Potentat w zakresie układów zasilania silników, firma Bosch, oferuje także gazowe ich odmiany wykorzystujące CNG (sprężony gaz ziemny). Są one coraz częściej wykorzystywane w pojazdach użytkowych, które są napędzane jednopaliwowymi silnikami, zasilanymi wyłącznie gazem ziemnym. Dzięki zastosowaniu napędu z wykorzystaniem CNG można zmniejszyć koszty eksploatacji związane z paliwem o około połowę w stosunku do silników Diesla.
Innym układem zasilania oferowanym przez Boscha jest system Dual Fuel, który zasila silnik Diesla jednocześnie paliwem gazowym i olejem napędowym. Ilość tego ostatniego można ograniczyć nawet o 90%, rekompensując go znacznie tańszym paliwem gazowym. Przekłada się to na obniżenie kosztów związanych z paliwem nawet o 50%, ograniczenie o 20% emisji dwutlenku węgla oraz znaczne zredukowanie zawartości cząstek stałych w spalinach. System Bosch Dual Fuel umożliwia także zasilanie silnika wyłącznie olejem napędowym.
Na IAA 2014 wiele uwagi poświęcono LNG czyli skroplonemu gazowi ziemnemu. Tematowi temu poświęcona była konferencja prasowa firmy erdgas mobil, zorganizowana na stoisku Iveco. Omówiono na niej problematykę związaną z zastosowaniem LNG do napędu pojazdów użytkowych w Niemczech. Po raz kolejny firma zorganizowała na zewnątrz pokazy najnowszych rozwiązań w zakresie napędów gazowych. Uczestniczył w nim także polski producent autobusów – firma Solbus, która pokazywała tankowanie autobusu miejskiego LNG z wykorzystaniem mobilnej stacji firmy Gazprom Germania. LNG tankowano do 18-metrowego Solbusa Solcity, jednego z pojazdów, które już na początku 2015 r. pojawią się na ulicach Warszawy. W pokazach tankowania LNG uczestniczyło także Iveco Stralis LNG Natural Power.
LNG jest idealnym, a obok CNG, obecnie jedynym rozwiązaniem na uwolnienie branży logistycznej od ropy naftowej. Podobnie jak jego gazowy odpowiednik LNG jako paliwo silnikowe oznacza niższe koszty paliwa i niższy poziom emisji. Ze względu na większą gęstość, skroplony gaz ziemny pozwala uzyskać zasięg około 1000 km na jednym zbiorniku.
dr Timm Kehler, dyrektor zarządzający erdgas mobil
Na stoisku erdgas mobil zgromadzono sporą liczbę samochodów zasilanych gazem ziemnym. Zaprezentowano następujące modele:
Gwiazdą stoiska Iveco była najnowsza generacja Daily, która zdobyła tytuł International Van of the Year 2015. Wśród różnych opcji napędu Iveco Daily jest także oferowane w odmianie z silnikiem zasilanym gazem ziemnym (Natural Power) i w wersji elektrycznej.
Oprócz Daily na stoisku Iveco można było podziwiać Stralisa LNG Natural Power napędzanego silnikiem Cursor 8 zasilanym gazem ziemnym. Sam silnik był także eksponowany wśród innych jednostek napędowych spełniających wymagania normy Euro 6.
Na IAA 2014 premierę miał nowy Fiat Doblo, który tradycyjnie już w jednej z odmian układu napędowego jest oferowany z silnikiem zasilanym gazem ziemnym. Doblo Natural Power najnowszej generacji jest wyposażone w 2-paliwowy (benzyna/CNG) silnik o pojemności skokowej 1,4 l osiągający moc 120 KM. Prezentowany w Hanowerze gazowy egzemplarz Doblobył odmianą Kombi.
Fiat pokazał także premierowe Ducato 140 Natural Power z 3-litrowym, 2-paliwowym (benzyna/CNG) silnikiem o mocy 136 KM i momencie obrotowym 350 Nm, który spełnia wymagania Euro 6. Ducato Natural Power będzie dostępne już na początku 2015 roku w wersjach: Furgon, Kombi, Panorama i Kabina z platformą pod zabudowę także w gamie Maxi. Prezentowany w Hanowerze egzemplarz to furgon Maxi o DMC 3500 kg (L3H2) z zabudową warsztatową firmy Sortimo.
