Zastosowanie gazu ziemnego w postaci skroplonej pozwala znacznie zwiększyć zasięg samochodów użytkowych zasilanych tym paliwem w porównaniu z metanem przechowywanym w postaci sprężonej (CNG). Dzięki temu pojazdy gazowe mogą być wykorzystywane także w ruchu dalekodystansowym.
Stralis Natural Power wykorzystuje zarówno LNG jak i CNG. Zastosowano w nim zbiornik LNG o pojemności 510 l i 4 zbiorniki CNG, każdy o pojemności geometrycznej 70 l. Zgromadzony zapas paliwa pozwala pokonać dystans ponad 700 km (ponad 600 km na LNG i około 100 km na CNG).
Na początku stycznia 2015 r. Iveco Poland sprzedało pierwszy w Polsce ciągnik Stralis Natural Power LNG.
Samochód został zakupiony przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, firmę zajmującą się zbiórką i przewozem odpadów z kilku gmin ościennych, mającą już doświadczenie w użytkowaniu samochodów zasilanych gazem ziemnym. Inwestycja uzyskała wsparcie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ponad dwa lata temu zakupiliśmy dwa pierwsze Iveco Daily zasilane sprężonym gazem ziemnym, później dokupiliśmy jeszcze podwozie Iveco Stralis CNG z zabudową śmieciarki. Ostatnie nasze 2 zakupy to Iveco Eurocargo CNG do selektywnej zbiórki odpadów oraz duma naszego przedsiębiorstwa – Iveco Stralis CNG/LNG – ciągnik siodłowy do transportu odpadów. Ostatnie zakupy zostały dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W najbliższym czasie zamierzamy wymienić wszystkie nasze pojazdy na samochody zasilane CNG/LNG.
Paweł Wojna, prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie
Korzyści wynikające z eksploatacji pojazdów zasilanych gazem ziemnym są bardzo wymierne. Różnica w cenie samego paliwa gazowego w stosunku do diesla wynosi około 20 %. Istotnym elementem obniżającym koszty eksploatacji jest brak skomplikowanych układów oczyszczania spalin.
Dzięki temu użytkownik nie ponosi kosztów związanych z ich obsługą i naprawami oraz bieżącą eksploatacją (nie jest wymagane stosowanie AdBlue). Ponadto samochód w wersji Natural Power (zasilany gazem) jest lżejszy od napędzanego silnikiem o zapłonie samoczynnym.
Zakup samochodu zasilanego LNG ma związek z planowaną w Śremie inwestycją.
Pod koniec września 2015 r. powstanie tam pierwsza publiczna stacja tankowania LNG. Obiekt może zostać włączony do programu Niebieskich Korytarzy i może znaleźć się międzynarodowej mapie dostępnych punktów tankowania LNG, ponieważ stacja będzie tankować nie tylko miejscowe samochody, lecz również pojazdy poruszające się w tranzycie na kierunku wschód-zachód.
Przetarg na budowę stacji LNG w Śremie został ogłoszony w 31 grudnia 2014 r. i obejmuje zaprojektowanie oraz budowę stacji tankowania gazu LNG/CNG wraz z dostawą gazu przez okres 36 miesięcy. Termin wykonania stacji jest ustalony na 30 września 2015 r.
Mamy nadzieję, że inne gminy również pójdą śladami Śremu, gdyż uważamy, że jest to bardzo słuszna droga do skutecznego ograniczenia emisji CO2 oraz zmniejszenia hałasu w miastach. Gmina Śrem jest prekursorem ekologicznych działań transportowych, które - mam nadzieje - w niedalekiej przyszłości trafią również do innych gmin. Technologia napędów gazowych jest rozwijana przez Iveco od 15 lat i dlatego są to rozwiązania bardzo bezpieczne, a przede wszystkim opłacalne inwestycje. Po drogach Europy jeździ już ponad 12 tys. tego typu pojazdów
Michał Fersten, Dyrektor Marketingu i Produktu Iveco Poland
Zakupiony przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie ciągnik siodłowy Iveco Stralis Natural Power LNG będzie pracował w zestawie z naczepą wyposażoną w ruchomą podłogę, która umożliwia jej samoczynny rozładunek pojazdu, a otwierany hydraulicznie dach pozwala na bardzo szybki załadunek.