Koniec zwolnień z myta dla samochodów CNG i LNG?

Piotr Złoty
źródło: Bundesarbeitsgericht
Dodany: 04.10.2019

 
W ostatnim okresie wielu przewoźników, których praca przewozowa była wykonywana głównie w Niemczech zainwestowało w instalacje gazodieslowskie w swoich samochodach. Powodem było zwolnienie z opłat drogowych pojazdów zasilanych sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG) w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2020 r.

 
REKLAMA

Zwolnienie z myta dla samochodów gazowych

Zwolnienie z obowiązku opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza dla pojazdów zasilanych sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG) obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2020 r. Zwolenie przysługuje pojazdom powyżej 7,5 t DMC.

Przewoźnicy wyczuli temat

Wiadomość ta spowodowała, że wielu przewoźników zainwestowało w zakup i montaż instalacji gazowych wykorzystujących gaz ziemny (CNG lub LNG) w swoich pojazdach. Instalacje te zasilają silniki jednocześnie olejem napędowym i gazem ziemnym. Samochody takie uzyskały stosowne dokumenty, które uprawniały do zwolnienia z opłat drogowych w Niemczech.

Ciągnik MAN TGA z instalacją gazodieslowską firmy EuropeGASfot. CNG-LNG.plCiągnik MAN TGA z instalacją gazodieslowską (CNG) firmy EuropeGAS

Zwolnienie z myta dla pojazdów CNG i LNG - zmiany

Niestety w połowie roku (od 1 sierpnia 2019 r.) sytuacja się zmieniła. Niemieccy urzędnicy ściśle określili kryteria dla instalacji gazodieslowskich, które uprawniają do uzyskania zwolnienia z opłat drogowych.

Odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym

W rubryce P3 dowodu rejestracyjnego musi znajdować się wpis o drugim paliwie jakim jest gaz ziemny. W przypadku gdy paliwo gazowe jest wpisane w adnotacjach urzędowych, należy przesłać do niemieckiego urzędu potwierdzenie (od producenta instalacji lub warsztatu montującego), z którego ma wynikać, że w paliwie zasilającym samochód większą część stanowi gaz ziemny.

Najnowsze wytyczne także działają wstecz

Od 1 października 2019 r. pojawiły się nowe  wytyczne Federalnego Urząd ds. Transportu określające minimalne pojemności zbiorników paliw metanowych, które w przypadku dostosowania silnika o zapłonie samoczynnym do zasilania gazem ziemnym uprawniają do zwolnienia z opłat drogowych.

W przypadku zbiorników CNG minimalną pojemność określono na 300 litrów. Jeśli samochód korzysta z gazu ziemnego w stanie skroplonym to musi on mieścić minimum 115 kg LNG.

Nie spełniasz - płacisz. Jeśli nie myto to karę

Pojazdy niespełniające tych wymagań będą zobowiązane do zapłacenia myta. Podobnie jak w przypadku wymaganych wpisów w dowodzie rejestracyjnym jak i udziału gazu ziemnego w paliwie zasilającym silnik nowe wytyczne odnośnie pojemności zbiorników działają wstecz, co oznacza, że wszystkie pojazdy dual fuel dostosowane do takiego zasilania w warsztatach i wyposażone w zbiorniki mniejsze zostaną usunięte z listy samochodów zwolnionych z opłat. Wykonywanie przewozu takim pojazdem bez uiszczenia opłaty będzie skutkowało nałożeniem kary.


Good Przydatny artykuł (3)
Bad Mógłby być ciekawszy (1)







Partnerzy