Westport opracował i wdraża tender do przewozu LNG. Wagon taki będzie współpracował z lokomotywami spalinowymi, które będą zasilane tym paliwem. Już niebawem 4 takie wagony i odpowiednio dostosowane lokomotywy zostaną wprowadzone do próbnej eksploatacji w Kanadzie (Canadian National Railway).
Opracowany przez Westport tender jest wyposażony w kriogeniczny zbiornik LNG (skroplonego gazu ziemnego) o pojemności 10 tys. galonów (prawie 38 tys. l). Tak duża pojemność gwarantuje duży zasięg (bez zbędnych postojów na tankowanie paliwa), ograniczając przy okazji zapotrzebowanie na infrastrukturę LNG. Inteligentne sterowanie tankowaniem LNG pozwala na zastosowanie wagonu do zasilania lokomotywy praktycznie każdego producenta, a specjalnie dostosowana konstrukcja umożliwia zasilanie dwóch lokomotyw jednocześnie (są one najczęściej używane parami), co zmniejsza nakłady inwestycyjne niezbędne do przejścia przwoźnika kolejowego na zasilanie LNG.
System HPDI poprzez jeden dwupaliwowy wtryskiwacz podaje do komór spalania pilotową dawkę oleju napędowego służącą do zainicjowania samozapłonu, stanowiącą około 5% sumarycznej dawki i zasadniczą jej część – 95%, którą stanowi gaz ziemny.
Tender do przewozu LNG wykorzystuje typową konstrukcję wagonów kontenerowych zdolnych do przewożenia 40-stopowych tank kontenerów ISO. Dzięki temu w znacznym stopniu ogranicza się koszty produkcji i pozwala na jej szybkie zwiększenie w przypadku wzrostu zainteresowania LNG jako paliwem kolejowym. W zakresie zbiorników Westport współpracuje z firmą INOXCVA, wiodącym producentem zbiorników kriogenicznych stosowanych w transporcie.
W zakresie rozwoju silników zasilanych LNG Westport współpracuje od czerwca 2012 r. z firmą Caterpillar. Silniki wykorzystujące LNG będą wykorzystywane w nowych generacjach lokomotyw. Pierwsza lokomotywa z silnikiem zasilanym za pomocą układu paliwowego HPDI (High-Pressure Direct Injection) będzie zaprezentowana w przyszłym (2014) roku. Projekt realizuje konsorcjum kilku firm ze środków fundacji Sustainable Development Technology Canada (SDTC). W projekt zaangażowane są firmy: Canadian National Railway, Electro-Motive Diesel (EMD – producent lokomotyw zależny od Progress Rail Services oraz firma Caterpillar (producent silników) i Gaz Metro (dystrybutor gazu ziemnego w Kanadzie).
Pierwsze lokomotywy EMD napędzane przez silniki zasilane systemem HPDI mają być zaprezentowane w 2017 roku.