W odróżnieniu od propozycji Volvo Trucks, które zapowiada gazowy silnik o zapłonie samoczynnym (gazodiesel) o takiej mocy w modelach FH i FM, Iveco, a właściwie FPT Industrial (obie należą do CNH Industrial), opiera swe silniki na obiegu Otto. Są to jednostki napędowe o zapłonie iskrowym z prostym trójdrożnym katalizatorem w układzie wylotowym, który odpowiada za obróbkę spalin.
Wprowadzenie nowej jednostki napędowej o mocy 460 KM umacnia firmę Iveco na pozycji lidera w zakresie dostawców rozwiązań opierających się na skroplonym gazie ziemnym (LNG) dla sektora transportu dalekiego.
Powstający w zakładzie Iveco w Ulm w Niemczech Stralis NP 460 jest klasyfikowany jako samochód ciężarowy do przewozów długodystansowych, który dzięki zastosowaniu skroplonego gazu ziemnego uzyskuje bardzo niską emisję szkodliwych składników spalin. Emisja dwutlenku węgla przy zastosowaniu biometanu sięga nawet 95%.
Iveco Stralis NP 460 ma najbardziej wydajny silnik gazowy Cursor 13 NP, zaprojektowany przez firmę FPT Industrial. Niektóre elementy jego konstrukcji są opatentowane.
Opatentowana przez FPT Industrial technologia zapewnia 99-procentową redukcję cząstek stałych, redukcję ilości tlenków azotu o 60% oraz hałasu, którego intensywność wynosi poniżej 71 dB. Pojazd ma także znakomite jak na napęd gazem ziemnym parametry zasięgu, który przy zastosowaniu dwóch zbiorników LNG sięga nawet 1600 km.
Iveco jest od 20 lat pionierem rozwiązań przewozowych opierających się na paliwach metanowych (CNG, LNG i biometan - także skroplony) z 22 tys. pojazdami zasilanymi CNG i LNG dostarczonymi w całej Europie.
Gazowe ciężarówki Iveco zamawiają najwięksi przewoźnicy. Ostatnio Grupa Jost zamówiła 500 Stralisów NP 400, a firm Jacky Perrenot 250 takich pojazdów.
Silnik Cursor 13 NG ma pojemność 12,9 l i dysponuje mocą 460 KM. W listopadzie zeszłego 2016 roku pojawiła się zapowiedź, że ta jednostka napędowa będzie zasilania za pomocą bezpośredniego wtrysku gazu ziemnego. Czy to się potwierdzi? Już jutro premiera sinika Cursor 13 NG.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.