Umowa jest efektem zaleceń i konkretnych instrukcji rosyjskiego prezydenta oraz rządu Federacji Rosyjskiej, które mówią o zwiększaniu udziału zastosowania gazu ziemnego jako paliwa silnikowego w wielu dziedzinach życia w tym także w transporcie kolejowym.
Cały program wdrażania gazu ziemnego w różnych sektorach jest podzielony na podprogramy (samochodowy, kolejowy, morski, rzeczny, transportu lotniczego oraz maszyn specjalnego przeznaczenia).
Zgodnie z postanowieniami umowy, Gazprom zobowiązuje się do budowy obiektów infrastruktury zaopatrującej lokomotywy w paliwo gazowe zgodnie z odpowiednimi specyfikacjami.
RŻD w ramach zobowiązań wynikających z podpisanej umowy zobowiązuje się do określenia obszarów, w których zostanie rozmieszczona infrastruktura gazowa, dokonania niezbędnych zmian w zakresie organizacji i wyposażenia w obiektach, w których będzie wykonywana obsługa i naprawy taboru zasilanego gazem zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami.
W 2011 r. lokomotywa GT1h-001 ustanowiła rekord Guinessa. Ciągnięty przez nią skład miał masę 16 tys. ton i liczył 170 wagonów.
Firmy Transmashholding i Sinara będą zajmować się budową lokomotyw, ich certyfikacją oraz oferowaniem usług posprzedażnych na podstawie umów serwisowych z użytkownikami.
Będą to lokomotywy TEM19 firmy Transmashholding i lokomotywa GT1h napędzana turbiną gazową opracowana przez Grupę Sinara.
Manewrowa lokomotywa TEM19 została wyprodukowana przez fabrykę lokomotyw w Briańsku, która jest częścią holdingu Transmashholding.
Jej napęd stanowi tłokowy silnik spalinowy 491GD zasilany gazem ziemnym, który jest przechowywany w postaci skroplonej w zbiorniku na ramie lokomotywy.
Dwuczłonowa lokomotywa GT1h jest napędzana turbiną gazową o mocy maksymalnej blisko 8,5 MW.
W jednym członie lokomotywy znajduje się turbina napędzająca prądnicę, która wytwarza napięcie dla silnika trakcyjnego.
Drugi człon to zbiornik skroplonego gazu ziemnego (LNG) mieszczący około 20 ton tego paliwa. Taki zapas LNG pozwala na przejechanie nawet 1000 km.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.