Jednoczesne zasilanie silników Diesla olejem napędowym i paliwami gazowymi polega na zastąpieniu części dawki paliwa dieslowskiego dwukrotnie tańszym gazem. Silnik cały czas pozostaje jednostką napędową o zapłonie samoczynnym o wysokiej sprawności. Gaz jest dawkowany przez wtryskiwacze gazowe do rury dolotowej silnika i tam następuje jego wymieszanie z powietrzem. Do silnika trafia mieszanka gazowo-powietrzna (zamiast powietrza jak w klasycznym dieslu). Podawana do komór spalania dawka oleju napędowego ulega samozapłonowi i wywołuje zapłon mieszanki gazowo-powietrznej. Silnik może uzyskiwać większą moc i moment obrotowy. Zwiększa się zasięg pojazdu, spada emisja i koszty (i to nie tylko związane z paliwem).
Instalacje gazowe w silnikach Diesla są wykorzystywane z powodzeniem od kilkudziesięciu lat, także w Polsce. Prowadzone w Zakładzie Pojazdów Samochodowych Instytutu Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach od 1984 r. prace pod kierunkiem profesora Józefa Przybylskiego doprowadziły do opracowania koncepcji jednoczesnego zasilania silnika olejem napędowym i gazem. Dwupaliwowy układ zasilania (dual fuel) zastosowano w autobusie Jelcz PR110 z silnikiem Raba-MAN udostępnionym przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe. Prace realizowano we współpracy z Wojewódzkim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Katowicach.
Działanie układu było oparte na mechanicznym skojarzeniu działania rzędowej pompy wtryskowej i gazowego układu zasilania. Ograniczenie skoku listwy zębatej pompy wtryskowej regulującej dawkę oleju napędowego powodowało uruchomienie gazowego układu zasilania, który za pomocą mieszalnika w układzie dolotowym dostarczał gaz ziemny do silnika.
Firma Elpigaz oferuje systemy jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem (gazodiesel) od ponad 10 lat. Obecnie są to praktycznie wyłącznie układy wykorzystujące sprężony gaz ziemny Vela Diesel lub DEGAmix.
Sterowniki obu systemów są bardzo zaawansowanymi produktami i oprócz sterowania dawkowaniem gazu ziemnego wpływają także na działanie układu wtrysku oleju napędowego ograniczając dawkowanie paliwa dieslowskiego.
Dzięki temu można uzyskiwać większe stopnie zastąpienia oleju napędowego gazem ziemnym. Wskaźnik ten może wynosić nawet 60-70%.
Montaż instalacji gazowej jest możliwy w każdej generacji silników Diesla i nie jest on związany z ingerencją w jednostkę napędową. Odbywa się bezinwazyjnie.
Ograniczenie kosztów
Właśnie z dużego stopnia zastąpienia oleju napędowego dwukrotnie tańszym gazem ziemnym, który sięga nawet 70%, wynika oszczędność w użytkowaniu samochodu ciężarowego z instalacją na gaz ziemny.
To jednak nie wszystkie oszczędności, które można uzyskać użytkując pojazd użytkowy z instalacją gazową. Większość z takich samochodów porusza się po całej Europie, w tym także w Niemczech (przynajmniej tranzytem).
Zobacz ile możesz zaoszczędzić na samych opłatach Toll Collect w Niemczech.
Od 1 stycznia 2019 r., początkowo do końca 2020 r, obecnie, po przedłużeniu, do końca 2023 r., dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t zasilanych sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG), obowiązuje w Niemczech zwolnienie z obowiązku opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza.
Oszczędności w zależności od DMC pojazdu wynoszą od 9,3 do 18,7 centa na każdym kilometrze, co oznacza możliwość ograniczenia wydatków na opłaty drogowe o:
Do tego dochodzi jeszcze oszczędność związana z użytkowaniem samochodu z dużym udziałem 2-krotnie tańszego paliwa jakim jest gaz ziemny.
Aby skorzystać z w.w. zwolnień w opłatach drogowych należy dostosować samochód do zasilania gazem ziemnym przy spełnieniu ściśle określonych wymagań.
W rubryce P3 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu musi znajdować się wpis o zastosowaniu drugiego paliwa - gazu ziemnego. Jeśli taki wpis jest dokonany w adnotacjach urzędowych, niemiecki urząd wymaga przesłania potwierdzenia od producenta instalacji lub warsztatu montującego, że udział gazu ziemnego w paliwie zasilającym jednostkę napędową samochodu jest większy niż oleju napędowego.
Uzyskanie zwolnienia z opłat drogowych wymaga także zastosowania zbiorników gazu sprężonego (CNG) lub skroplonego (LNG) o określonej pojemności.
W przypadku wykorzystywania gazu ziemnego w postaci sprężonej (CNG) minimalna pojemność zbiorników wynosi 300 l.
W przypadku skroplonego gazu ziemnego jego minimalną ilość w pojeździe określono na 115 kg.
Zbiorniki w pojeździe muszą być zarejestrowane przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT).
Elpigaz montuje instalacje gazowe (CNG) przy spełnieniu wszystkich powyższych wymagań, oferując pomoc w uzyskaniu wpisu o zasilaniu CNG w dowodzie rejestracyjnym oraz rejestracji zbiorników CNG w samochodzie przez TDT.
Z opinii klientów Elpigazu np. firmy przewozowej STRB, która użytkuje 30 pojazdów dostosowanych do zasilania gazem ziemnym wynika, że do końca 2023 r. wygenerują one ponad 12 000 000 zł (TAK, DWANAŚCIE MILIONÓW ZŁOTYCH) oszczędności.
Chyba warto.
Zobaczcie na filmie jak wygląda zabudowa instalacji gazowej (CNG) w ciągniku siodłowym.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.