Dotychczas Volvo Trucks współpracowało w tym zakresie z brytyjską firmą Clean Air Power, choć współpraca pomiędzy Volvo a Westportem trwa od 2011 r. kiedy Kanadyjczycy kupili firmę Alternative Fuel Vehicle (AFV) Sweden AB, która produkuje gazowe odmiany samochodów osobowych Volvo.
Według najnowszych doniesień umowy podpisane z kanadyjską firmą Westport Innovations reguluje rozwój i wprowadzenie na rynek systemu Westport High Pressure Direct Injection (HPDI) 2.0 w silnikach Volvo w ciągu najbliższych kilku lat.
To nie pierwszy kontakt Volvo Trucks z firmą Westport. Wcześniej zapowiadano wprowadzenie do oferty gazowej odmiany silnika D13 (więcej w artykule Nowy silnik Volvo D13 LNG w 2015 roku), choć kilka miesięcy później z odwołano te plany (więcej w artykule Na razie nie będzie gazodiesla LNG firmy Volvo).
HPDI 2.0 to gazowy układ zasilania do silników o zapłonie samoczynnym, który zastępuje do 95% dawki oleju napędowego gazem ziemnym podawanym wprost do komór spalania przez specjalny 2-paliwowy wtryskiwacz. Zadaniem pilotowej dawki oleju napędowego jest jedynie zainicjowanie procesu samozapłonu.
System HPDI 2.0 został zaprojektowany aby spełniał wymagania najnowszych norm emisyjnych (Euro 6 i EPA 2014).
To kolejna umowa zawarta przez Westport z globalnym dostawcą samochodów ciężarowych. Wcześniej firma podpisała umowę na udostępnienie technologii HPDI 2.0 Daimlerowi.