Transexpo 2013 pod znakiem Euro 6

Piotr Złoty
źródło: relacja własna
Dodany: 18.09.2013

 
Kieleckie targi Transexpo są najważniejszą imprezą branży komunikacji miejskiej na polskim rynku, na której prezentowane są najnowsze technologie stosowane w autobusach miejskich. W tym roku wiele uwagi poświęcono ekologicznym napędom wykorzystywanym w autobusach.

 
Gazowy Cummins ISL-G Euro 6fot. gazeo.plZasilany za pomocą mieszalnika silnik Cummins ISL-G w odmianie Euro 6 ma zmodyfikowane sterowanie, zmieniony układ odpowietrzania skrzyni korbowej i nowy katalizator

Wszyscy producenci autobusów miejskich, przygotowując się do przyszłorocznych wymagań, zaprezentowali pojazdy, w których zastosowano silniki spełniające wymagania normy Euro 6. Były wśród nich także gazowe jednostki napędowe. Swoje gazowe silniki prezentował Cummins na stoisku polskiego oddziału oraz Iveco (Fiat Powertrain), którego przedstawicielem w Polsce jest firma Tezana.

Cummins

Podstawową gazową jednostką napędową Cumminsa przeznaczoną do stosowania w autobusach miejskich jest turbodoładowany, 6-cylindrowy rzędowy silnik ISL-G o pojemności skokowej  8,9 l, który w wersji spełniającej wygania normy Euro 6 oferuje 5 poziomów mocy w zakresie od 250 do 320 KM. Silniki te rozwijają maksymalne wartości momentu obrotowego od 990 do 1356 Nm. Gazowe silniki ISL-G Cumminsa pracują na stechiometrycznych mieszankach gazowo-powietrznych, co gwarantuje najwyższą sprawność działania katalizatora spalin. Między innymi właśnie ten element został zmodyfikowany pod kątem spełnienia wymagań emisyjnych zgodnych z normą Euro 6.

Silnik Iveco Cursor 8 CNGfot. gazeo.plW oferowanym przez Fiat Powertrain gazowym silniku Iveco Cursor 8 CNG w wersji Euro 6 zmieniono oprogramowanie sterownika, strategię wtrysku i katalizator

Silnik ma ponadto zmieniony układ odpowietrzania skrzyni korbowej tak, aby emisja drobin oleju, gazów spalinowych z tego miejsca była jak najmniejsza. Skuteczne filtrowanie w układzie odpowietrzania skrzyni korbowej minimalizuje także zużycie oleju przez silnik.

Gazowe silniki Cumminsa są zasilane za pomocą zelekronizowanego mieszalnika (miksera) utrzymującego stechiometryczny skład mieszanki. Jest on sterowany za pomocą zmodyfikowanego pod kątem spełnienia wymagań Euro 6 oprogramowania sterownika.

Iveco Cursor 8 CNG

Stoisko Solbusafot. gazeo.plStoisko Solbusa z gazem autobusem Solcity 12 oraz stacją tankowania LNG

Spełniający wymagania Euro 6, gazowy, rzędowy, 6-cylindrowy Cursor 8 CNG to także turbodoładowana jednostka napędowa, która pomimo mniejszej objętości skokowej (7,8 l) w stosunku do Cumminsa jest regulowana na nieco wyższe moce. Silnik jest dostępny z pięcioma poziomami mocy w zakresie od 245 do 330 KM i maksymalnymi momentami obrotowymi odpowiednio od 1000 do 1300 Nm.

Aby spełnić wymagania normy Euro 6 konstruktorzy zmienili katalizator spalin oraz sterowanie silnika. Zmieniono także strategię wtrysku gazu, który jest teraz wielofazowy (podzielony na kilka części w ramach dawki paliwa przeznaczonej na jeden cykl).

Gazowe silniki w autobusach

Gazowe silniki Cumminsa można było zobaczyć na stoisku Solbusa w autobusie miejskim Solbus SolCity 12, w którym gaz ziemny jest magazynowany w postaci skroplonej (LNG).

Silników Cumminsa używa także Solaris we wszystkich swoich pojazdach zasilanych gazem ziemnym (12- , 15- i 18-metrowych). Będą one także zastosowane w 20. Solarisach Urbino 12 CNG, które trafią do Warny w Bułgarii.

Autobus SOR NBG 12fot. gazeo.plCzeski SOR NBG 12 z silnikiem Iveco Cursor 8 CNG

Włoski silnik Iveco Cursor 8 CNG zastosowano w autobusie SOR NBG 12 prezentowanym na stoisku czeskiego producenta.

Diesel umarł, niech żyje elektryczność

To słowa Krzysztofa Olszewskiego – obecnie Przewodniczącego Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach, wypowiedziane na targach w Hanowerze, jesienią 2006 r. Były one wyrazem jego osobistego przekonania, które okazało się prorocze. Obecnie okazuje się, że jest to oficjalna polityka UE. Według zapisów w Białej Księdze dotyczącej polityki transportowej Unii Europejskiej z 2011 r., do 2050 r. mają zniknąć z miast pojazdy napędzane konwencjonalnie. Oznacza to, że do tego czasu 100% samochodów użytkowanych w miastach będzie charakteryzować się zerową emisją (do 2030 r. połowa pojazdów ma być bezemisyjna).

Według informacji przekazanych przez przedstawicieli Solarisa w Komisji Europejskiej jest opracowywana dyrektywa dotycząca rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych w państwach UE do 2020 r. W dokumencie tym infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych jest na pierwszym miejscu. Na dalszych miejscach znajdują się inne paliwa alternatywne: wodór, biopaliwa, gaz ziemny (CNG i LNG) oraz LPG.

Ekologia, a przy okazji ekonomia Badania przeprowadzone przez firmę Solaris (dla 12-metrowego autobusu miejskiego) wykazały, że energia elektryczna jest najmniej kosztownym nośnikiem energii dla transportu publicznego, charakteryzującym się przy tym zerową emisją w miejscu, którym pojazdy się poruszają. Jeśli przyjąć, że energia 100 kWh w przypadku autobusu z silnikiem Diesla wystarcza na pokonanie 22,3 km to w przypadku napędu hybrydowego dys…
 

Good Przydatny artykuł (0)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)



W dalszej części relacji znajdziesz krótkie opisy autobusów elektrycznych prezentowanych na Transexpo 2013.
Pozostało: 50%





Partnerzy
Ustawienia plików cookie