Jedną z ciekawszych nowości może okazać się hybrydowy autobus gazowy Mercedes-Benz Citaro Hybrid NGT (Natural Gas Technology). Wersja gazowa będzie dostępna w sprawdzonej w ciągu kilku lat eksploatacji wersji przegubowej (Citaro G Hybrid) jak i we właśnie wdrożonej odmianie 12-metrowej.
Gazowe wersje hybrydowego Citaro będą miały silnik M936 G. Jest to 6-cylindrowy, turbodoładowana jednostka napędowa o zapłonie iskrowym i pojemności skokowej 7,7 l. Ma moc 222 kW (302 KM) przy 2200 obr./min., a maksymalna wartość momentu obrotowego sięga 1200 Nm i jest dostępna w przedziale prędkości obrotowych pomiędzy 1200 a 1300 obr./min.
W układzie napędowym pracuje także elektryczna jednostka napędowa o mocy 14 kW, która dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 220 Nm.
Energia hamowania jest przekształcana w elektryczną i przechowywana w superkondenstorach, które charakteryzują się dużą żywotnością i możliwością oddawania dużych mocy w bardzo krótkim czasie.
Producent podaje, że jedno hamowanie z 50 km/h pozwala na pełne naładowanie zastosowanych w Citaro Hybrid superkondensatorów. Dysponują one pojemnością elektryczną 2 Ah.
Drugą gazową premierę zaprezentuje Iveco Bus. Będzie to niskowejściowy autobus miejski Crossway Low Entry Natural Power zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG).
W układzie napędowym autobusu Iveco Crossway LE Natural Power będzie stosowana jednostka napędowa Cursor 9 NP. Silnik ten jest 6-cylindrową, turbodoładowaną, rzędową jednostką napędową przystosowaną do pracy na mieszance stechiometrycznej.
Moc Cursora 9 wynosi 400 KM. Jest ona osiągana przy 2000 obr./min. Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 1700 Nm i jest dostępna przy 1200 obr./min. Zbiorniki gazu będą zamontowane na dachu pojazdu.
Oferowana przez Iveco Bus technologia Natural Power jest stosowana w gamie produktów, które dzięki zastosowaniu gazu ziemnego lub biometanu zapewniają niską emisję szkodliwych składników spalin (szczególnie cząstek stałych i tlenków azotu) oraz hałasu.
Cząstki stałe w spalinach gazowych silników gamy Natural Power są na pograniczu wykrywania, emisja związków azotu jest o ponad 1/3 niższa niż w porównywalnych silnikach Diesla, a hałas jest niższy o połowę.
Stosowane w autobusach Iveco Bus jednostki napędowe mogą być z powodzeniem zasilane biometanem, dzięki czemu emisja dwutlenku spada o 95%.
Zasilanie gazowe jest stosowane i rozwijane przez Iveco od ponad 20 lat w wielu sektorach przewozów w całej gamie modelowej. Iveco uważa, że pojazdy napędzane gazem ziemnym stanowią sprawdzone i niedrogie rozwiązanie dla przyszłościowych rozwiązań transportowych.