Pojazdy używane marki DAF w wersji CNG

Piotr Złoty
źródło: Bundesamt für Güterverkehr, ESA Trucks Polska
Dodany: 25.09.2020

 
Obowiązujące w Niemczech zwolnienie z opłat drogowych, tzw. myta (maut) dla pojazdów napędzanych paliwami metanowymi spowodowało bardzo duże zainteresowanie tego rodzaju taborem szczególnie wśród polskich przewoźników, dla których Niemcy są bardzo często krajem docelowym lub tranzytowym w realizacji zadań przewozowych.

 

Zwolnienie z myta dla pojazdów gazowych (CNG i LNG)

Zwolnienie z obowiązku opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza dla pojazdów zasilanych paliwami metanowymi (CNG i LNG) obowiązuje w Niemczech od 1 stycznia 2019 r. Początkowo przepisy te miały obowiązywać do końca bieżącego, 2020, roku. Jednak 5 czerwca (tego dnia przypada Światowy Dzień Środowiska) niemiecka Rada Federalna podjęła decyzję o przedłużeniu zwolnienia samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t, zasilanych gazem ziemnym z opłat za przejazdy autostradami do 31 grudnia 2023 r.

Reakcja rynku na zwolnienie z myta dla pojazdów gazowych (CNG i LNG)

Wprowadzenie zwolnień z myta dla pojazdów napędzanych gazem ziemnym wywołało zapotrzebowanie na tego rodzaju samochody, zarówno nowe jak i używane.

W przypadku samochodów używanych bardzo uaktywniły swoją działalność warsztaty zajmujące się konwersją na zasilanie gazowe silników o zapłonie samoczynnym (diesli) stosowanych w pojazdach użytkowych.

fot. ESA Trucks PolskaWyposażone w instalacje gazodieslowskie DAFy czekają na klientów w ESA Truck Polska

Technologia gazodieslowska, która służy do jednoczesnego zasilania silników Diesla olejem napędowym i gazem ziemnym zaczęła cieszyć się coraz większym zainteresowaniem wśród przewoźników. Jednak oferowane na rynku instalacje gazowe w zależności od rozwiązania producenta jak i warsztatu montującego zastępowały gazem ziemnym zróżnicowaną część oleju napędowego zasilającego silnik, co wywoływało różny efekt ekologiczny. Niemcom wprowadzającym te preferencje nie do końca o to chodziło.

Nieprawidłowości w zwolnieniach z myta dla pojazdów gazowych (CNG i LNG)

Niestety zaczęły pojawiać się także nieuczciwe praktyki. Na rynku pojawiały się samochody wyposażone w atrapy instalacji gazowych, które miały na celu tylko wyłudzenie zwolnienia z opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza w Niemczech.

Doprecyzowanie przepisów o zwolnieniu z myta dla pojazdów gazowych (CNG i LNG)

Na działania władz niemieckich w eliminowaniu tego typu praktyk nie trzeba było długo czekać. 1 sierpnia 2019 r. sprecyzowano wymagania dla pojazdów o DMC powyżej 7,5 t napędzanych paliwami metanowymi (CNG i LNG), dla których obowiązują zwolnienia z myta na niemieckich autostradach.

Silnik pojazdu, który może korzystać ze zwolnienia z opłat drogowych musi być w całości (gazowe silniki o zapłonie iskrowym) lub przeważającej części (silniki o zapłonie samoczynnym - diesle) zasilany gazem ziemnym, który w samochodzie może być przechowywany w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG).

W przypadku samochodów zasilanych wyłącznie gazem mamy do czynienia z rozwiązaniami fabrycznymi firmy IVECO (CNG i LNG), Renault (CNG) i Scania (CNG i LNG). W przypadku silników dwupaliwowych (dual fuel) rozwiązanie fabryczne oferuje Volvo (LNG).

Takie pojazdy w dowodzie rejestracyjnym (w polu P3, w którym określa się rodzaj paliwa) mają wpis LNG, CNG lub w przypadku zasilania dual fuel gaz ziemny/olej napędowy.

Natomiast każdy samochód użytkowy z silnikiem Diesla można dostosować do zasilania gazem ziemnym z wykorzystaniem odpowiedniego systemu gazodieslowskiego. Systemy tego rodzaju oferuje na polskim rynku kilku producentów. W ten sposób dostosowane do zasilania gazem ziemnym samochody także korzystają ze zwolnień z opłat drogowych w Niemczech.

