Metan dla motoryzacji

Piotr Złoty
źródło: relacja własna
Dodany: 14.03.2013

 
Pierwszego dnia targów GasShow 2013 odbyła się druga edycja konferencji Metan dla motoryzacji, która została zorganizowana przez Stowarzyszenie NGV Polska i Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Zaproszeni prelegenci reprezentowali różne profesje. Byli wśród nich przedstawiciele placówek naukowo-badawczych, producentów pojazdów i infrastruktury do sprężania gazu ziemnego oraz firma eksploatująca pojazdy zasilane gazem ziemnym (PKM Gdynia).

 

Zaprezentowano różne odmiany napędów wykorzystujących gaz ziemny. Najpowszechniej stosowanym jest oczywiście gaz w postaci sprężonej (CNG). Właściwie cała oferta rynkowa pojazdów zasilanych gazem ziemnym jest oparta o taki sposób magazynowania tego paliwa w samochodach. Przykładem może być oferta Mercedesa i Fiata (obie firmy prezentowały się na konferencji). Iveco jest już krok dalej, wykorzystując gaz w postaci skroplonej (LNG).

Ograniczenie emisji CO2 w pojazdach Ivecofot. IvecoMożliwości ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez pojazdy CNG firmy Iveco
Solbus Solcity LNGfot. gazeo.plSolbus Solcity i mobilna stacja tankowania LNG (Gazprom Germania)

Prezentacja włoskiego producenta omawiała technologię LNG, która pozwala uzyskać znacznie wyższą gęstość energii w paliwie magazynowanym w samochodzie. Dzięki temu można zwiększyć zasięg pojazdu (nie bez powodu technologia LNG została zaprezentowana w ciągniku Stralis) przy zachowaniu podobnej masy zbiorników i paliwa oraz znacznym ograniczeniu przestrzeni niezbędnej do zabudowania zbiorników. Zbiorniki LNG mają mniejszą objętość, lecz niestety wymagają izolacji termicznej, ponieważ utrzymanie gazu ziemnego w postaci skroplonej wymaga utrzymania bardzo niskiej temperatury. W przypadku Stralisa jest to tylko -125°C z uwagi na podniesienie ciśnienia w zbiorniku, przy ciśnieniu atmosferycznym jest ona znacznie niższa i wynosi -163°C.

Taki sposób magazynowania gazu ziemnego jest także wykorzystywany w polskich autobusach Solbus o czym opowiedział w swej prezentacji Michał Śliżak. Oferta Solbusa jest bardzo ciekawym połączeniem propozycji dwóch firm - producenta autobusów (Solbus Solcity) i dostawcy paliwa LNG (Gazprom Germania, firmy która także prezentowała się na konferencji). W ten sposób zapewnia się potencjalnemu inwestorowi gwarancję dostaw paliwa już przy zakupie 10 autobusów. Jest to bardzo istotne dla użytkowników, ponieważ ewentualny kontrakt byłby pionierskim na skalę europejską rozwiązaniem zasilania floty autobusów. Jak wynika z prezentacji autobus Solbus Solcity 12 jest jednym z najlżejszych miejskich autobusów gazowych klasy 12 m na rynku (lżejszym od niektórych konkurentów nawet o ponad 1,5 t). Potwierdza to wcześniej postawione tezy, zaprezentowane przy omawianiu oferty Iveco. Zgromadzenie gazu ziemnego w postaci skroplonej (LNG) zapewnia najwyższą gęstość energii i w związku z tym mniejszą w stosunku do CNG masę zbiorników i paliwa. Przekłada się to na zwiększenie możliwości przewozowych (12-metrowy Solbus zabiera 106 pasażerów) i zmniejszenie zużycia paliwa, które nie przekracza w przypadku Solbusa 52 m3/100 km.

Koszty paliw (oleju napędowego i CNG) w latach 2007 - 2012 w PKM Gdyniafot. PKM GdyniaŚredni koszt paliwa ON [zł] i CNG [zł] na 100 km w okresie od września 2007 do wrzesnia 2012 w PKM Gdynia

Bardzo ciekawe były także prezentacje firm eksploatujących pojazdy zasilane CNG. Znakomitym tego przykładem jest PKM Gdynia, największy z przewoźników obsługujących transport publiczny w Trójmieście. Firma od września 2007 r. używa autobusów miejskich zasilanych gazem ziemnym. Są to pojazdy MAN Lion's City w wersji 18-metrowej, przegubowej. Obecnie w firmie używanych jest 14 takich autobusów. Jak podaje prezes Kazimierz Gałkiewicz eksploatacja taboru zasilanego CNG przynosi wymierne korzyści ekonomiczne (biorąc pod uwagę tylko koszty paliwa PKM zaoszczędziła 3 mln 916 tys. zł w okresie od września 2007 do września 2012 r.). Stanowi to oszczędność ponad 36 % w stosunku do oleju napędowego. Oprócz efektu ekonomicznego zasilane gazem autobusy przyczyniają się do zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin. PKM ocenia, że w czasie eksploatacji gazowych autobusów ilość wyemitowanych do atmosfery trujących związków zmniejszyła się o 809 ton (w porównaniu z autobusami dieslowskimi).

Jak wspomniał prezes Gałkiewicz, dodatkową korzyścią z ogólnie dostępnej stacji sprężania gazu ziemnego w Gdyni, która jest ostatnią przed wjazdem na promy jest to, że wszystkie produkowane w Polsce autobusy zasilane CNG, a kierowane właśnie do Skandynawii, gdzie autobusy zasilane CNG są bardzo popularne tankują się się właśnie tutaj. Stanowi to dodatkowy, wcale nie mały dochód dla stacji.

Jedną z ciekawszych prezentacji było wystąpienie pani Nadege Leclercq z europejskiego oddziału kanadyjskiej firmy Westport, która dostarcza gazowe układy zasilania do różnego rodzaju jednostek napędowych. Chyba najbardziej znanymi przykładami silników powstałych we współpracy z Westportem są gazowe jednostki napędowe Cummins, używane w wielu pojazdach, w tym także przez wymienionego wcześniej Solbusa. Oprócz silnik&oacu…
 

Good Przydatny artykuł (3)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)



Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%





Partnerzy
Ustawienia plików cookie