Dostarczony jeszcze w tym roku gaz, po schłodzeniu instalacji, jej rozruchu i przeprowadzeniu prób, zostanie wtłoczony do sieci przesyłowej i trafi do polskich odbiorców. Druga dostawa LNG, która ma zostać zrealizowana w pierwszym kwartale 2016 r. będzie wykorzystana do wykonania testów eksploatacyjnych. Podpisanie protokołu użytkowania ma nastąpić w drugim kwartale 2016 r. i dopiero wtedy terminal będzie mógł być wykorzystywany komercyjnie.
Całkowite wynagrodzenie przysługujące za realizację kontraktu wynosi 2,4 mld zł. W podpisanym porozumieniu nie ma mowy o dopłacie do realizacji inwestycji, czego domagał się wykonawca. Konsorcjum zaakceptowało także wyższe kary umowne związane z nieterminową realizacją prac, a także przyjęło na siebie dodatkową, nieprzewidzianą dotychczas w kontrakcie odpowiedzialność za proces dostawy LNG na rozruch terminalu.
Wykonawca zapewnił wiarygodność i ostateczność terminów wskazanych w zaktualizowanym szczegółowym harmonogramie prac. Przyjął na siebie dodatkowe obowiązki oraz odpowiedzialności, w szczególności związane z dostawą LNG na potrzeby technologiczne terminalu.
Jan Chadam, prezes Polskiego LNG SA
Uzgodniono także dodatkowy audyt technologiczny instalacji terminalu po zakończeniu prac budowlanych. Kontrola będzie przeprowadzona przez niezależnego, międzynarodowego audytora. Bieżący nadzór nad nią sprawuje Transportowy Dozór Techniczny (TDT), nadzór inwestorski (Multiconsult Group) oraz Jednostka Notyfikowana (TÜV Nord Hamburg) w zakresie certyfikacji kluczowych instalacji.
Dotychczas przeprowadzono blisko 50 tys. szczegółowych inspekcji i kontroli w zakresie wykonawstwa instalacji, czego efektem jest wydanie blisko 250 tys. raportów wymaganych w ramach realizacji planu kontroli jakości inwestycji.
Na mocy kontraktu wykonawca ma także uzyskać wszelkie wymagane w polskim prawie dokumenty oraz zezwolenia niezbędne do rozpoczęcia eksploatacji terminalu.
Obecny stan zaawansowania projektu to 98,2% (zgodnie z deklaracjami wykonawcy). Dostawy urządzeń są zrealizowane w 100%.
Równolegle z ostatnimi pracami budowlanymi, prowadzone są próby i czynności związane z odbiorami oraz przygotowanie do próbnych rozruchów.
Zlokalizowany w Świnoujściu terminal LNG jest istotnym elementem systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski, który wraz z innymi nowymi elementami infrastruktury, wirtualnym i fizycznym rewersem na gazociągu jamalskim oraz podziemnymi magazynami i krajowym wydobyciem, wzmocni naszą niezależność energetyczną w zakresie dostaw gazu ziemnego. Dostawy tego paliwa będą mogły być realizowane z każdego kierunku, a początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 rocznie, co odpowiada 1/3 zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce.