Tysięczna cysterna dla klienta PGNiG została załadowana 20 marca. Dostępność gazu w formie skroplonej w terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu otworzyła możliwość rozwoju tego rynku nie tylko w Polsce, ale i w całym regionie.
Maciej Woźniak, wiceprezes Zarządu PGNiG SA do spraw handlowych
LNG transportowane jest w Polsce i za granicę cysternami o pojemności około 18 ton. Z pojazdów, skroplony gaz trafia bezpośrednio do stacji regazyfikacyjnych.
Stacje te zasilają lokalne „wyspowe” sieci dystrybucji gazu, które nie są podłączone do ogólnokrajowej sieci dystrybucyjnej.
Duża część dostaw trafia także bezpośrednio do przedsiębiorstw wykorzystujących LNG jako paliwo zasilające instalacje przemysłowe.
Ze względu na fakt, że płynny gaz wykorzystywany jest coraz powszechniej jako paliwo żeglugowe, wśród odbiorców LNG są także firmy zajmujące się tzw. bunkrowaniem statków, czyli ich tankowaniem.
Oceniamy, że tzw. branża „małego LNG” ma duże perspektywy wzrostu. To paliwo ekonomiczne i przyjazne środowisku, w przyszłości mogące znaleźć szersze zastosowanie także w transporcie kołowym. W czasie niespełna roku od uruchomienia działalności w tym segmencie, z miesiąca na miesiąc obserwujemy stały, dynamiczny wzrost wolumenu sprzedaży. Nasze obserwacje potwierdzają też doniesienia z innych miejsc w Europie i na świecie. Wzrost zainteresowania małym LNG to dzisiaj zjawisko powszechne.
Maciej Woźniak, wiceprezes Zarządu PGNiG SA do spraw handlowych
Obecniej terminal w Świnoujściu zapewnia możliwość załadunku na cysterny kołowe około 95 tys. ton LNG rocznie. To wielkość odpowiadająca ładunkowi jednego statku zawijającego do terminalu w ramach realizacji długoterminowej.