Tomasz Pietrasieński
rzecznik prasowy GAZ-SYSTEM
Poziom wykorzystania Terminalu w Świnoujściu jest jednym z najlepszych wyników w Europie i szacujemy go w bieżącym roku na około 30% mocy regazyfikacyjnych. Od 1 stycznia 2018 r. zostało zamówionych 100% mocy regazyfikacyjnych, czyli 5 mld m³. Oznacza to, że decyzja o rozbudowie terminalu do 7,5 mld m³ gazu zdolności regazyfikacyjnych była zasadna. Liczymy na to, że statków będzie coraz więcej. W kończącym się roku średnio był to jeden statek miesięcznie.
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo poinformowało w marcu 2017 r. o zawarciu dodatkowej umowy z Qatar Liquefied Gas Company Limited (Qatargas), dzięki której katarska spółka dostarczy polskiej firmie dodatkowe ilości skroplonego gazu ziemnego. Katarczycy zobowiązali się dostarczać nam łącznie do 2 mln ton LNG rocznie.
Dodatkowa umowa odnosi się do długoterminowego kontraktu z czerwca 2009 roku i ma obowiązywać od początku 2018 r. do czerwca 2034 r.
Rzecznik GAZ-SYSTEM oznajmił, że dziennie gaz ze świnoujskiego Terminalu trafia do około 15 cystern.
Tomasz Pietrasieński
rzecznik prasowy GAZ-SYSTEMBudując terminal nie zakładaliśmy, że będzie to tak popularna usługa. Teraz rozważamy możliwość otwarcia terminalu na inne usługi: transport kolejowy czy rozbudowę stanowisk na cysterny. Zapotrzebowanie roczne gazu dla Polski to ok. 15 mld m³. Jeżeli w przyszłym roku 100% mocy będzie wykorzystywane, to 1/3 zapotrzebowania na gaz w Polsce zostanie zapewniona przez Terminal w Świnoujściu. Gaz z tego Terminalu nie jest wykorzystywane wyłącznie na polskie potrzeby, ale wysyłany do krajów sąsiednich, m.in. na Ukrainę
Od grudnia 2015 r. do tej pory Terminal LNG w Świnoujściu rozładował 22 statki, w tym 16 z kontraktu z Katarem oraz dwa norweskie i po jednym ze Stanów Zjednoczonych i Kataru spoza kontraktu.
Z informacji spółki wynika także, że poza projektem rozbudowy świnoujskiego Terminalu LNG prowadzi ona również inne projekty m.in. budowę gazociągu Baltic Pipe w ramach Korytarza Norweskiego. Spółka realizuje też rozbudowę krajowej sieci przesyłowej. W najbliższych latach ma powstać ponad 2 tys. km nowych gazociągów przesyłowych.
Moc regazyfikacyjna Terminalu w Świnoujściu wynosi obecnie 5 mld m³ rocznie, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że w razie potrzeby można powiększyć jego moc regazyfikacyjną do 10 mld m³ rocznie.
W ramach inwestycji w Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. do około 217 tys. m³ LNG (metanowce klasy Q-Flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m³), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście-Szczecin o długości 85 km łączący Terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.