dyrektor produktu w segmencie miejskim, Scania Trucks
Wiążemy duże nadzieje z pojazdami wyposażonymi w ten wyjątkowy, 13-litrowy silnik. Zainteresowanie potencjalnych klientów z Europy możliwością eksploatacji w ruchu dalekodystansowym pojazdów zasilanych gazem jest duże, a nasz silnik spełnia ich potrzeby pod każdym względem. Zwłaszcza we Włoszech zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania, które mają wszystkie zalety gazu, jak korzystny całkowity koszt użytkowania, jest olbrzymie.
Maksymalną moc 410 KM (302 kW) nowy silnik OC13 osiąga przy prędkości obrotowej 1900 obr./min., a maksymalny moment obrotowy o wartości 2000 Nm jest dostępny w zakresie od 1100 do 1400 obr./min.
Nowa gazowa jednostka napędowa firmy Scania jest zbudowana w 6-cylindrowym, rzędowym układzie konstrukcyjnym.
Przy zastosowaniu skroplonego gazu ziemnego (LNG) pozwala na pokonanie nawet 1100 km (w 40-tonowym zestawie drogowym). W przypadku podwozi z dwoma zbiornikami LNG zasięg może być jeszcze większy (do 1600 km). Nawet przy zastosowaniu w samochodzie sprężonego gazu ziemnego (CNG) zasięg w ruchu regionalnym jest więcej niż wystarczający i wynosi 500 km.
Jak podaje Scania nowy silnik może być także z powodzeniem stosowany w pojazdach budowlanych. Jego parametry są porównywalne z dieslowskimi jednostkami napędowymi tej wielkości.
Nowo opracowany silnik zapewnia redukcję emisji dwutlenku węgla (CO2) od 15 do 90% w zależności od zastosowanego paliwa (gaz ziemny lub biometan) w porównaniu z podobnej wielkości jednostkami zasilanymi olejem napędowym. Za obróbkę spalin w silniku Scania OC13 odpowiada układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz montowany w układzie wylotowym trójdrożny katalizator.
menedżer produktów zasilanych gazem w Scania Trucks
Do tej pory większość silników zasilanych gazem nie osiągała wystarczającej mocy lub ich gama była zbyt wąska, aby były użyteczne w ciężkich zastosowaniach. W Scanii rozwiązaliśmy ten problem za pomocą własnego silnika, który zapewnia redukcję poziomu emisji CO2 zwiększając jednocześnie zyski klienta.
Silniki gazowe o zapłonie iskrowym (pracujące według obiegu Otto) mają krótsze okresy międzyobsługowe niż silniki o zapłonie samoczynnym (Diesla). Inżynierowie Scanii wdrożyli jednak szereg rozwiązań, które znacznie wydłużają ten przebieg. Obecnie wyznacza je okres eksploatacji świec zapłonowych.
W silniku zastosowano nowe, bardziej wytrzymałe świece zapłonowe i zmodyfikowane oprogramowanie, co dało możliwość wydłużenia okresów międzyobsługowych.
inżynier zespołu opracowującego silniki gazowe Scania
Ważnym celem w pracach rozwojowych było zapewnienie osiągów i charakterystyki odpowiadających oczekiwaniom dla nowoczesnego silnika wysokoprężnego, także w odniesieniu do wymagań obsługowych. W normalnych warunkach eksploatacji przebieg do wymiany świec zapłonowych i oleju silnikowego wynosi 45 tys. km. Jest to wyraźna poprawa w porównaniu z poprzednimi generacjami silników gazowych, które miały interwał obsługowy 30 tys. km. Zmniejsza to koszty obsługi i wydłuża czas pracy pojazdu co wynika z mniejszej liczby wizyt w warsztacie.
Nowy 13-litrowy silnik gazowy będzie konfigurowany z automatycznymi skrzyniami biegów Scania Opticruise, co dla kierowcy oznacza znakomite warunki pracy i komfort jazdy dzięki szybkiemu doborowi odpowiedniego do warunków ruchu przełożenia w układzie napędowym.
Silniki gazowe o zapłonie iskrowym w przeciwieństwie do jednostek napędowych o zapłonie samoczynnym (silniki Diesla) charakteryzują się niską emisją hałasu. Ponadto, dzięki niższemu stopniowi sprężania (w silniku Scania OC13 wynosi on 12,6) zmniejsza się ciśnienie spalania. Obciążenie mechaniczne podzespołów silnika są znacznie niższe, co przekłada się na większą żywotność.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.