowania).
Silnik przy stopniu stopniu sprężania 8,7 osiąga moc od 300 do 400 KM przy 2000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 1700 Nm. Jest on uzyskiwany przy 1200 obr./min. Cursor 9 CNG charakteryzuje się także bardzo niską emisją hałasu, poniżej 72 dB.
FPT Industrial w ciągu 25 lat działalności dostarczył ponad 29 tys. silników CNG. Firma była pionierem w rozwoju silników zasilanych gazem ziemnym i cały czas rozszerza gamę trakcyjnych jednostek napędowych. Są wśród nich silniki do lekkich, średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, a także do zastosowań off-road oraz maszyn rolniczych.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.