Nas najbardziej zainteresowała prezentacja dotycząca zastosowania gazu ziemnego w transporcie, jednak przed nią głos zabrali przedstawiciele narodowego operatora gazowego PGNiG S.A., urzędów centralnych (Ministerstwo Gospodarki) oraz placówek badawczych (Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy, Instytut Nafty i Gazu). Prezentacje były bardzo ciekawe i przedstawiały ogólne zagadnienia związane z gazem ziemnym i pozycji jaką ma to paliwo w systemach energetycznych państw europejskich i Polski. Przedstawiono także zagadnienia związane z praktycznym jego wykorzystaniem w różnych dziedzinach gospodarki i w życiu codziennym, w tym także w transporcie.
Jako pierwszy głos zabrał Piotr Janusz z Departamentu Ropy i Gazu Ministerstwa Gospodarki, który przedstawił tendencje w zakresie wykorzystania różnych nośników energii. Co ciekawe bilans energii będącej efektem zużycia różnych jej nośników jest diametralnie różny na świecie i w Europie. Podczas gdy w gospodarce światowej udział energii powstającej z węgla kamiennego wynosi blisko 30% to w Europie ten wskaźnik ma wartość około 15% (w Polsce blisko 90%). Zupełnie odwrotnie sytuacja przedstawia się w zakresie wykorzystania energii jądrowej. Na świecie niewiele ponad 5% energii jest produkowana w ten sposób, podczas gdy w Europie 12%. Podobnie sytuacja wygląda w zakresie wykorzystania energetyki wodnej i źródeł odnawialnych oraz gazu ziemnego. Na świecie wykorzystanie tych nośników energii jest na poziomie blisko 8%, w Europie prawie 9%, a gaz ziemny na świecie ma 24% udział w wytwarzaniu energii, a w Europie już blisko 26%. Bilans energetyczny Europy pokazuje, że udział w nim poszczególnych nośników energii ulega zmianie na korzyść paliw nisko emisyjnych (gaz ziemny) i odnawialnych nośników energii (wiatr, woda, energia słoneczna czy biogaz), a największe wzrosty w zakresie konsumpcji gazu ziemnego są na najbliższe lata przewidywane właśnie w sektorze transportu. Są to prognozy ogólnoeuropejskie i miejmy nadzieję, że nie ominą naszego kraju.
W Europie obserwuje się wzrastające zainteresowanie LNG o czym świadczy liczba około 30 terminali (działających bądź będących w budowie). W planach są następne 32 takie obiekty. Świadczy to dobitnie o realizacji polityki europejskiej w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego. Potwierdzają to także wskaźniki. W 2008 r. LNG stanowił 13% importowanego do UE gazu. W 2010 r. jego udział podwoił się, do 24%. Obserwuje się także trend wzrostu zużycia gazu ziemnego w energetyce. W 2010 r. aż 51% mocy elektrycznej dodanej do systemu energetycznego Europy pochodziła ze spalania gazu ziemnego.
Podobne tendencje obserwuje się na rynku polskim o czym poinformował w swoim wystąpieniu przedstawiciel PGNiG Termika - Krzysztof Sienicki. Firma jest największym na polskim rynku producentem energii elektrycznej i cieplnej powstającej w skojarzeniu (w elektrociepłowniach). Skojarzone wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej, zwane kogeneracją pozwala na znaczne ograniczenie kosztów ich wytwarzania, co przy zastosowaniu gazu ziemnego pozwala na naturalne ograniczenie emisji (bez dodatkowych nakładów na instalacje oczyszczające spaliny). Ze zgłoszonych do Krajowego Planu Inwestycji planów firm energetycznych wynika, że udział zastosowania gazu ziemnego do wytwarzania energii systematycznie rośnie, szczególnie w zakresie wykorzystania tego paliwa w elektrociepłowniach (kogeneracja).
W kolejnej prezentacji, Paweł Lis z Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego, przedstawił zagadnienia związane z szacowaniem ilości gazem ziemnego pochodzącego z krajowego wydobycia z uwzględnieniem potencjalnych złóż gazu łupkowego.
Wydobycie gazu ziemnego w Polsce wynosi 5,5 mld m3, co stanowi około 30% zapotrzebowania na to paliwo w naszym kraju. Wielkość konwencjonalnych złóż gazu ziemnego w Polsce jest określana na 145 mld m3, a szacowana wielkość złóż gazu łupkowego wynosi od 34 mld do 2 bln m3. Przy zużyciu gazu ziemnego na poziomie około 14 mld m3 rocznie pozwala na całkowite uniezależnienie się od importu gazu ziemnego na 35-65 lat. Przy utrzymaniu obecnej struktury, w której około 60% gazu pochodzi z importu zapasy tego paliwa wystarczyłyby na około 120-200 lat.
Kolejna, nam najbliższa prezentacja, została wygłoszona przez Marka Kwasowca, Koordynatora z Departamentu Marketingu Centrali PGNiG. Prezentacja o tytule Aspekty wykorzystania gazu ziemnego w transporcie, miała na celu wykazanie, znanych specjalistom, ale niekoniecznie potencjalnym użytkownikom (a do takich osób była adresowana konferencja) zalet gazu ziemnego jako paliwa silnikowego oraz przedstawienie działań jakie podejmuje PGNiG w zakresie promowania takiego zastosowania gazu.