Podkreślono wykorzystanie gazu do zasilania silników od zarania motoryzacji, ponieważ pierwszy użytkowy, tłokowy silnik spalinowy skonstruowany przez Etienne Lenoira w 1860 r. był zasilany gazem. Dopiero w późniejszych latach do zasilania spalinowych jednostek napędowych zaczęto wykorzystywać benzynę.
Gaz ziemny, który w odniesieniu do zastosowań transportowych występuje w postaci sprężonej CNG (Compressed Natural Gas), zapewniającej znaczne zwiększenie gęstości magazynowanej energii, charakteryzuje się wieloma pozytywnymi cechami, wśród których można wymienić: wysoką liczbę oktanową (około 130), co zapewnia znakomitą odporność na spalanie stukowe, gazowy stan skupienia, który nie powoduje zmywania filmu olejowego z gładzi cylindrowych (podnosi trwałość jednostek napędowych), znacznie niższy poziom hałasu emitowanego przez silnik zasilany gazem ziemnym (około 6-7 dB, co odpowiada około dwukrotnemu zmniejszeniu wrażenia słuchowego). Gaz ziemny, ze względu na nieskomplikowaną budowę chemiczną (jego podstawowym składnikiem jest najprostszy węglowodór - metan) ma także bardzo dobre właściwości ekologiczne, emitując przy spalaniu najmniejszą ilość szkodliwych składników spalin. Nie bez znaczenia są również niższe niż w przypadku klasycznych paliw silnikowych koszty eksploatacji pojazdów zasilanych gazem ziemnym.
Jako działania PGNiG mające na celu zwiększenie zainteresowania gazem ziemnym w odniesieniu do zasilania pojazdów wymieniono wprowadzenie 55% parytetu cenowego względem ceny hurtowej oleju napędowego, wystąpienie do Ministerstwa Finansów o utrzymanie zawieszenia akcyzy na gaz ziemny po 31 października 2013 r. i zastosowanie do jej wprowadzenia kryterium określonego wolumenu sprzedaży, a nie jak dotychczas sztywno określonego terminu.
PGNiG pracuje nad poprawianiem świadomości w zakresie wiedzy na temat CNG, także poprzez współpracę z producentami pojazdów zasilanych CNG (Volkswagen, Mercedes, Iveco oraz Fiat).
Podkreślono także konieczność współpracy na szczeblu rządowym w celu wypracowania różnego rodzaju zachęt mających na celu ożywienie sektora samochodów zasilanych CNG. PGNiG prowadził rozmowy z wieloma ministerstwami i instytucjami aby stworzyć takie mechanizmy. Często nawet bardzo przychylne podejście do tego tematu wielu instytucji nie przekuło się jednak na konkretne działania wspierające. Cena oleju napędowego czy benzyny nie jest dostatecznym dla rozwoju branży czynnikiem.
Marek Kwasowiec przedstawił konkretne przykłady dla flot pojazdów z symulacją kosztów w przypadku sprężania gazu we własnym zakresie oraz zakupu CNG na stacji PGNiG. Są to rozwiązania dedykowane zarówno dla małych firm, które mogą wykorzystywać niewielkie przydomowe sprężarki gazu ziemnego jak również dla dużych przedsiębiorstw, np. komunikacji miejskiej. Symulacja kosztów została przeprowadzona właśnie dla tego drugiego przypadku, niestety nie uwzględniała ona niezbędnych inwestycji w infrastrukturę, czyli stację sprężania. Z przedstawionych zestawień wynika, że w przypadku zastosowania gazu ziemnego we flocie 150 pojazdów można ograniczyć koszty związane z paliwem od około 30% (w przypadku zakupu CNG na stacji) do 50% (sprężanie gazu we własnym zakresie). Oszczędności rosną wraz z liczbą eksploatowanych samochodów, tym bardziej, że przy osiągnięciu odpowiedniego poziomu zużycia można przejść na jeszcze korzystniejszą taryfę.
We wnioskach, które nasunęły się po prezentacji koniecznym dla rozwoju rynku pojazdów CNG jest zawarcie porozumienia pomiędzy PGNiG S.A. oraz zainteresowanymi ministerstwami i producentami samochodów.
Wydaje się, że parytet ceny CNG względem oleju napędowego jest stały, jednak w uzupełnieniu Marek Kwasowiec powiedział, że dla dużych flot pojazdów, które odbierają znaczne ilości gazu ziemnego przewidziane są specjalne rabaty.
W wystąpieniu omawiającym zastosowanie CNG w transporcie zauważyliśmy jednak jedno niedociągnięcie. Na jednym ze slajdów mówiącym o zaletach CNG pojawiło się zdanie: „Jest lżejszy od powietrza (gaz ziemny, przyp. red.), dlatego pojazdy NGV (zasilane gazem ziemnym, przyp. red.) mogą korzystać w pełni legalnie z podziemnych garaży”. W podtekście należy rozumieć, że parkowanie na takim parkingu samochodem zasilanym LPG jest nielegalne. To nieprawda, ponieważ według obowiązującego prawa nie ma zakazu wjazdu do garaży podziemnych pojazdów zasilanych paliwami gazowymi (zarówno LPG jak i CNG). Jeśli taki zakaz się pojawia to tylko ze względu na fakt nie dostosowania wentylacji takiego obiektu do specyfiki paliwa jakim jest LPG.