DAFy CNG #ESAMautFreefot. ESA Trucks PolskaDzięki samochodom z ESA Trucks Polska przewoźnicy zmniejszają koszty użytkowania taboru. Używają tańszego i bardziej ekologicznego paliwa oraz nie płacą składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza na niemieckich autostradach

W takich pojazdach gaz ziemny jako paliwo jest wpisywany w polu adnotacje urzędowe. Aby skorzystać ze zwolnienia z opłat drogowych w Niemczech właściciel musi przedstawić dokumentację (od producenta instalacji lub warsztatu montującego) poświadczającą przeważający udział gazu (powyżej 50%) w mieszance paliw dostarczanej do silnika.

Dodatkowo samochód ciężarowy poddany konwersji na zasilanie gazem ziemnym musi mieć przynajmniej jeden zbiornik gazu o określonej przez niemieckich urzędników minimalnej pojemności.

W przypadku zbiorników służących do przechowywania sprężonego gazu ziemnego (CNG) minimalną pojemność określono na 300 litrów. Jeśli w samochodzie gaz ziemny jest przechowywany w postaci skroplonej (LNG) to zbiornik musi mieścić minimum 115 kg LNG i mieć pojemność 300 l.

Według urzędników w Niemczech taka pojemność zbiorników uprawdopodabnia to, że udział gazu ziemnego w mieszance z dieslem jest na odpowiednim poziomie, czyli powyżej 50%.

Jeśli pojazd jest wyposażony w instalację gazodieslowską, a zbiorniki gazu ziemnego nie mają stosowanej pojemności nie jest on rejestrowany u operatora opłat drogowych Toll Collect na liście pojazdów zwolnionych z opłaty drogowej (tzw. biała lista).

Rejestracja na białej liście pojazdów zwolnionych z opłat drogowych jest ważna maksymalnie przez 2 lata i może zostać przedłużona, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2023 r

Warto wiedzieć

Na każdym kilometrze przejechanym pojazdem gazowym w Niemczech przewoźnik zyskuje 18,7 eurocenta w stosunku do takiego samego samochodu napędzanego wyłącznie olejem napędowym. Na dystansie 10 000 km oznacza to oszczędność 1 870 euro czyli obecnie ponad 8 000 zł. Rocznie (przy przebiegu 100 000 km) zaoszczędzona kwota to ponad 80 000 zł.

Pojazdy używane marki DAF w wersji CNG

Wszystkie te warunki, szczególnie dotyczące instalacji gazodieslowskich doskonale zna firma ESA Trucks Polska - autoryzowany dealer DAF (https://esatrucks.pl/).

Firma, która ze sprawdzonym partnerem w dziedzinie instalacji gazowych w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku wdrożyła projekt #ESAMautFree. Czyli pojazdy używane marki DAF (#ESAReadyToGo) z zamontowanymi instalacjami gazowymi, które umożliwiają skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku płacenia składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza w Niemczech.

Są to przeważnie kilkuletnie samochody ciężarowe DAF pochodzące z najmu PACCAR FINANCIAL dostępne niemalże od ręki na placu w Centrum Pojazdów Używanych ESA Trucks Polska. Z pełną udokumentowaną historią serwisową ASO i znacznie tańsze w zakupie niż nowe pojazdy.

Ważny jest również fakt, że zamontowanie instalacji CNG nie jest związane z ewentualną utratą gwarancji na silnik.

Samochody są dostarczane wraz z kompletem dokumentów niezbędnych do uzyskania zwolnienia, czyli wpisania go na tzw. białą listę w bazie operatora opłat drogowych Toll Collect, a użytkownik zostaje poinstruowany w jaki sposób taki wpis uzyskać.

Trzeba pamiętać, że polskie władze także wprowadziły preferencje dla paliw metanowych (CNG i LNG) w postaci zerowej stawki akcyzy na te nośniki energii stosowane do napędu pojazdów. Użytkowanie takich samochodów jest więc obecnie bardzo opłacalne o czym doskonale wiedzą przewoźnicy i sprzedawcy samochodów.


Good Przydatny artykuł (8)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie