Stowarzyszenie NGV Polska przekazało do firm komunikacyjnych oraz prezydentów miast, w których eksploatuje się autobusy miejskie zasilane CNG, producentów i importerów autobusów pismo wskazujące zagrożenia wynikające z wprowadzenia podatku akcyzowego na paliwa metanowe.
Według przedstawicieli stowarzyszenia NGV Polska wprowadzenie podatku przyczyni się do upadku branży CNG w Polsce. Po 1 listopada 2013 r. cena 1 m3 CNG zwiększy się o 34 gr, co zmniejszy atrakcyjność ekonomiczną stosowania tego paliwa. Przy olbrzymich kosztach związanych z zakupem taboru i budową stacji sprężania gazu ziemnego ich zwrot będzie następował w jeszcze dłuższym czasie.
Wymierne koszty poniosą także przewoźnicy, które już zainwestowali w autobusy komunikacji miejskiej zasilane CNG. W konsekwencji może to doprowadzić zaprzestania inwestycji w ekologiczny (droższy) tabor.
Przedstawiciele NGV Polska pokusili się o wyliczenia kwot o jakie wzrosną koszty eksploatacji autobusów po wprowadzeniu akcyzy w poszczególnych przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej, w których używa się pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Są to niemałe sumy, które z pewnością nadszarpną napięte budżety miejskich przewoźników.
Operator | Liczba autobusów | Wolumen tankowanego gazu | Akcyza=Koszty |
ALP Elbląg | 9 | *400.000 m3 | *136.000 PLN |
PKM Gdynia | 16 | *900.000 m3 | *306.000 PLN |
MPK Inowrocław | 10 | *300.000 m3 | *102.000 PLN |
MKS Mielec | 9 | *200.000 m3 | *68.000 PLN |
Transgór Mysłowice | 6 | *250.000 m3 | *85.000 PLN |
MZK Przemyśl | 16 | *300.000 m3 | *102.000 PLN |
MPK Radom | 37 | 1.500.000 m3 | 510.000 PLN |
MPK Rzeszów | 40 (70) | *1.700.000 m3 | *578.000 PLN |
MZK Słupsk | 10 | *450.000 m3 | *153.000 PLN |
MPK Tarnów | 28 | *750.000 m3 | *255.000 PLN |
PKM Tychy | 47 | *1.400.000 m3 | *476.000 PLN |
MZK Zamość | 30 | *700.000 m3 | *238.000 PLN |
* dane szacunkowe
Uważamy, że powyższe obciążenia, które już od 1 listopada 2013 roku zostaną nałożone na zakłady komunikacji miejskiej, negatywnie wpłyną na kondycję finansową tych przedsiębiorstw. Uważamy za irracjonalne karanie poprzez podatek akcyzowy operatorów komunikacji miejskiej, którzy zdecydowali się na wybór ekologicznego paliwa. Autobusy zasilane CNG co roku przyczyniają się do zmniejszenia emisji szkodliwych spalin w centrach dużych miast, ale zamiast wspierać takie rozwiązania, państwo polskie nakłada na nie dodatkowe obciążenia.
NGV Polska
Ministerstwo Finansów ma możliwość dalszego utrzymania zerowej stawki akcyzy na CNG, co wynika z Rezolucji ustawodawczej Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.
Poprawka 45, Wniosek dotyczący dyrektywy, Artykuł 1 - punkt 13 - litera a) - podpunkt (i), Dyrektywa 2003/96/WE, Artykuł 15 - ustęp 1 - litera i)
1. Bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną, całkowite lub częściowe zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania wobec:
(…)
(i) do dnia 1 stycznia 2023 r. gazu ziemnego, biogazu i gazu płynnego wykorzystywanych jako materiały pędne oraz gazu płynnego wykorzystywanego jako paliwo. Od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 1 stycznia 2030 r. państwa członkowskie mogą stosować obniżenie minimalnych poziomów opodatkowania o wartość do 50% w odniesieniu do tych paliw.
