Samochody CNG na IAA 2017 we Frankfurcie

Piotr Złoty
źródło: Die Welt, IAA, VDA, Audi, Volkswagen, Seat, Opel
Dodany: 15.09.2017

 
Odbywające się się dniach 14-24 września 2017 r. targi IAA 2017 we Frankfurcie poprzedziły 2 dni prasowe, w czasie których przedstawiciele mediów mieli okazję zapoznać się ze światowymi nowościami motoryzacyjnymi.

 

Dla nas najważniejsze były samochody, w których zastosowano jednostki napędowe zasilane gazem ziemnym (CNG).

Pokaźną ofertę modeli gazowych zaprezentowało Audi, które rozszerzając gamę g-tron wychodzi naprzeciw potrzebom rynku w zakresie ograniczenia emisji szkodliwych składników spalin.

Audi A5 Sportback g-tronfot. AudiAudi A5 Sportback było jednym z przedstawicieli rodziny g-tron zaprezentowanej na IAA 2017 we Frankfurcie

Napędzane gazem ziemnym modele gamy g-tron emitują o 18% mniej CO2 niż na benzynie i o 90% mniej tlenków azotu niż w przypadku silników Diesla.

Na stoisku zaprezentowano nowe modele gamy A4 Avant g-tronA5 Sportback g-tron. Są to samochody, w których w odróżnieniu od Audi A3 g-tron, napędzanego silnikiem 1,4 o mocy 81 kW (110 KM), zastosowano 170-konną jednostkę napędową o pojemności 2 litrów.

Silnik 2.0 TFSI zapewnia moc 125 kW (170 KM) i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 270 Nm. Do 100 km/h wyposażone w ten silnik nowe modele Audi przyspieszają w 8,4 s, a prędkości maksymalne wynoszą 221 km/h dla A4 Avant g-tron i 224 km/h dla A5 Sportback g-tron.

Zużycie gazu wynosi 3,8 kg gazu na 100 km w obu pojazdach, co przekłada się na zasięg około 500 km. Zasięg na benzynie wynosi 400 km, co pozwala na obu paliwach przejechać nowymi modelami gamy g-tron około 900 km. Emisja CO2 zasilanego gazem silnika 2.0 TFSI wynosi 102 g/km w trybie pracy na CNG i 126 g/km na benzynie.

Jednostka napędowa 2.0 TFSI wykorzystuje opracowany przez Audi bardzo wydajny proces spalania. Zasilanie gazowe wymusiło zastosowanie w silniku 29 nowych rozwiązań (nowe elementy, inne materiały). Wśród nich znalazły się nowe tłoki i zawory czy regulator ciśnienia, który redukuje ciśnienie jakie panuje w zbiornikach gazu (200 barów) do ciśnienia roboczego (5 do 10 barów) jakie panuje w listwie wtryskiwaczy gazowych.

Zasilany gazem ziemnym silnik 2.0 TFSI był testowany w ekstremalnych warunkach temperaturowych. Pomyślnie przeszedł testy w Skandynawii w temperaturze -35° C. Nie zapomniano także o przygotowaniu silnika do ekstremalnie wysokich temperatur. W celu ochrony przed uszkodzeniem wtryskiwaczy benzynowych, które są wyłączane w czasie zasilania gazem zastosowano specjalne tuleje ze stali nierdzewnej. Zabezpieczają one umieszczone w komorach spalania wtryskiwacze przed uszkodzeniem w wyniku przegrzania. W czasie pracy na gazie ziemnym ich temperatura może sięgać nawet 400° C.

Opel Astra CNGfot. OpelNa IAA 2017 zadebiutował Opel Astra CNG. Na stoisku zaprezentowano Astrę w wersji Sports Tourer

Na stoisku Opla można było zobaczyć Astrę w wersji CNG. Rozszerza gamę oferowanych modeli gazowych, dotychczas oferowane były tylko Zafira Tourer i Combo.

Obecnie z zakładu w Rüsselsheim będą wyjeżdżać także gazowe Astry (5-drzwiowe i kombi - Sports Tourer), które tuż po zakończeniu wystawy IAA 2017 we Frankfurcie trafią do niemieckich salonów. Ceny Astry CNG zaczynać się będą od 23 tys. euro. (za 5-drzwiowego hatchbacka).

W układzie napędowym zastosowano turbodoładowaną jednostkę napędową o pojemności skokowej 1,4 litra i mocy 81 kW (110 KM), która dysponuje maksymalną wartością momentu obrotowego 200 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 10,9 s, a maksymalna prędkość wynosi 200 km/h.

Silnik Opla może być zasilany gazem ziemnym, biogazem lub dowolną ich mieszaniną. Zastosowane 2 zbiorniki mieszczą 19 kg CNG, które zapewnia zasięg do 450 km. Zasięg na benzynie jest mocno ograniczony (do 260 km) z uwagi na pojemność zbiornika, który mieści tylko 13,7 l paliwa. Jest on traktowany jako awaryjny, umożliwiający dojazd do najbliższej stacji CNG, a pojazd jest homologowany jako jednopaliwowy (gazowy).

Seat Ibiza TGIfot. SeatSeat Ibiza TGI jest pierwszym modelem samochodu, w którym zastosowano nowy gazowy silnik 1.0 TGI

Grupa Volkswagena przygotowała całą gamę samochodów wyposażonych w silniki TGI. Obecnie oprócz jednostki napędowej 1.4 TGI oferowany jest także silnik 1.0 TGI. Silnik ma 3 cylindry i dysponuje mocą 66 kW (90 KM).

Właśnie z silnikiem 1.0 TGI Seat zaprezentował na IAA 2017 nową Ibizę. Samochód ma 2 zbiorniki CNG i zbiornik benzynowy. Zasięg na obu paliwach sięga 1200 km, a emisja dwutlenku węgla (CO2) podczas pracy na gazie wynosi jedynie 88 g/km.

Oprócz Ibizy Seat oferuje jeszcze inne zasilane gazem ziemnym modele. Są to: Mii, Leon TGI, Leon ST TGI, a pod koniec 2018 r. zostanie zaprezentowany, także debiutujący na IAA 2017, Seat Arona. Będzie on oferowany z silnikiem 1.0 TGI.

Kolejnym pojazdem wyposażonym w ten silnik (1.0 TGI) na IAA 2017 we Frankfurcie był Volkswagen Polo TGI.

W zakresie napędów gazowych na Salonie Samochodowym we Frankfurcie dominowała technika niemiecka prezentowana w pojazdach Grupy Volkswagena i Oplu, który od niedawna jest częścią koncernu PSA. Reprezentacja zasilanych CNG modeli nie była może zbyt liczna, lecz praktycznie wszystkie były premierami. Niestety mała reprezentacja sektora samochodów zasilanych paliwami metanowymi pokrywa się z niewielką sprzedażą takich pojazdów w Niemczech. Wyniosła ona 1700 sztuk (przez pierwsze 8 miesięcy 2017 r.).


Good Przydatny artykuł (3)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie