Ekspozycja pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym
Konferencja była jednym, ale nie jedynym wydarzeniem związanym z rynkiem gazu ziemnego na targach Instalacje 2012. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A., które było jednym z jej organizatorów miało również bardzo ciekawe stoisko targowe z ekspozycją zasilanych sprężonym gazem ziemnym pojazdów. Pokazano samochody Iveco, Mercedes i Fiat.
Iveco zaprezentowało dwa modele z trzech oferowanych pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Nie było tylko największego Stralisa. Były to dwa podwozia z zamontowanymi hakowcami: Iveco EcoDaily i Iveco Eurocargo.
W Eurocargo zastosowano silnik o zapłonie iskrowym (ZI) zasilany gazem ziemnym o pojemności 5880 cm3 podzielnej pomiędzy 6 cylindrów, który rozwija moc 148 kW (200 KM) w zakresie 1750-2000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 650 Nm w zakresie 1200-2100 obr./min. Silnik ma po 4 zawory w każdym cylindrze i jest oczywiście turbodoładowany. Zbiorniki gazu (po 3 z każdej strony pojazdu) pozwalają na zmagazynowanie 111 m3 CNG, co przy zużyciu paliwa samochodu w cyklu mieszanym w granicach 21-26 m3/100 km pozwala na uzyskanie zasięgu ponad 500 km. Silnik samochodu jest jednopaliwowy, zasilany wyłącznie gazem ziemnym i spełnia wymagania Euro6. Gama oferowanych Eurocargo obejmuje pojazdy o DMC od 11 do 16 t. Zaprezentowany egzemplarz miał dopuszczalną masę całkowitą 16 t.
Iveco EcoDaily Natural Power jest napędzane 3 litrowym, 4-cylindrowym, 16-zaworowym silnikiem o ZI, zasilanym gazem ziemnym o mocy 100 kW (136 KM) w zakresie 2730-3500 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm w zakresie 1500-2730 obr./min. Silnik jest turbodoładowany i wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego, spełniając standardy emisyjne zgodne z Euro6. Samochód może mieć do 6 zbiorników gazu (5 standardowo). Ich pojemności wynoszą od 220 do 302 l. W odróżnieniu od Eurocargo silnik EcoDaily jest dwupaliwowy, lecz jego parametry na benzynie są ograniczone do 100 KM i 230 Nm. Zbiornik benzyny o pojemności 14 l należy traktować jako rezerwę umożliwiającą dojechanie do najbliższej stacji CNG. Gama EcoDaily Natural Power obejmuje furgony i podwozia pod zabudowę o DMC 3,5; 5; 6,5 i 7 t. Prezentowany na stoisku egzemplarz był 6,5 tonowym podwoziem.
Mercedes-Benz Sprinter NGT w porównaniu z Iveco EcoDaily ma niewielki silnik o pojemności skokowej zaledwie 1,8 l (4 cylindry), który przy zastosowaniu sprężarki mechanicznej i rozrządu 16-zaworowego pozwala na uzyskanie mocy 115 kW (160 KM) przy 5000 obr./min. i maksymalnej wartości momentu obrotowego 240 Nm w zakresie 3000-4000 obr./min. Jednostka napędowa jest dwupaliwowa, zastosowano pełnowymiarowy 100 l zbiornik benzyny, co przy wykorzystaniu obu paliw pozwala na osiągnięcie zasięgu rzędu 1200 km. Dostępne są pojazdy o DMC 3,5 i 5 t, zarówno furgony jak i podwozia pod zabudowę. Na targach Instalacje 2012 pokazywano 3,5 tonowy furgon.
Najmniejszym z prezentowanych pojazdów był Fiat Doblo Cargo Maxi Natural Power, który jest napędzany silnikiem o ZI o pojemności 1,4 l. Dwupaliwowa jednostka napędowa samochodu osiąga moc 85 kW (115 KM) przy 5000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1750 obr./min. Silnik ma rozrząd z 4 zaworami w każdym cylindrze i jest wyposażony w turbodoładowanie z chłodnicą powietrza doładowującego. Wersja Maxi o dłuższym rozstawie osi (3105 mm) ma 5 zbiorników do magazynowania gazu ziemnego o łącznej pojemności geometrycznej 145,5 l. Zgromadzony w nich gaz ziemny pozwala na przejechanie 425 km. Niewielki zbiornik benzyny (22 l) zwiększa zasięg (z wykorzystaniem obu paliw) do 660 km.
Podsumowanie
Konferencja okazała się bardzo ciekawym wydarzeniem, której uzupełnieniem była wystawa pojazdów zasilanych gazem ziemnym (Iveco, Mercedes, Fiat) oraz przydomowych sprężarek do gazu ziemnego (BRC FuelMaker) na stoisku PGNiG. Z pewnością takie imprezy upowszechniają wiedzę na temat układów zasilania CNG i w dłuższej perspektywie mogą być jedną z przyczyn rozpowszechnienia tego typu napędów. Najważniejszym jednak wydaje się wypracowanie systemu zachęt dla użytkowników czyli zawarcie porozumienia pomiędzy naszym krajowym operatorem rynku gazu ziemnego z instytucjami rządowymi. Na wszystkich rynkach, na których rynek CNG jest obecnie rozwinięty stosowano tego typu działania. Miejmy nadzieję, że również w Polsce tak to będzie wyglądać, a postawiony w tytule znak zapytania będzie tylko wspomnieniem przeszłości.