Liderem w zakresie dystrybucji LNG w Polsce jest Duon, który obsługuje około 80% rynku. W 2013 r. firma dostarczyła odbiorcom około 34 mln m3 gazu ziemnego pochodzącego z LNG.
Szacujemy, że w tym roku kupimy około 20 % więcej LNG niż w roku poprzednim, co wynika z nowych, podpisanych już kontraktów sprzedażowych.
Mariusz Caliński, prezes grupy Duon
Głównymi odbiorcami Duon są firmy produkcyjne z różnych branż (materiały budowlane i izolacyjne, przetwórstwo mleczne i mięsne oraz piekarnie). Duon dostarcza LNG także do kilku miejscowości, w których odbiorcami gazu ziemnego są instutucje publiczne, spółdzielnie mieszkaniowe oraz indywidualni odbiorcy, którzy używają gaz ziemny głównie do celów grzewczych.
Dostawami skroplonego gazu ziemnego zajmuje się także Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Gaz ziemny w tej postaci jest dostarczany do Pisza, a już niedługo rozpoczną się dostawy LNG do Ełku, Olecka oraz Suwałk.
Zwiększa się także rola LNG jako paliwa silnikowego wykorzystywanego do napędu jednostek pływających, samochodów użytkowych czy lokomotyw. Tendencje takie są szczególnie silne na rynku amerykańskim, na którym pojawiło się dużo gazu ziemnego pochodzącego ze złóż łupkowych. Tamtejsze instytucje badawcze wykazują, że w wyniku zastosowania skroplonego gazu ziemnego w transporcie można osiągnąć 30-50% oszczędności w stosunku do zasilania olejem napędowym.
W Polsce LNG jako paliwo silnikowe także zyskuje pierwszych użytkowników. Prekursorem była firma Solbus, która jako jedyny polski producent oferuje autobusy miejskie zasilane LNG wraz z gwarancją dostaw paliwa na podstaiwe umów z firmą Gazprom Germania. Pierwszy raz autobusy LNG firmy Solbus wyjechały na ulice polskich miast pod koniec 2010 r. Firmą, która eksploatowała te pojazdy było MPK Wałbrzych. Obecnie Solbusy na LNG jeżdżą w Olsztynie, a w 2015 r. pojawią się na ulicach Warszawy.
Najwięcej LNG na polskim rynku pochodzi z PGNiG. Jest on wytwarzany w instalacjach odazotowania gazu ziemnego w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim.
Firma LNG Silesia zajmuje się wyłącznie skraplaniem gazu ziemnego (metanu), który pochodzi z Kopalni Węgla Kamiennego Krupiński należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Należący do LNG Silesia zakład skraplania w Suszcu jest zdolny do wytwarzania 16 ton LNG na dobę. W 2013 r. LNG Silesia sprzedała łącznie ponad 3 mln m3 gazu po regazyfikacji. Według przedstawicieli firmy w 2014 r. produkcja może wynieść ponad 5,5 mln m3.
Oprócz produkcji krajowej do Polski trafia także LNG z importu. Grupa Duon sprowadza to paliwo z rosyjskiej fabryki w Kingiseppie należącej do grupy Gazprombanku oraz z belgijskiego terminalu LNG w Zeebrugge. W 2014 r. rozpoczęła także sprowadzanie LNG z zakładu w Kaliningradzie. Duon myśli także o imporcie LNG z terminalu w Kłajpedzie, Rotterdamie oraz wykorzystaniu w tym celu powstającego w Świnoujściu terminalu LNG, który zacznie działalność w połowie 2015 r.
Kontrakt na dostawy LNG do nowo powstającego terminalu na razie podpisało tylko PGNiG. W ramach realizacji do Polski będzie trafiać 1 mln t tego surowca rocznie (około 1,6 mld m3 gazu po regazyfikacji) przez kolejne 20 lat. Większość paliwa trafi do krajowej sieci przesyłowej. Jak jednak informują przedstawiciele Polskiego LNG, spółki zarządzającej terminalem w Świnoujściu, część LNG będzie pojawiać się na rynku w formie skroplonej. Załadunek cystern drogowych będzie świadczony w ramach dodatkowej usługi zaraz po uruchomieniu terminalu.
Na rynku pojawiają się także nowe podmioty, które zajmują się dystrybucją LNG. Są to firmy Barter i Unimot Gaz, które dotychczas zajmowały się handlem innymi paliwami m.in. LPG. W ostatnim czasie (lipiec 2014) uruchomiły one pierwsze instalacje regazyfikacji LNG. Więcej na ten temat w artykułach: Pierwsza stacja regazyfikacji LNG firmy Barter i Unimot Gaz kupił dwie instalacje LNG.