Pozycja włoskiego producenta na rynku takich samochodów jest ugruntowana od wielu lat. Szeroka gama modeli osobowych i użytkowych zasilanych gazem ziemnym oraz liczba 600 tys. sprzedanych, od 1997 r., egzemplarzy plasują firmę Fiat na pozycji lidera wśród producentów pojazdów zasilanych alternatywnie.
Pozycja lidera zobowiązuje. Fiat Group Automobiles został więc złotym sponsorem NGV 2014, co potwierdza jego zaangażowanie w propagowaniu zrównoważonej mobilności, upowszechnianiu kultury używania gazu ziemnego i wprowadzaniu najbardziej ekologicznych rozwiązań w zakresie napędu pojazdów.
W Brukseli można było zapoznać się i odbyć jazdy testowe samochodami Fiat z gamy Natural Power. Były to: Fiat Punto 1.4 Fire Natural Power (70 KM, 115 g/km CO2), Doblo 1.4 T-Jet Natural Power (120 KM, 134 g/km CO2), reprezentujące najszerszą gamę pojazdów dwupaliwowych (zasilanych gazem ziemnym lub benzyną) w Europie, oraz Fiat Panda Natural Power z zasilanym metanem silnikiem 0.9 TwinAir Turbo (80 KM, 86 g/km CO2), który w 2013 r. zdobył tytuł Best Green Engine of the Year 2013.
Znakomite, szczególnie pod względem poziomu emisji parametry tego silnika są uzyskiwane dzięki połączeniu technologi MultiAir (zmienne czasy otwarcia zaworów dolotowych oraz sterowanie ich wzniosem), turbodoładowania i downsizingu z zasilaniem gazem ziemnym. Silnik TwinAir jest także oferowany we Fiacie 500L i 500L Living oraz Lancii Ypsilon.
Oprócz samochodów, Fiat zaprezentował także swoje osiągnięcia i doświadczenia w dziedzinie napędów alternatywnych w cyklu warsztatów i konferencji. Przedstawili je: Massimo Ferrera, dyrektor działu silników zasilanych alternatywnie (Alternative Fuel Engines), Fiat Powertrain Technologies (FPT) i Maurizio Consalvo, odpowiedzialny za planowanie produkcji i kierownik projektu 2020.
Maurizio Consalvo wziął udział w panelu Skuteczna polityka. Był on okazją do zaprezentowania zintegrowanego podejścia firmy Fiat do zrównoważonej mobilności, które obejmuje zarówno przemysł, jak i instytucje. Taka polityka firmy wynika z wieloletniego doświadczenia na rynku włoskim i europejskim w stosowaniu układów zasilania gazem ziemnym w nowych samochodach.
W panelu Pojazdy i technologie silnikowe, zaprezentował się Massimo Ferrera. Skoncentrował się on na rozwoju technologii Fiata, które doprowadziły firmę do pozycji lidera w sektorze pojazdów zasilanych gazem ziemnym oraz rozwiązaniach przyszłościowych związanych z biometanem.
Dla technologii metanowych, zastosowanie biometanu, oznacza takie same korzyści środowiskowe jak uzyskiwane w technologiach opartych na energii elektrycznej pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych.
Zdaniem Fiata silniki zasilane gazem ziemnym są obecnie najbardziej odpowiednimi rozwiązaniami dla ograniczania emisji zanieczyszczeń w obszarach miejskich i ograniczenia emisji dwutlenku węgla (CO2). Silniki gazowe minimalizują emisję najbardziej szkodliwych dla zdrowia składników spalin (cząstek stałych, tlenków azotu i najbardziej reaktywnych węglowodorów, z których powstają inne zanieczyszczenia) oraz dwutlenku węgla, którego emisja jest o 23% mniejsza w porównaniu z silnikami benzynowymi. Metan (gaz ziemny) jest więc najczystszym i najtańszym z powszechnie dostępnych obecnie paliw. Jest także potencjalnym źródłem energii odnawialnej, jeśli do zasilania silników jest wykorzystywany biometan.