Producent pojazdów użytkowych i autobusów, niemiecki koncern MAN, zapowiedział, że od 2016 r. poszerza ofertę pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Na stoisku firma zaprezentowała samochód ciężarowy TGM zasilany CNG oraz autobus Lion's City GL CNG.
MAN TGM o dopuszczalnej masie całkowitej 18 t jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem zasilanym gazem ziemnym o pojemności skokowej 6,9 l. Jednostka napędowa osiąga moc 280 KM oraz moment obrotowy o wartości 1150 Nm, który jest przenoszony do dalszej części układu napędowego za pośrednictwem 12-biegowej skrzyni przekładniowej TipMatic.
Gazowy TGM miał 8 zbiorników zdolnych do zmagazynowania 140 kg, sprężonego do 20 MPa, gazu ziemnego. Zastosowano zbiorniki typu 3 (z aluminiowym linerem i nawiniętą warstwą włókna węglowego, przesyconego żywicą epoksydową). Do pojazdu będzie można zamówić także klasyczne stalowe zbiorniki CNG (typu 1).
MAN deklaruje, że zapas paliwa gazowego zapewnia zasięg 18-tonowego pojazdu na poziomie 400 km (w mieście) oraz około 700 km po drogach lokalnych.
Samochód jest o 3 dB cichszy od napędzanego silnikiem Diesla, co oznacza zmniejszenie intensywności dźwięku o połowę.
Przegubowy autobus MAN Lion’s City GL CNG o długości 18,75 m, został na IAA 2014 w Hanowerze oficjalnie uhonorowany tytułem Bus of the Year 2015.
Na stoisku Mercedes odbył się premierowy pokaz nowego gazowego silnika Euro 6 przeznaczonego dla Econica NGT. Jednostka napędowa M936G została opracowana na bazie 7,7-litrowego silnika o zapłonie samoczynnym OM936 stosowanego w Atego i Antosie. Zasilana gazem ziemnym jednostka napędowa osiąga moc 301 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 1200 Nm, przy zmniejszonej o około 22% emisji w stosunku do dieslowskiego odpowiednika, mniejszej emisji hałasu i niższych kosztach eksploatacji.
Na IAA 2014 zaprezentowano także nowy polski autobus miejski Solaris Urbino, którego produkcja ma ruszyć w 2015 r. Pojazd pokazano w wersji 12- i 18-metrowej. Autobus ma nową, znacznie lżejszą, konstrukcję szkieletu o wysokiej odporności na korozję. Wprowadzono szereg wzmocnień oraz stalową podłogę, na której dopiero jest klejona sklejka. Sztywność nadwozia oraz jego konstrukcja wpłynęły na zmniejszenie poziomu wibracji i hałasu, który nie przekracza 74,8 dB, spełniając najbardziej restrykcyjne normy z rynku niemieckiego (77 dB).
W komorze silnikowej będą montowane różnego rodzaju silniki spełniające wymagania Euro 6, w tym także zasilana gazem ziemnym jednostka napędowa ISLG8.9E6 firmy Cummins.
Innym polskim producentem autobusów, który pokazywał swoje produkty w Hanowerze była firma Auto-CUBY z Gościcina koło Wejherowa. Jednym z nich był miejski autobus City Line, który zbudowano na bazie gazowego Sprintera 516 NGT o DMC 5,5 t. Obniżona podłoga wymusiła przeniesienie zbiorników CNG na dach pojazdu. To z kolei wymusiło zastosowanie zbiorników kompozytowych (2x80 l). Oryginalnie Sprinter ma stalowe zbiorniki CNG.
Prezentowany na IAA 2014 egzemplarz był wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Autobus ma zasięg do 1200 km (700 km na paliwie gazowym), a jego przedział pasażerski mieści 28 osób, w tym 16 na siedząco.
Gaz ziemny to bardzo perspektywiczny i tani nośnik energii, co pokazuje rynek amerykański, na którym jest on coraz częściej wykorzystywany jako paliwo silnikowe. Producenci europejscy także w coraz większym stopniu dostrzegają potencjał tego paliwa, co można było zaobserwować na targach IAA 2014 w Hanowerze.
W kolejnym artykule na temat ekspozycji na IAA 2014 przedstawimy nowości w zakresie hybrydowych pojazdów użytkowych.