Firma Omnitek opracowała zestaw do konwersji na zasilanie gazem ziemnym tych popularnych silników. System wykorzystuje jeden sterownik, który zarządza wtryskiem gazu i sterowaniem silnika oraz zapłonem. Kontrolę nad procesem spalania sprawuje sonda lambda w układzie wydechowym.
Zestaw do konwersji zawiera wszystkie niezbędne do jej wykonania elementy. Są to tłoki o powiększonych komorach spalania, które obniżają stopień sprężania do poziomu pozwalającego na zasilanie silnika gazem ziemnym, wtryskiwacze paliwa gazowego, elementy układu zapłonowego, sterownik elektroniczny oraz odpowiednie czujniki. W przypadku konieczności uzyskania emisji zgodnej z normami Euro IV lub Euro V zestaw może być uzupełniony o odpowiednie katalizatory.
Konwertowany autobus z silnikiem OM904 jest używany w Meksyku od początku 2012 r. użytkownicy bardzo chwalą sobie zmniejszenie kosztów eksploatacji, które są szacowane na około 40%. Nie bez znaczenia jest także zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin (cząstek stałych o 90%, dwutlenku węgla o 30%).
Konwersja silnika Diesla do zasilania CNG to koszt 7 - 12 tys. USD (zestaw montażowy, modyfikacja silnika i robocizna, bez zbiorników gazu).
Użytkownicy ciężarówek i autobusów zostali szczególnie dotknięci przez wzrost cen oleju napędowego. Dla wielu z nich konwersja silnika na gaz ziemny jest jedynym sposobem aby utrzymać się na rynku. Adaptacja silnika do zasilania gazem ziemnym nie tylko zmniejsza koszty paliwa ale także przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.
Priorytetem przy opracowaniu tego zestawu było stworzenie systemu, który jest niedrogi, oferując zwrot nakładów po około roku ekploatacji.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.