FPT Industrial - 10 000 gazowych silników Cursor 13 NG

Piotr Złoty
źródło: FPT Powertrain Technologies
Dodany: 29.03.2021

 
Zaprezentowany po raz pierwszy w 2017 r. silnik gazowy Cursor 13 NG, który jest z powodzeniem stosowany w pojazdach użytkowych IVECO jest produkowany w zakładzie FPT Industrial w Bourbon-Lancy we Francji. Właśnie wyprodukowano 10-tysięczny jego egzemplarz.

 
REKLAMA

Cursor 13 NG - premiera

Cursor 13 NG został po raz pierwszy zaprezentowany w Turynie w 2017 r. podczas FPT Tech Day. W ciągu zaledwie 3 lat jednostka napędowa podbiła światowy rynek. Nawet najbardziej sceptycznie nastawieni przewoźnicy zaczęli przekonywać się do napędu gazowego.

Zakład FPT Industrial w Bourbon-Lancy

Obecnie Cursor 13 NG jest najmocniejszym na rynku silnikiem w 100 procentach zasilanym gazem ziemnym. Jest on produkowany w Bourbon-Lancy we Francji, w fabryce FPT Industrial. Założony w 1902 r. zakład od 1998 r. zajmuje się produkcją silników. Obecnie produkowany asortyment obejmuje serie: C8, C9, C10, C11, C13 i C16 do zastosowań drogowych, terenowych, energetycznych i morskich, które są oferowane w 77 różnych wersjach (typach). Można do nich zamówić 5 700 różnego rodzaju opcji. W zakładzie pracuje około 1 300 pracowników, co czyni go wiodącym pracodawcą w regionie.

W ciągu 25 ostatnich lat wyprodukowano i sprzedano na całym świecie 55 000 silników zasilanych gazem ziemnym wyprodukowanych przez FPT Industrial. Jest wśród nich także 10 000 Cursorów 13 NG.

Silnik Cursor 13 NG w podwoziu IVECOfot. CNG-LNG.plSilnik Cursor 13 NG w podwoziu IVECO

Cursor 13 NG - parametry

Silnik Cursor 13 NG zapewnia moc do 460 KM przy 1900 obr./min. i moment obrotowy o wartości do 2000 Nm przy 1 100 obr./ min.

Cursor 13 NG działa w 100% na gazie ziemnym. Jednostka napędowa może korzystać z gazu ziemnego zgromadzonego w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) w zależności o konfiguracji gazowego układu zasilania. Silnik bez problemu może być także zasilany biometanem. Emisja dwutlenku węgla (CO2) spada wtedy do zera.

Cursor 13 NG - emisja

Spalanie mieszanek gazowo-powietrznych o składzie stechiometrycznym zapewnia, że silnik Cursor 13 NG spełnia wymagania normy emisji Euro VI Step C tylko przy zastosowaniu prostego katalizatora trójdrożnego bez EGR, SCR czy DPF. Poziom emisji CO₂ w silniku nawet przy zastosowaniu klasycznego (kopalnego) gazu ziemnego jest znacznie niższy (o 9%) w porównaniu z silnikami Diesla. Jednocześnie Cursor 13 NG emituje o 98% mniej cząstek stałych , a jego emisji NOx jest niższa o 48% w porównaniu z emisją silników Diesla spełniających normę Euro VI.

Ponadto silniki na gaz ziemny mają mniejszą emisję hałasu, która wynosi poniżej 71 dB.

10-tysięczny Cursor 13 NG

9 marca 2021 r. w francuskiej fabryce FPT Industrial został wyprodukowany 10-tysięczny silnik Cursor 13 NG.

Luc Bernardini

kierownik zakładu w Bourbon-Lancy

Wyprodukowanie 10 000 silników Cursor 13 NG to niesamowite osiągnięcie. Ale dla mnie jest to kolejne potwierdzenie doskonałości całego naszego zespołu i wyższości naszych produktów, umożliwiających bezpieczną i wydajną transformację energetyczną dla wszystkich naszych klientów.


Good Przydatny artykuł (1)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy