LNG podbija ostatnie bastiony diesla

Piotr Złoty
źródło: GNV Magazine
Dodany: 03.12.2013

 
Warren Buffett’s Burlington Northern-Santa Fe (BNSF), drugi co do wielkości (po Union Pacific) towarowy przewoźnik kolejowy w Stanach Zjednoczonych ogłosił, że zamierza uruchomić przewozy pociągami zasilanymi skroplonym gazem ziemnym.

 

Perspektywa uruchomienia choćby pilotażowej eksploatacji takich pociągów jest jednak jeszcze dość odległa, ponieważ firma musi przekonać US Federal Railroad Administration (FRA), czyli instytucję zajmującą się regulacją przewozów kolejowych o tym, że przewozy z wykorzystaniem wysoce łatwopalnego paliwa mogą być bezpieczne.

Lokomotywa LNGfot. nationalpost.comZespół dwóch lokomotyw zasilanych LNG z gazowym tendrem pomiędzy nimi

Jak jednak pokazuje przykład z rynku kanadyjskiego, tamtejszy operator kolejowy - Canadian National Railways (CN) we wrześniu 2012 r. pomyślnie uruchomił zasilany LNG pociąg poruszający się na 480-kilometrowej trasie pomiędzy Edmonton i Fort McMurray w prowincji Alberta. Lokomotywy są zasilane mieszanką gazu ziemnego i oleju napędowego w stosunku 90/10. Pociąg wykorzystuje zespół napędowy złożony z dwóch zasilanych LNG lokomotyw i umieszczonego pomiędzy nimi tendra, specjalnego wagonu ze zbiornikiem, w którym przechowywany jest skroplony gaz ziemny. Wyprodukowany w Chart Industrie w Minnesocie tender jest opracowaniem kanadyjskiej firmy Westport Innovations. W czerwcu 2013 r. Canadian National Railways zamówił kolejne 4 tendry LNG, aby rozszerzyć badania eksploatacyjne. Pierwszy z nich trafi do przewoźnika pod koniec 2013 r.

Opracowany przez Westport tender jest w stanie pomieścić 10 tys. galonów (blisko 38 tys. l) LNG w standardowym 40-stopowym tank-kontenerze do LNG. Zbiornik jest zaprojektowany w sposób zapewniający wytrzymałość na siły pociągowe pojawiające się pomiędzy dwoma lokomotywami i aby nie uległ rozszczelnieniu w czasie ewentualnego wypadku.

Dostawę LNG dla Canadian National Railways zapewnia firma Encana. W tym celu uruchomiono instalację do skraplania gazu ziemnego o zdolności 4-5 tys. galanów na dobę na wschód od Calgary. Firma buduje także znacznie większy zakład w pobliżu Grande Prairie. Jego zadaniem będzie zaopatrywanie w LNG firm wiertniczych, kopalni i środków transportu wykorzystywanych na polach naftowych.

Ciągnik LNG firmy UPSfot. NGV AmericaZasilany LNG ciągnik firmy UPS

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że zastosowanie na szerszą skalę gazu ziemnego w transporcie towarów jest niemożliwe. Obecnie, kiedy amerykański rynek nośników energii wzbogacił się o tani (w porównaniu z olejem napędowym) gaz ziemny pochodzący ze złóż łupkowych, coraz większa liczba przewoźników decyduje się na stosowanie w eksploatowanym taborze tego właśnie paliwa.

Firmy kurierskie takie jak UPS czy FedEx i duże firmy przewozowe z powodzeniem używają napędzanych LNG zestawów drogowych na wybranych trasach dalekobieżnych.

Wiele firm zajmuje się projektowaniem i dostarczaniem infrastruktury: kompresorów, urządzeń do skraplania gazu ziemnego, zbiorników oraz dystrybutorów LNGCNG z przeznaczeniem do używania w transporcie drogowym, w żegludze śródlądowej i morskiej oraz do zasilania silników generatorów prądu używanych w wiertnicach na polach naftowych czy gazowych.

Przykładem firmy z branży infrastruktury gazowej jest wymieniony wcześniej Chart Industries. Firma ta będzie realizowała kontrakt na rozbudowę 20 istniejących stacji dużej firmy naftowej o stanowiska do tankowania LNG. Kontrakt powinien być zrealizowany do końca czerwca 2015 r. Chart Industries ma zakontraktowanych także wiele instalacji do skraplania gazu ziemnego.

Tankowanie CNG do śmieciarkifot. NGV AmericaDuży udział w gazyfikacji transportu w USA mają firmy zajmujące się odpadami

Z kolei Westport Innovations zamierza we współpracy z CaterpillaremEMD (producent lokomotyw) zastosować system HPDI (High Pressure Direct Injection Technology) w silniku kolejowym. Gotowa lokomotywa ma być zaprezentowana w 2014 r.

Wszystkie te działania, które wynikają z dostępu do taniego paliwa gazowego prowadzą do umocnienia jego pozycji w sektorze transportowym. Przypomnijmy, że w następstwie kryzysów naftowych w latach 70. i 80. olej napędowy i opałowy stopniowo traciły swą pozycję na rynku nośników energii w zakresie ogrzewania i wytwarzania energii. Obecna sytuacja zagraża także dominacji diesla na rynku paliw transportowych. Amerykańscy analitycy oceniają, że jeśli różnica w cenach pomiędzy olejem napędowym a gazem ziemnym utrzyma się przez kolejne 2-3 lata paliwo gazowe zdominuje także szeroko pojęty sektor transportu.


Good Przydatny artykuł (6)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie