Prototypowy silnik spełnił wszystkie wymagania techniczne założone w początkowej fazie programu badawczego.
Za udostępnienie technologii HPDI Daimler zapłacił firmie Westport 2,4 mln euro (około 2,7 mln dolarów). Pozostałe warunki wspólnego programu nie zostały ujawnione.
Westport HPDI 2.0 jest jedyną technologią zasilania silników gazem ziemnym zapewniającą parametry i zużycie paliwa porównywalne ze współczesnymi, wysokowydajnymi dieslowskimi jednostkami napędowymi.
Zasilany z wykorzystaniem technologii HPDI 2.0 silnik jest jednostką napędową o zapłonie samoczynnym, w którym ponad 90% dawki oleju napędowego zastępuje się gazem ziemnym, a pilotowa dawka diesla służy tylko do zainicjowania samozapłonu w komorach spalania.
System HPDI 2.0 łączy zalety silnika Diesla (wysoka wydajność i sprawność) z zasilaną gazem jednostką napędową (obniżenie kosztów użytkowania i poprawienie parametrów emisyjnych), co jest kluczowe w silnikach pojazdów użytkowych.