Spotkanie zostało zorganizowane wspólnie przez PGNiG, GAZ-SYSTEM i Izbę Gospodarczą Gazownictwa. Chęć udziału potwierdziło ponad 400 uczestników (około 4-krotnie więcej niż spodziewali się organizatorzy). Z tego powodu spotkanie i warsztaty w dniu otwartym INGA podzielono na dwie tury.
Program INGA podzielono na 8 obszarów, wśród których wyodrębniono 56 tematów. Budżet programu to 400 mln zł, na które składa się 200 mln zł z NCBR (Narodowego Centrum Badań i Rozwoju), 133 mln zł z PGNiG i 67 mln zł z firmy GAZ-SYSTEM.
Piotr Pryciński
zastępca dyrektora działu zarządzania programami NCBR
Jest to największe wspólne przedsięwzięcie realizowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i liczymy, że będzie największe ze względu na osiągnięty wynik finansowy ale również ze względu na liczbę ciekawych projektów finansowanych w ramach przedsięwzięcia. Cieszymy się, że jako NCBR możemy wspierać branżę gazowniczą.
Nabór wniosków do programu INGA rozpocznie się 19 lutego i potrwa do 20 kwietnia 2018 r. Ocena formalna i merytoryczna wniosków będzie przeprowadzona w 2 i 3 kwartale 2018 r. W ocenie końcowej decydującą rolę będą odgrywali eksperci PGNiG i GAZ-SYSTEM. Spodziewana publikacja wyników ma nastąpić 18 lipca 2018 r. i od tego czasu będą podpisywane umowy na wykonawstwo poszczególnych projektów.
Organizatorzy liczą na to, że projekty, które zostaną zgłoszone w ramach programu INGA okażą się w dużej mierze przełomowe, co pozwoli polskiemu sektorowi gazownictwa wykorzystywać rozwiązania z najwyższej światowej półki.
Dariusz Dzirba
dyrektor Departamentu Badań i Rozwoju PGNiG
Nie chcemy być średni, chcemy być ponadprzeciętni. Będziemy zatem preferowali takie pomysły i takie projekty, które będą miały znaczenie przełomowe, również w skali światowej.
Dla wykonawców to jest program jeszcze bardziej korzystny niż dla nas jako dla odbiorców dlatego, że w momencie kiedy te projekty będą przygotowane do komercjalizacji to wtedy my jako przemysł będziemy w trochę kłopotliwej sytuacji bo będziemy właścicielem na ogół jedynie 50% praw własności. Żeby komercjalizować musimy wejść w posiadanie całości praw autorskich, a więc odkupić 50% praw własności od wykonawców czyli jest to dodatkowa premia, dodatkowy bonus, bo w przypadku komercjalizacji musimy się dogadać w sprawie sprzedaży i kupna tych praw autorskich.
Po części ogólnej rozpoczęły się odbywające się w oddzielnych salach warsztaty, na których wyjaśniano poszczególne tematy zawarte w 8 obszarach, na które podzielono wszystkie działania przewidziane w programie INGA.