W odróżnieniu najbardziej popularnych rozwiązań z hydrostatycznym napędem bębna w betonomieszarce CIFA Energya zastosowano hybrydowy układ napędowy z przekładnią elektryczną. Zastosowany w niej silnik elektryczny może być zasilany z baterii litowo-jonowej ładowanej w czasie jazdy przez generator napędzany z przystawki odbioru mocy silnika pojazdu lub na postoju po podłączeniu do sieci elektrycznej.
Betonomieszarka CIFA Energya ma także system KERS (Kinetic Energy Recovery System), który pozwala na odzysk energii hamowania pojazdu i jej gromadzenie w baterii wykorzystywanej do napędu zabudowy.
Taka koncepcja napędu betonomieszarki pozwala zaoszczędzić nawet do 30% paliwa, zmniejsza emisję spalin - bezemisyjny załadunek i rozładunek betonu z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Dzięki temu pojazd może bezproblemowo pracować w pomieszczeniach zamkniętych (budynki czy tunele). Dodatkowo o około 10 dB zmniejsza się emisja hałasu.
Ładowanie baterii ze specjalnej ładowarki o mocy 75 kW oferowanej przez firmę CIFA trwa 18 minut. Możliwe jest ładowanie także ze zwykłego trójfazowego gniazdka 400 V. W takim przypadku trwa ono 4 godziny.
Tę bardzo ciekawą zabudowę zamontowano na 4-osiowym (8x2x6) podwoziu Iveco Stralis (3 osie skrętne) wyposażonym w gazowy silnik Cursor 8 o pojemności skokowej 7,8 l i mocy 330 KM. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki napędowej ma wartość 1300 Nm. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu zbudowanego na tym podwoziu wynosi 33 t. Paliwo gazowe w postaci sprężonej jest przechowywane w 8 zbiornikach (po cztery na obu podłużnicach ramy). Ich łączna pojemność wynosi 640 l.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.