Perspektywa uruchomienia choćby pilotażowej eksploatacji takich pociągów jest jednak jeszcze dość odległa, ponieważ firma musi przekonać US Federal Railroad Administration (FRA), czyli instytucję zajmującą się regulacją przewozów kolejowych o tym, że przewozy z wykorzystaniem wysoce łatwopalnego paliwa mogą być bezpieczne.
Jak jednak pokazuje przykład z rynku kanadyjskiego, tamtejszy operator kolejowy - Canadian National Railways (CN) we wrześniu 2012 r. pomyślnie uruchomił zasilany LNG pociąg poruszający się na 480-kilometrowej trasie pomiędzy Edmonton i Fort McMurray w prowincji Alberta. Lokomotywy są zasilane mieszanką gazu ziemnego i oleju napędowego w stosunku 90/10. Pociąg wykorzystuje zespół napędowy złożony z dwóch zasilanych LNG lokomotyw i umieszczonego pomiędzy nimi tendra, specjalnego wagonu ze zbiornikiem, w którym przechowywany jest skroplony gaz ziemny. Wyprodukowany w Chart Industrie w Minnesocie tender jest opracowaniem kanadyjskiej firmy Westport Innovations. W czerwcu 2013 r. Canadian National Railways zamówił kolejne 4 tendry LNG, aby rozszerzyć badania eksploatacyjne. Pierwszy z nich trafi do przewoźnika pod koniec 2013 r.
Opracowany przez Westport tender jest w stanie pomieścić 10 tys. galonów (blisko 38 tys. l) LNG w standardowym 40-stopowym tank-kontenerze do LNG. Zbiornik jest zaprojektowany w sposób zapewniający wytrzymałość na siły pociągowe pojawiające się pomiędzy dwoma lokomotywami i aby nie uległ rozszczelnieniu w czasie ewentualnego wypadku.
Dostawę LNG dla Canadian National Railways zapewnia firma Encana. W tym celu uruchomiono instalację do skraplania gazu ziemnego o zdolności 4-5 tys. galanów na dobę na wschód od Calgary. Firma buduje także znacznie większy zakład w pobliżu Grande Prairie. Jego zadaniem będzie zaopatrywanie w LNG firm wiertniczych, kopalni i środków transportu wykorzystywanych na polach naftowych.
Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że zastosowanie na szerszą skalę gazu ziemnego w transporcie towarów jest niemożliwe. Obecnie, kiedy amerykański rynek nośników energii wzbogacił się o tani (w porównaniu z olejem napędowym) gaz ziemny pochodzący ze złóż łupkowych, coraz większa liczba przewoźników decyduje się na stosowanie w eksploatowanym taborze tego właśnie paliwa.
Firmy kurierskie takie jak UPS czy FedEx i duże firmy przewozowe z powodzeniem używają napędzanych LNG zestawów drogowych na wybranych trasach dalekobieżnych.
Wiele firm zajmuje się projektowaniem i dostarczaniem infrastruktury: kompresorów, urządzeń do skraplania gazu ziemnego, zbiorników oraz dystrybutorów LNG i CNG z przeznaczeniem do używania w transporcie drogowym, w żegludze śródlądowej i morskiej oraz do zasilania silników generatorów prądu używanych w wiertnicach na polach naftowych czy gazowych.
Przykładem firmy z branży infrastruktury gazowej jest wymieniony wcześniej Chart Industries. Firma ta będzie realizowała kontrakt na rozbudowę 20 istniejących stacji dużej firmy naftowej o stanowiska do tankowania LNG. Kontrakt powinien być zrealizowany do końca czerwca 2015 r. Chart Industries ma zakontraktowanych także wiele instalacji do skraplania gazu ziemnego.
Z kolei Westport Innovations zamierza we współpracy z Caterpillarem i EMD (producent lokomotyw) zastosować system HPDI (High Pressure Direct Injection Technology) w silniku kolejowym. Gotowa lokomotywa ma być zaprezentowana w 2014 r.
Wszystkie te działania, które wynikają z dostępu do taniego paliwa gazowego prowadzą do umocnienia jego pozycji w sektorze transportowym. Przypomnijmy, że w następstwie kryzysów naftowych w latach 70. i 80. olej napędowy i opałowy stopniowo traciły swą pozycję na rynku nośników energii w zakresie ogrzewania i wytwarzania energii. Obecna sytuacja zagraża także dominacji diesla na rynku paliw transportowych. Amerykańscy analitycy oceniają, że jeśli różnica w cenach pomiędzy olejem napędowym a gazem ziemnym utrzyma się przez kolejne 2-3 lata paliwo gazowe zdominuje także szeroko pojęty sektor transportu.