Jest to czterosuwowy silnik gazowy o zapłonie iskrowym zbudowany w widlastym, 12-cylindrowym układzie konstrukcyjnym. Przy skoku tłoka 165 mm i średnicy cylindra 138 mm daje to pojemność skokową 29,6 l. Silnik osiąga moc 735 kW.
szef sprzedaży MAN Engines
MAN Engines to synonim solidnych silników, które zajmują bardzo mało miejsca. Imponująca moc 735 kW z 12-cylindrowego silnika to rozwiązanie zorientowane na użytkownika z niezaprzeczalną wartością dodaną w zakresie serwisowania i konserwacji oraz kosztów eksploatacji.
Nowy silnik bazuje na sprawdzonym kadłubie prawie 26-litrowego silnika MAN E3262, który jest produkowany i użytkowany od 2010 r. Osiągnięcie znacznie zwiększonej mocy 735 kW (1 000 KM), wymagało od inżynierów MAN Engines wprowadzenia wielu innowacji. Kadłub silnika ma zwiększoną ze 132 do 138 mm średnicę, a skok tłoka zwiększył się ze 157 do 165 mm. W związku z tym zwiększono jego wytrzymałość.
Ponadto nowa jednostka napędowa ma inną pojedynczą turbosprężarkę, inaczej prowadzony procesu spalania, co wymusiło zmiany w głowicach. W wyniku m.in. tych działań podniesiono sprawność silnika przy częstotliwości 50 Hz do 44,0%.
Nowa pojedyncza turbosprężarka ma bardzo duży wpływ na wysoką sprawność silnika. Precyzyjne dostrojenie spowodowało, że pracuje ona z optymalną sprawnością i wydajnością sprężarki i turbiny.
Ponadto w silniku zastosowano czasy otwierania i zamykania zaworów charakterystyczne dla cyklu Atkinsona, co pozwala na zminimalizowanie strat w suwie dolotu.
Konstrukcja denek nowych stalowych tłoków pomaga przyspieszyć spalanie mieszanki, a tym samym zwiększyć sprawność silnika.
Świece zapłonowe są specjalnie dostosowane do komór spalania silnika i mają także pozytywny wpływ na przyspieszenie spalania (inicjują zapłon mieszanki gazowo-powietrznej w kilku miejscach jednocześnie.
Wysoka sprawność sprawia, że silnik nadaje się szczególnie do zastosowań, w których kładziony jest nacisk na produkcję energii elektrycznej i jednoczesne wytwarzanie ciepła (kogeneracja). Otwiera to szerokie spektrum potencjalnych zastosowań w sektorze rolniczym i komunalnym, w hotelach, szpitalach i zakładach przemysłowych.
Dodatkową korzyścią dla użytkownika silnika MAN E3872 jest zastosowanie hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego, co powoduje, że okresowa kontrola i regulacja mechanizmu rozrządu nie jest konieczna.
Na niektóre rynki silnik będzie przygotowywany do pracy z prędkością 1800 obr./min (60 Hz). Nowy silnik MAN E3872 zostanie także zaprojektowany do pracy z domieszką wodoru (H2) przy zasilaniu gazem ziemnym.