Parlament niemiecki podjął uchwałę w sprawie zwolnienia z opłat drogowych pojazdów zasilanych sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG) w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2020 r. Pozytywne skutki zwolnienia z opłat drogowych będą wykraczać poza granice niemieckie, dzięki centralnemu położeniu państwa w sieci długich tras europejskich.
Zwolnienie z opłat drogowych jest dla IVECO powodem do zadowolenia, ponieważ przyspieszy przejście branży transportowej na pojazdy zasilane paliwem alternatywnym – gazem ziemnym, jednocześnie przynosząc wymierne korzyści finansowe.
Parlament federalny Niemiec przyjął uchwałę w sprawie zwolnienia pojazdów powyżej 7,5 t zasilanych paliwem alternatywnym – gazem ziemnym, z obowiązku opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza, od dnia 1 stycznia 2019 r. na wstępny okres 2 lat. Oznacza to, że floty zasilane gazem ziemnym będą cieszyć się tymi samymi korzyściami, jak pojazdy zasilane energią elektryczną i będą zobowiązane do opłacania wyłącznie składników opłat drogowych związanych z kosztami infrastruktury i emisją hałasu. Wprowadzone zwolnienie, wraz z zapowiedzianymi w lipcu dotacjami na zakup pojazdów zasilanych gazem ziemnym (12.000 € dla pojazdów zasilanych LNG i 8.000 € dla pojazdów zasilanych CNG), dodatkowo zwiększa korzyści finansowe dla niemieckich operatorów logistycznych korzystających z tych zrównoważonych ekologicznie pojazdów ciężarowych, przynosząc oszczędności w zakresie od 9,3 do 18,7 centa na kilometr, zależnie od kategorii tonażowej.
Pierre Lahutte
prezes marki IVECO
Mniej niż miesiąc po tym, jak IVECO wpisało się do historii na wystawie IAA 2018 w Hanowerze, przedstawiając swoje stoisko "100% wolne od silników Diesla" i dając możliwość zaoferowania klientom pełnego wachlarza pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi: elektrycznych, CNG i LNG, parlament niemiecki podjął uchwałę o zwolnieniu z opłat drogowych pojazdów ciężarowych zasilanych CNG i LNG. Zwolnienie jest uzupełnieniem dotacji mających ułatwić zakup takich pojazdów. Niemcy znajdują się na skrzyżowaniu europejskich szlaków logistycznych, a więc te zdecydowane kroki podjęte przez władze państwa, znacząco przyspieszą przejście branży transportowej na alternatywne zasilanie gazem ziemnym na całym kontynencie. Wpływ tej zmiany będzie ogromny.
IVECO z zadowoleniem przyjmuje informację o tej uchwale, która potwierdza od dawna wyznawaną przez firmę wizję zrównoważonego ekologicznie transportu, postrzegającą gaz ziemny jako dojrzałą technologię. Dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu w rozwoju i wspieraniu pojazdów zasilanych gazem ziemnym firma IVECO wyznacza dziś kierunki, oferując pełny wachlarz pojazdów CNG i LNG, od lekkiego pojazdu użytkowego Daily NP, aż po pierwszy pojazd ciężarowy do przewozów długodystansowych, Stralis NP, zapewniający najlepsze osiągi i komfort w połączeniu z korzyściami środowiskowymi i ekonomicznymi gazu ziemnego, o zasięgu do 1.600 km: idealne rozwiązanie pozwalające czerpać pełne korzyści z nowych dotacji i zwolnień.
Pojazdy ciężarowe LNG i CNG spełniają specyficzne wymogi praktycznie wszystkich sektorów – od spedytorów wykorzystujących naczepy kubaturowe typu MEGA, dla których rozwiązaniem jest ciągnik niskopodwoziowy Stralis NP, do firm logistycznych działających na wszystkich dystansach, które z kolei wykorzystują pojazdy od Eurocargo NP do dystrybucji miejskiej i regionalnej, aż po Stralis NP do transportu krajowego i międzynarodowego.
Pojazdy te zapewniają wszystkie korzyści środowiskowe oferowane przez najczystsze paliwo kopalne, jakim jest gaz ziemny: emitują o 90% mniej tlenków azotu (NOx), o 99% mniej cząstek stałych (PM) oraz, przy zastosowaniu biometanu, o 95% mniej CO2 niż analogiczne jednostki wysokoprężne.
Ponadto gaz ziemny otwiera drogę do szybszego płynnego przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym opartą na wytwarzaniu energii z odpadów organicznych lub rolnych, która pozwala osiągnąć nawet ujemną emisję gazu cieplarnianego i pochłanianie dwutlenku węgla, jako że u jej podstaw leży naturalny bilans węglowy/organiczny.
W rzeczywistości stosowanie biometanu z płynnego nawozu mogłoby zmniejszyć emisję CO2 o nawet 182% w porównaniu z paliwem tradycyjnym.
Zaletą pojazdów zasilanych gazem ziemnym jest także ich niezwykle cicha praca. Technologia Natural Power firmy IVECO, oparta na spalaniu stechiometrycznym z zapłonem iskrowym, pozwala osiągnąć poziom hałasu poniżej poziomu emitowanego przez analogiczną jednostkę wysokoprężną, co daje operatorom logistycznym konkurencyjną przewagę w zakresie dostaw miejskich i nocnych.