To bardzo dobra wiadomość dla przewoźników, którzy użytkują takie pojazdy oraz zachęta dla firm, które chciałyby używać gazu ziemnego w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) jako paliwa silnikowego. Należy się spodziewać, że zerowa stawka akcyzy spowoduje obniżenie cen tych paliw. Szczególnie oczekują jej operatorzy komunikacji miejskiej, którzy dzięki tej regulacji znacząco obniżą koszty użytkowania taboru.
To właśnie autobusy miejskie mają napędzać rozwój branży CNG w Polsce (podobnie jak w innych krajach), co konsekwencji może przyczynić się także do rozwoju wykorzystania tego paliwa w innych samochodach użytkowych oraz osobowych.
Gaz ziemny w postaci sprężonej jest doskonałym paliwem także dla branży komunalnej (wywóz nieczystości, obsługa miast), a w postaci skroplonej (LNG) może być także z powodzeniem stosowany w transporcie drogowym na długich dystansach.
Oprócz walorów ekonomicznych zastosowanie paliw metanowych w miastach doskonale wpisuje się w działania władz związane z ograniczeniem zjawiska smogu, bowiem spalanie gazu ziemnego w silnikach powoduje znacznie mniejszą w stosunku do silników Diesla emisję szkodliwych składników spalin. Spaliny silników gazowych są praktycznie pozbawione cząstek stałych (sadzy), które występują w spalinach silników Diesla i zostały przez Światową Organizację Zdrowia uznane za rakotwórcze.
Roczne wpływy z akcyzy z paliw metanowych (CNG i LNG) są szacowane na niecałe 8,5 mln zł.
Jak widać spektrum zastosowania paliw metanowych jest potencjalnie bardzo duże, a pozytywne skutki ich używania oprócz obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów przyczynią się także do poprawy jakości powietrza w miastach, co z pewnością przełoży się na obniżenie kosztów ochrony zdrowia.
Zatem strata w budżecie 8,5 mln zł może zaprocentować zmniejszeniem wydatków w innych dziedzinach i np. zwiększeniem wpływów z VAT z uwagi na zwiększenie zainteresowania paliwami metanowymi wśród przewoźników.