Wiele państw UE oczekiwało na powyższe zapisy. Ich rządy, wspierając rozwiązania ekologiczne wykorzystują je w celu zwolnienia z akcyzy paliw metanowych w transporcie.
W ten sposób prowadzona polityka fiskalna służy także wypełnianiu zobowiązań wynikających z Dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie ogłoszonych projektów CARS 2020 i Czysta energia dla transportu. Oba te projekty w pierwszej kolejności wymieniają pojazdy zasilane paliwami metanowymi jako niskoemisyjne środki transportu. Dlaczego zatem państwo polskie nie chce skorzystać z najłatwiejszego sposobu wypełnienia leżących na nim zobowiązań wynikających z tych dyrektyw?
Według przedstawicieli NGV Polskaokreślenie wieloletniej perspektywy preferencyjnej dla pojazdów niskoemisyjnych (zasilanych paliwami metanowymi) może dzięki wymianie starego taboru na nowoczesny przyczynić się do zwiększenia wpływów podatkowych oraz obniżyć negatywny wpływ transportu na ludzi i środowisko naturalne.
Po wprowadzeniu akcyzy, koszt eksploatacji autobusów na gaz ziemny będzie taki sam jak tych z silnikiem Diesla. Akcyza przede wszystkim uderzy w zajezdnie autobusowe takie jak MPK Radom, które wzięły na siebie wyższy koszt zakupu pojazdów i promują ekologię. Zamiast otrzymać wsparcie - spotka ich dodatkowa kara w postaci akcyzy.
W MPK nie ma planów wycofania się z systemu CNG. Zainwestowaliśmy w to sporo, cały czas kupujemy nowe autobusy napędzane gazem. Ale po wprowadzeniu akcyzy rozwój motoryzacji w tym kierunku na pewno zahamuje. Nowym firmom inwestycja w gaz ziemny nie będzie się już opłacała.
Istnieją przepisy, które zobowiązują nas do tego, aby docelowo odległość między stacjami CNG w całym kraju nie była większa niż 150 kilometrów. Tymczasem wprowadzenie akcyzy na CNG spowoduje, że budowa takich stacji będzie zupełnie nieopłacalna.
Leszek Lach, prezes MPK Radom
Z pewnością po wprowadzeniu podatku akcyzowego na CNG wystąpią poważne problemy z jego poborem od użytkowników przydomowych kompresorów służących do tankowania gazu ziemnego, które wzorem rynków zagranicznych (Niemcy, Włochy Francja) zyskują na popularności także w Polsce. Potencjalne koszty poboru akcyzy od użytkowników przydomowych instalacji tankowania CNG, będą zdaniem NGV Polska niewspółmiernie wysokie w stosunku do uzyskiwanych przez budżet wpływów.
Dotychczas nie ma regulacji technicznych o rozdzieleniu instalacji grzewczych i produkcyjnych od wykorzystywanych do tankowania pojazdów, co w wielu przypadkach uniemożliwi pobór podatku akcyzowego w prawidłowej wysokości.
Przedstawione przez stowarzyszenie NGV Polska skutki wprowadzenie akcyzy na gaz ziemny wykorzystywany jako paliwo silnikowe spowodują stagnację lub wręcz upadek branży, która jeszcze na polskim rynku nie zdążyła się rozwinąć. Brak akcyzy był jedyną preferencją dla CNG w Polsce. Jak twierdzi Ministerstwo Finansów nie spowodowało to znaczącego wzrostu liczby pojazdów zasilanych tym ekologicznym paliwem. To prawda, ale czy jest to argument za wprowadzeniem tego podatku, pomimo tego, że prawo europejskie daje możliwość utrzymania zerowej stawki akcyzy do końca 2022 r.? Być może rozwój branży CNG wymaga także innych preferencji, których w naszym prawodawstwie cały czas brakuje?