LNG paliwem przyszłości?

Piotr Złoty
źródło: GNV Magazine
Dodany: 23.10.2014

 
Jak podaje raport CEDIGAZ (Międzynarodowe Centrum Informacji o Gazie Ziemnym) do 2035 r. skroplony gaz ziemny (LNG) osiągnie znaczący udział w wielu gałęziach transportu.

 

Według CEDIGAZ wzrastający popyt na LNG jako paliwo silnikowe wykorzystywane w transporcie drogowym będzie napędzać wykorzystanie tego nośnika energii w innych gałęziach transportu (kolejnictwie i żegludze).

Iveco Stralis LNG Natural Powerfot. IvecoJuż ponad 200 Stralisów LNG Natural Power jeździ po drogach Europy

Główną przyczyną rozpowszechnienia LNG w transporcie drogowym będzie różnica w cenie pomiędzy gazem ziemnym i olejem napędowym, natomiast wzrastające wymagania ekologiczne będą popularyzować LNG jako paliwo żeglugowe.

Globalne zapotrzebowanie na LNG w transporcie drogowym jest szacowane w 2025 r. na 45 mln t rocznie i 96 mln t 10 lat później czyli w 2035 r. Raport CEDIGAZ przypomina także, że w 2010 r. zużycie LNG w transporcie było praktycznie zerowe.

W transporcie morskim przewiduje się wzrost konsumpcji LNG do 35,7 mln t w 2025 r. i 77 mln t w 2015 r. Zdaniem analityków CEDIGAZ kolej zużyje 0,9 mln t LNG w 2025 r., a w 2035 r. zużycie wzrośnie do 6,2 mln t, głównie za sprawą rozwoju tej gałęzi transportu w USA, Chinach i Indiach.

Chiny już obecnie są potentatem w zakresie wykorzystania LNG w transporcie drogowym. Rynek Państwa Środka stanowi blisko połowę globalnego rynku LNG w odniesieniu do transportu drogowego. Jest tam co najmniej 100 tys. samochodów zasilanych LNG i 1100 obiektów oferujących to paliwo (wg stanu na koniec 2013 r.). Wypracowana przewaga nad resztą świata może jednak zmaleć w wyniku reformy cen gazu. Może to spowolnić wzrost sektora LNG w Chinach.

Wzrastające wymagania emisyjne w transporcie morskim powodują, że armatorzy będą musieli przejść na droższe paliwa ropopochodne, wdrożyć kosztowne technologie oczyszczania spalin lub zastosować LNG do zasilania siłowni statków.

Już od początku 2015 r. wszystkie statki pływające na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym i  przepływające przez kanał La Manche, będą musiały używać paliw zawierających maksymalnie 0,1% siarki, według zaleceń Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego.


Good Przydatny artykuł (9)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie