Produkcję tych silników Scania uruchomiła we wrześniu 2012 r. Są to 5-cylindrowe jednostki napędowe o zapłonie iskrowym, bazujące na wspólnym z silnikami Diesla kadłubie o średnicy cylindra 130 mm. Skok tłoka wynosi 140 mm, co daje łącznie pojemność skokową silnika 9,3 litra. Każdy z cylindrów jest zamknięty pojedynczą 4-zaworową głowicą. W stosunku do silników Diesla, gazowe jednostki napędowe są odprężone. Ich stopień sprężania wynosi 12,6 (wobec 17 w dieslach).
Silniki zasilane mieszanką gazowo-powietrzną o składzie stechiometrycznym, wyposażone w turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego są regulowane na dwa poziomy mocy: 206 kW (280 KM) i 250 kW (340 KM). Wartości mocy są uzyskiwane przy 1900 obr./min. Zapłon mieszanki jest wywoływany przez zamontowane centralnie w każdej komorze spalania świece zapłonowe. Znajdują się one w chłodzonych kanałach dzięki czemu przebieg pomiędzy ich wymianami został wydłużony do 50 tys. km.
Paliwo gazowe jest dawkowane przez wielopunktowy układ wtryskowy, którego dostawcą jest firma Bosch, a nad stechiometrycznym składem mieszanki gazowo-powietrznej czuwa sonda lambda w układzie wydechowym.
Poziom emisji zgodny z wymaganiami Euro 6 uzyskano dzięki zastosowaniu układu recyrkulacji spalin (EGR), który kieruje z powrotem do układu dolotowego od 5 do 20% spalin i trójdrożnego katalizatora w układzie wydechowym.
Wysokie wartości momentów obrotowych (odpowiednio 1350 i 1600 Nm) osiąganych w przypadku obu jednostek napędowych w zakresie prędkości obrotowych pomiędzy 1000 a 1400 obr./min. pozwalają, pomimo stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej, na ich różne zastosowanie.
Gazowe jednostki napędowe Scania mogą być wykorzystywane zarówno w miejskiej dystrybucji, autobusach komunikacji miejskiej czy też w transporcie dalekim. W przypadku ciągników siodłowych zasięg można z powodzeniem zwiększyć stosując skroplony gaz ziemny (LNG) magazynowany w kriogenicznych zbiornikach. Jak podaje producent dzięki temu zasięg ciągnika można zwiększyć z 600 km (w przypadku zastosowania gazu sprężonego – CNG) do 1100 km jeśli w samochodzie gaz ziemny jest magazynowany jako LNG (dzięki znacznie większej gęstości energii gazu ziemnego w tym stanie skupienia).
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.