Rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych
Rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych z dnia 23 grudnia 2019 roku w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z 30 grudnia 2019 r.
Zapisy tego Rozporządzenia definiują maksymalną wartość dopłat dla pojazdów zasilanych paliwami metanowymi i samochodów elektrycznych oraz dla infrastruktury do ich tankowania (ładowania).
Infrastruktura CNG i LNG oraz wodorowa
Oprócz pojazdów zasilanych paliwami gazowymi (CNG i LNG) wsparciem objęte będą także obiekty infrastruktury do ich tankowania. Można będzie uzyskać dofinansowanie do 50% kosztów.
Marcin Szczudło
Wiceprezes Zarządu PGNiG Obrót Detaliczny
Cieszy nas fakt, że rynek gazomobilności w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. W samej tylko Warszawie, w ciągu ostatnich dwóch lat, liczba autobusów gazowych wzrosła z 35 do 200, a zakup kolejnych pojazdów jest planowany w niedalekiej przyszłości. Dzięki możliwościom dofinansowania zakupu pojazdów zasilanych gazem CNG lub LNG, oprócz spółek komunikacyjnych, zdecydują się teraz przedsiębiorcy. Tym bardziej, że w przyszłym roku pojawi się 38 nowych stacji w 36 miastach, więc nie będzie problemu z tankowaniem.
W przypadku stacji sprężania gazu ziemnego (CNG) jest to kwota do 750 tys. zł. Dla stacji tankowania LNG wynosi ona 1,2 mln zł, a dla stacji wodorowych 3 mln zł.
Dopłaty do infrastruktury do tankowania paliw gazowych
Stacja CNG | Stacja LNG | Stacja wodorowa |
750 tys. zł | 1,2 mln zł | 3 mln zł |
Pojazdy kategorii M1
Dla pojazdów gazowych (CNG) kategorii M1 (osobowe o DMC do 3,5 t z możliwością przewozu do 9 osób z kierowcą) wsparcie wyniesie do 20 tys. zł (30% kosztów kwalifikowanych do objęcia dofinansowaniem). W przypadku samochodów wodorowych limit ten wynosi do 100 tys. zł. Dla samochodów elektrycznych wsparcie nie może przekroczyć 36 tys. zł na jedno auto. Samochód kategorii M1, który podlega wsparciu może kosztować maksymalnie do 125 tys. zł (z wyjątkiem samochodów wodorowych dla których nie ma limitu cenowego).
Pojazdy kategorii N1
W przypadku napędzanych CNG samochodów dostawczych (kategorii N1) o DMC do 3,5 t oraz M2 (osobowe z możliwością przewodu więcej niż 9 osób z kierowcą) także pozostawiono 30% limit kosztów kwalifikowanych dla objęcia wsparciem (do 30 tys. zł). Dla aut elektrycznych do 70 tys. zł.
Pojazdy kategorii N2
Pojazdy ciężarowe o DMC powyżej 3,5 do 12 t. (kategoria N2 ) z napędem CNG mogą liczyć na wsparcie do 30% kosztów kwalifikowanych, maksymalnie do kwoty 35 tys. zł (dla pojazdów elektrycznych do 150 tys. zł).
20 lutego 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 poz. 183), która wprowadza zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych dla wsparcia uzyskanego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Pojazdy kategorii N3
Kategoria N3, czyli pojazdy ciężarowe o DMC powyżej 12 t będą wspierane także do 30% kosztów kwalifikowanych do objęcia dofinansowaniem. W przypadku pojazdów gazowych kwota jest ograniczona do 100 tys. zł (dla elektryków do 200 tys. zł).
Komunikacja
Wsparcie dotyczy także autobusów komunikacji zbiorowej zasilanych paliwami metanowymi (CNG i LNG). W przypadku napędu CNG wsparcie może wynieść 15% kosztów kwalifikowanych (do 150 tys. zł na jeden autobus). Dla autobusów LNG wynosi ono 5%, także nie więcej niż 150 tys. na jeden pojazd. W przypadku pojazdów komunikacji miejskiej zasilanych wodorem wsparcie wynosi 55% (do 2 mln zł na autobus). Dla pojazdów elektrycznych z FNT można sfinansować do 55% kosztów (do 1,045 mln zł), dla trolejbusów – 45% (do 720 tys. zł).
Dopłaty do pojazdów zasilanych paliwami metanowymi
Pojazdy kategorii M1 (CNG) | Pojazdy kategorii N1 (CNG) | Pojazdy kategorii N2 (CNG) | Pojazdy kategorii N3 (CNG) | Autobusy CNG i LNG |
do 20 tys. zł | do 30 tys. zł | do 35 tys. zł | do 100 tys. zł | do 150 tys. zł |
Opisane zapisy rozporządzenia, zanim wejdą w życie, muszą uzyskać jeszcze pozytywną opinię Komisji Europejskiej.