Zdaniem rządzących przepisy te pozwolą na ożywienie transportu publicznego i usług komunalnych opartych na samochodach zasilanych paliwami metanowymi (CNG - sprężony gaz ziemny i LNG - skroplony gaz ziemny). Takiego samego zdania są przedstawiciele dystrybutorów gazu ziemnego oraz spółek komunikacyjnych.
W głosowaniu uczestniczyło 424 posłów. 393 było za uchwaleniem nowelizacji, 11 przeciw, a 20 wstrzymało się od głosu.
Odrzucono poprawki opozycji dotyczące obniżenia akcyzy na paliwa, które miały zrekompensować skutki wprowadzonej niedawno opłaty emisyjnej zasilającej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.
Wprowadzono poprawkę Wiesława Janczyka z PiS (byłego wiceministra finansów), która precyzuje datę wprowadzenia zerowej stawki akcyzy na paliwa metanowe, co stanie się dopiero w dniu ogłoszenia przez Komisję Europejską pozytywnej opinii o zgodności pomocy publicznej w tym przepisie.
Oto zdanie prezesa MPK Rzeszów z końca 2017 r. będące podsumowaniem oczekiwań branży transportu publicznego w całej Polsce.
Marek Filip
prezes MPK Rzeszów
Jeżeli wejdzie oczekiwana przez nas wszystkich zerowa akcyza wrócimy do sytuacji kiedy kilkanaście lat temu zaczynaliśmy przygodę z CNG i było to bardzo opłacalne.
Niestety niektórzy przewoźnicy używający taboru gazowego na skutek zniesienia zerowej stawki akcyzy zrezygnowali z niego. Teraz mają szansę na powrót do wprowadzania ekologicznych rozwiązań w transporcie miejskim bo ekologia zacznie się opłacać.