Zwolnienie z myta dla samochodów gazowych
Zwolnienie z obowiązku opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza dla pojazdów zasilanych sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG) obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2020 r. Zwolenie przysługuje pojazdom powyżej 7,5 t DMC.
Przewoźnicy wyczuli temat
Wiadomość ta spowodowała, że wielu przewoźników zainwestowało w zakup i montaż instalacji gazowych wykorzystujących gaz ziemny (CNG lub LNG) w swoich pojazdach. Instalacje te zasilają silniki jednocześnie olejem napędowym i gazem ziemnym. Samochody takie uzyskały stosowne dokumenty, które uprawniały do zwolnienia z opłat drogowych w Niemczech.
Zwolnienie z myta dla pojazdów CNG i LNG - zmiany
Niestety w połowie roku (od 1 sierpnia 2019 r.) sytuacja się zmieniła. Niemieccy urzędnicy ściśle określili kryteria dla instalacji gazodieslowskich, które uprawniają do uzyskania zwolnienia z opłat drogowych.
Odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym
W rubryce P3 dowodu rejestracyjnego musi znajdować się wpis o drugim paliwie jakim jest gaz ziemny. W przypadku gdy paliwo gazowe jest wpisane w adnotacjach urzędowych, należy przesłać do niemieckiego urzędu potwierdzenie (od producenta instalacji lub warsztatu montującego), z którego ma wynikać, że w paliwie zasilającym samochód większą część stanowi gaz ziemny.
Najnowsze wytyczne także działają wstecz
Od 1 października 2019 r. pojawiły się nowe wytyczne Federalnego Urząd ds. Transportu określające minimalne pojemności zbiorników paliw metanowych, które w przypadku dostosowania silnika o zapłonie samoczynnym do zasilania gazem ziemnym uprawniają do zwolnienia z opłat drogowych.
W przypadku zbiorników CNG minimalną pojemność określono na 300 litrów. Jeśli samochód korzysta z gazu ziemnego w stanie skroplonym to musi on mieścić minimum 115 kg LNG.
Nie spełniasz - płacisz. Jeśli nie myto to karę
Pojazdy niespełniające tych wymagań będą zobowiązane do zapłacenia myta. Podobnie jak w przypadku wymaganych wpisów w dowodzie rejestracyjnym jak i udziału gazu ziemnego w paliwie zasilającym silnik nowe wytyczne odnośnie pojemności zbiorników działają wstecz, co oznacza, że wszystkie pojazdy dual fuel dostosowane do takiego zasilania w warsztatach i wyposażone w zbiorniki mniejsze zostaną usunięte z listy samochodów zwolnionych z opłat. Wykonywanie przewozu takim pojazdem bez uiszczenia opłaty będzie skutkowało nałożeniem kary.