Zwolnienie z obowiązku opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza dla pojazdów zasilanych paliwami metanowymi (CNG i LNG) obowiązuje w Niemczech od 1 stycznia 2019 r. Początkowo przepisy te miały obowiązywać do końca bieżącego, 2020, roku. Jednak 5 czerwca (tego dnia przypada Światowy Dzień Środowiska) niemiecka Rada Federalna podjęła decyzję o przedłużeniu zwolnienia samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t, zasilanych gazem ziemnym z opłat za przejazdy autostradami do 31 grudnia 2023 r.
Reakcja rynku na zwolnienie z myta dla pojazdów gazowych (CNG i LNG)
Wprowadzenie zwolnień z myta dla pojazdów napędzanych gazem ziemnym wywołało zapotrzebowanie na tego rodzaju samochody, zarówno nowe jak i używane.
W przypadku samochodów używanych bardzo uaktywniły swoją działalność warsztaty zajmujące się konwersją na zasilanie gazowe silników o zapłonie samoczynnym (diesli) stosowanych w pojazdach użytkowych.
Technologia gazodieslowska, która służy do jednoczesnego zasilania silników Diesla olejem napędowym i gazem ziemnym zaczęła cieszyć się coraz większym zainteresowaniem wśród przewoźników. Jednak oferowane na rynku instalacje gazowe w zależności od rozwiązania producenta jak i warsztatu montującego zastępowały gazem ziemnym zróżnicowaną część oleju napędowego zasilającego silnik, co wywoływało różny efekt ekologiczny. Niemcom wprowadzającym te preferencje nie do końca o to chodziło.
Niestety zaczęły pojawiać się także nieuczciwe praktyki. Na rynku pojawiały się samochody wyposażone w atrapy instalacji gazowych, które miały na celu tylko wyłudzenie zwolnienia z opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza w Niemczech.
Na działania władz niemieckich w eliminowaniu tego typu praktyk nie trzeba było długo czekać. 1 sierpnia 2019 r. sprecyzowano wymagania dla pojazdów o DMC powyżej 7,5 t napędzanych paliwami metanowymi (CNG i LNG), dla których obowiązują zwolnienia z myta na niemieckich autostradach.
Silnik pojazdu, który może korzystać ze zwolnienia z opłat drogowych musi być w całości (gazowe silniki o zapłonie iskrowym) lub przeważającej części (silniki o zapłonie samoczynnym - diesle) zasilany gazem ziemnym, który w samochodzie może być przechowywany w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG).
W przypadku samochodów zasilanych wyłącznie gazem mamy do czynienia z rozwiązaniami fabrycznymi firmy IVECO (CNG i LNG), Renault (CNG) i Scania (CNG i LNG). W przypadku silników dwupaliwowych (dual fuel) rozwiązanie fabryczne oferuje Volvo (LNG).
Takie pojazdy w dowodzie rejestracyjnym (w polu P3, w którym określa się rodzaj paliwa) mają wpis LNG, CNG lub w przypadku zasilania dual fuel gaz ziemny/olej napędowy.
Natomiast każdy samochód użytkowy z silnikiem Diesla można dostosować do zasilania gazem ziemnym z wykorzystaniem odpowiedniego systemu gazodieslowskiego. Systemy tego rodzaju oferuje na polskim rynku kilku producentów. W ten sposób dostosowane do zasilania gazem ziemnym samochody także korzystają ze zwolnień z opłat drogowych w Niemczech.
W takich pojazdach gaz ziemny jako paliwo jest wpisywany w polu adnotacje urzędowe. Aby skorzystać ze zwolnienia z opłat drogowych w Niemczech właściciel musi przedstawić dokumentację (od producenta instalacji lub warsztatu montującego) poświadczającą przeważający udział gazu (powyżej 50%) w mieszance paliw dostarczanej do silnika.
Dodatkowo samochód ciężarowy poddany konwersji na zasilanie gazem ziemnym musi mieć przynajmniej jeden zbiornik gazu o określonej przez niemieckich urzędników minimalnej pojemności.
W przypadku zbiorników służących do przechowywania sprężonego gazu ziemnego (CNG) minimalną pojemność określono na 300 litrów. Jeśli w samochodzie gaz ziemny jest przechowywany w postaci skroplonej (LNG) to zbiornik musi mieścić minimum 115 kg LNG i mieć pojemność 300 l.
Według urzędników w Niemczech taka pojemność zbiorników uprawdopodabnia to, że udział gazu ziemnego w mieszance z dieslem jest na odpowiednim poziomie, czyli powyżej 50%.
Jeśli pojazd jest wyposażony w instalację gazodieslowską, a zbiorniki gazu ziemnego nie mają stosowanej pojemności nie jest on rejestrowany u operatora opłat drogowych Toll Collect na liście pojazdów zwolnionych z opłaty drogowej (tzw. biała lista).
Rejestracja na białej liście pojazdów zwolnionych z opłat drogowych jest ważna maksymalnie przez 2 lata i może zostać przedłużona, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2023 r
Na każdym kilometrze przejechanym pojazdem gazowym w Niemczech przewoźnik zyskuje 18,7 eurocenta w stosunku do takiego samego samochodu napędzanego wyłącznie olejem napędowym. Na dystansie 10 000 km oznacza to oszczędność 1 870 euro czyli obecnie ponad 8 000 zł. Rocznie (przy przebiegu 100 000 km) zaoszczędzona kwota to ponad 80 000 zł.
Pojazdy używane marki DAF w wersji CNG
Wszystkie te warunki, szczególnie dotyczące instalacji gazodieslowskich doskonale zna firma ESA Trucks Polska - autoryzowany dealer DAF (https://esatrucks.pl/).
Firma, która ze sprawdzonym partnerem w dziedzinie instalacji gazowych w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku wdrożyła projekt #ESAMautFree. Czyli pojazdy używane marki DAF (#ESAReadyToGo) z zamontowanymi instalacjami gazowymi, które umożliwiają skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku płacenia składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza w Niemczech.
Są to przeważnie kilkuletnie samochody ciężarowe DAF pochodzące z najmu PACCAR FINANCIAL dostępne niemalże od ręki na placu w Centrum Pojazdów Używanych ESA Trucks Polska. Z pełną udokumentowaną historią serwisową ASO i znacznie tańsze w zakupie niż nowe pojazdy.
Ważny jest również fakt, że zamontowanie instalacji CNG nie jest związane z ewentualną utratą gwarancji na silnik.
Samochody są dostarczane wraz z kompletem dokumentów niezbędnych do uzyskania zwolnienia, czyli wpisania go na tzw. białą listę w bazie operatora opłat drogowych Toll Collect, a użytkownik zostaje poinstruowany w jaki sposób taki wpis uzyskać.
Trzeba pamiętać, że polskie władze także wprowadziły preferencje dla paliw metanowych (CNG i LNG) w postaci zerowej stawki akcyzy na te nośniki energii stosowane do napędu pojazdów. Użytkowanie takich samochodów jest więc obecnie bardzo opłacalne o czym doskonale wiedzą przewoźnicy i sprzedawcy samochodów.