Wydajne układy napędowe wykorzystujące paliwa alternatywne są niezwykle ważne w dążeniu do zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin w centrach miast. Spośród dostępnych paliw kopalnych gaz ziemny spala się przy najniższej emisji dwutlenku węgla (CO2), a jeśli do zasilania gazowych silników zostanie użyty biometan pojazdy takie będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
MAN będzie oferował gazowe wersje w swojej nowej rodzinie autobusów miejskich Lion's City. Będą w nich stosowane silniki serii E18. Całkowicie nowa gazowa jednostka napędowa zapewnia wyższy moment obrotowy pomimo mniejszej pojemności skokowej w porównaniu z dotychczas oferowanymi silnikami. Miasta otrzymają zatem możliwość wykorzystania pojazdów zapewniających maksymalną efektywność finansową przy minimalnym wpływie na środowisko.
Silnik może być także stosowany w pojazdach hybrydowych współpracując z układem MAN EfficientHybrid. Dzięki niemu można zmniejszyć poziom hałasu w rejonach przystanków autobusowych, co wynika z wyłączania silnika spalinowego przez układ MAN EfficientHybrid, a dodatkowo z cichszej pracy gazowej jednostki napędowej w porównaniu z zasilaną olejem napędowym.
Silnik E1856 to nowo opracowana rzędowa 6-cylindrowa jednostka napędowa o zapłonie iskrowym pracująca na stechiometrycznej mieszance gazowo-powietrznej (lambda = 1). Silnik ma pojemność skokową 9 l i zastosowano w nim po 4 zawory w każdym cylindrze. Wymiary główne silnika (średnica cylindra x skok tłoka) wynoszą 118 mm x 145 mm.
Nowy silnik jest regulowany na 2 poziomy mocy 276 KM (206 kW) i 316 KM (235 kW) osiąganej przy 1900 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 1200 Nm lub 1400 Nm i jest dostępny w zakresie od 900 do 1500 obr./min. Silnik E18 spełnia wymagania emisyjne zgodne ze standardem Euro 6 dzięki zastosowaniu nowo opracowanego, chłodzonego systemu recyrkulacji spalin oraz trójdrożnego katalizatora spalin. Rozwiązania te w połączeniu z wysokim stopniem sprężania 13:1 zapewniają niskie zużycie paliwa przy zapewnieniu niskiej emisji spalin.
Silnik E18 ma mniejszą masę w porównaniu z poprzednikiem E28, co bezpośrednio przekłada się na pojemność pojazdu.
Zastosowany w autobusie MAN Lion's City 18 G silnik jest zasilany paliwem gazowym przechowywanym w postaci sprężonej na dachu pojazdu w czterech lub pięciu zbiornikach pod ciśnieniem 200 barów.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.