Dotychczas olej napędowy był paliwem o najwyższej gęstości energii. Pozwoliło to na jego rozpowszechnienie jako paliwa w transporcie w odróżnieniu od napędów elektrycznych, których używanie w tej dziedzinie jest obecnie niemożliwe z uwagi na niewielkie możliwości akumulatorów trakcyjnych. Nie zapewniają one odpowiednio dużych przebiegów. Podobnie było z gazem ziemnym w postaci sprężonej (CNG), którego magazynowanie w pojeździe jest dość kłopotliwe z uwagi na konieczność wygospodarowania sporej przestrzeni na butle do jego przechowywania.
Przełomowym rozwiązaniem okazało się zastosowanie skroplonego gazu ziemnego (LNG). Taki sposób magazynowania pozwala na uzyskanie gęstości energii większej niż w przypadku oleju napędowego. Objętość gazu po skropleniu zmniejsza się około 600 razy.
Prekursorem takiego rozwiązania na rynku europejskim było Iveco, które kilka lat temu wprowadziło do oferty ciągnik Stralis Natural Power LNG z jednym zbiornikiem LNG i dodatkowymi butlami CNG. Pojazd miał zasięg 750 km przy masie zbiorników z gazem 800 kg. Taki sam pojazd w wersji CNG miał zasięg 300 km, a jego zbiorniki z CNG ważyły 910 kg.
Nowy Stralis NP ma dwa zbiorniki LNG dzięki czemu zasięg zwiększył się do 1500 km. Pojazd wyposażono w nową gazową jednostkę napędową Iveco Cursor 9 o mocy 400 KM, która zapewnia takie same parametry jak silnik Diesla.
Firma Meyer Logistics jest długoletnim partnerem Iveco i już kilka razy pokazała, że inwestuje w innowacyjne rozwiązania (CNG i pojazdy elektryczne). Zamówionych 20 Stralisów NP będzie używanych do dystrybucji żywności w rejonie Berlina.
Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury (BMVI) zachęca do zakupu samochodów ciężarowych zasilanych LNG. Meyer Logistics otrzymał za zakup 20 samochodów 360 tys. euro. Kwota ta pozwala na budowę stacji tankowania LNG. Będzie ona wybudowana w Berlinie. Obiekt będzie ogólnodostępny.
LNG jest obiecującą alternatywą dla paliw konwencjonalnych. Ufundowany przez BMVI projekt pilotażowy dla Meyer Logistics jest ważnym wkładem w dziedzinie nowych i czystych napędów samochodów ciężarowych w Niemczech.
Rainer Bomba, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury