Karl Holmeier, członek niemieckiej komisji parlamentarnej ds. transportu i deputowany niemieckiego parlamentu, potwierdził plany wydłużenia nieodpłatnych przejazdów po autostradach dla samochodów ciężarowych.
Jeżeli zgodnie z oczekiwaniami projekt zostanie zatwierdzony przez Niemiecki Parlament i Radę Federalną, pojazdy o masie powyżej 7,5 tony zasilane CNG i LNG będą zwolnione z opłat za przejazdy autostradami do 31 grudnia 2023 r.
Wydłużenie zwolnienia będzie korzystne dla przewoźników eksploatujących w swoich flotach samochody ciężarowe IVECO Natural Power - zarówno na trasach wewnętrznych w Niemczech, jak i na trasach międzynarodowych z uwagi na centralne położenie na przecięciu głównych europejskich korytarzy dalekobieżnych.
Zwolnienie z opłat za przejazdy autostradami dodatkowo obniży całkowity koszt posiadania i użytkowania samochodów IVECO Natural Power, podnosząc korzyści finansowe i poprawiając zwrot z inwestycji w takie pojazdy. Wraz z rozwojem sieci dystrybucji gazu ziemnego przyspieszy to przejście na czystą i znacznie cichszą technologię.
Oczekuje się, że Niemiecki Parlament i Rada Federalna przedłużą do 31 grudnia 2023 r. obowiązywanie zwolnienia z opłat za przejazdy autostradami (MAUT) dla pojazdów o masie powyżej 7,5 tony zasilanych gazem ziemnym, wprowadzone po raz pierwszy 1 stycznia 2019 r. Oznacza to, że samochody ciężarowe IVECO Stralis NP, IVECO S-WAY NP i IVECO X-WAY NP zasilane gazem ziemnym będą mogły dalej pokonywać niemieckie autostrady bez wnoszenia opłat, co tym samym zwiększa korzyści finansowe dla operatorów logistycznych i firm transportowych.
Thomas Hilse
prezes marki IVECO
IVECO z satysfakcją przyjmuje informację, że niemiecka komisja parlamentarna ds. transportu przedłożyła pod obrady Parlamentu nowy projekt wydłużenia obowiązywania zwolnienia samochodów ciężarowych zasilanych gazem ziemnym z opłat za przejazdy autostradami. Ostateczna decyzja, której spodziewamy się w czerwcu 2020 r., będzie stanowiła wyraźne uznanie korzyści dla środowiska związanych z tą technologią na drodze do zeroemisyjności. Infrastruktura LNG nieustannie się rozwija, a liczba nowych stacji rośnie - kolejną otwarto niedawno w Berlinie Poczdamie. Wraz z rozszerzaniem się sieci dystrybucyjnej i istniejącymi dopłatami rządowymi wspierającymi to paliwo, wydłużenie zwolnienia będzie wyraźnym sygnałem dla naszych klientów, że przejście na transport napędzany LNG jest nieuniknione - a biometan umożliwi nawet zeroemisyjność.
Nowy IVECO S-WAY NP przeznaczony na długie trasy w wersji zasilanej LNG to idealny samochód, który umożliwia skorzystanie z opisywanego wcześniej zwolnienia z opłat. Jest jedynym dużym samochodem ciężarowym zaprojektowanym specjalnie z myślą o transporcie na duże odległości, oferującym największy na rynku zasięg – do 1600 km. Wprowadzony na rynek w 2019 r., IVECO S-WAY bardzo szybko zdobył uznanie właścicieli firm transportowych i kierowców.
IVECO od ponad 20 lat jest pionierem technologii gazu ziemnego i obecnie oferuje pełną gamę samochodów zasilanych gazem ziemnym oraz doświadczenie zdobyte przez sieć dealerów, którzy obsługują ponad 7000 pojazdów zasilanych LNG sprzedanych w całej Europie.
Obecnie sieć dystrybucji gazu ziemnego obejmuje już główne korytarze transportowe w Europie, a jej rozwój nabiera tempa. Liczba stacji LNG powinna wzrosnąć z 249 w 2019 roku do ponad 450 w 2022 roku. Samochody ciężarowe pokonujące trasy przebiegające przez Niemcy nie tylko przynoszą finansową korzyść w związku ze zwolnieniem z opłat za przejazdy, ale również ich eksploatacja będzie niezwykle korzystna dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze. Infrastruktura będzie dalej się rozwijać, ponieważ Rząd Federalny Niemiec skupia się na gazie ziemnym jako kluczowym elemencie strategii osiągnięcia celów klimatycznych.
Poza granicami Niemiec kolejny sygnał na rzecz przyjęcia technologii gazu ziemnego w transporcie pochodzi z Austrii, która wprowadziła odstępstwo dla samochodów ciężarowych napędzanych LNG od odcinkowego zakazu jazdy w Tyrolu. Zmiana zasad opodatkowania gazu ziemnego, która weszła w życie 1 stycznia 2020 r., klasyfikuje obecnie LNG jako substytut gazu, który nie podlega podatkowi od paliw kopalnych.