Volvo Trucks stawia nie tylko na poprawę bezpieczeństwa swoich samochodów – już w 2020 r. mają być one wyposażone w systemy, które w 100% zagwarantują bezkolizyjną jazdę. Równolegle firma pracuje nad tym, aby pojazdy były ekologiczne.
Moc diesla w duchu ekologii
Pierwsze, zaprezentowane już pojazdy FH LNG i FM LNG wyjadą na drogi w przyszłym roku. Są one napędzane skroplonym gazem ziemnym, a w przyszłości będzie można je również tankować biogazem.
Wilhelm Rożewski
manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland
Gaz ziemny zapewnia wyraźne korzyści dla klimatu, a w większości krajów ma także bardzo konkurencyjną cenę. Ponadto jest to surowiec niezwykle łatwo dostępny, co uzasadnia jego stosowanie na dużą skalę.
Modele FH LNG oraz FM LNG, wyposażone w 13-litrowe silniki, osiągają moc od 420 do 460 KM i moment obrotowy od 2100 do 2300 Nm. To rewolucja na rynku, bowiem do tej pory żaden producent nie zaprezentował równie mocnej jednostki z napędem gazowym.
Piotr Werner
manager ds. produktu w Volvo Trucks Poland
Nasze nowe modele to pierwsze seryjne pojazdy na rynku z zasilaniem LNG, które bez problemu radzą sobie z 40-tonowym, a nawet znacznie większym zestawem. Ich walory użytkowe są w pełni porównywalne z samochodami z silnikiem Diesla, a w wielu sytuacjach, np. w czasie ruszania pod górę, pojazd na gaz charakteryzuje się nawet większą dynamiką niż jego odpowiednik zasilany olejem napędowym.
Od 20% do 100% mniej szkodliwych emisji
Nieosiągalne dotąd parametry nowe modele Volvo Trucks zawdzięczają innowacyjnym rozwiązaniom zastosowanym w jednostkach napędowych. Samochody w około 95% zasilane są skroplonym gazem ziemnym, a w 5% olejem napędowym. Dzięki temu pracują w takim samym cyklu, jak silniki Diesla i generują osiągi znacznie lepsze niż konkurencyjne pojazdy z pełnym napędem LNG. Co ważne, emitują przy tym o ok. 20% mniej dwutlenku węgla niż bliźniacze modele zasilane ropą.
Wilhelm Rożewski
manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland
Zmniejszenie emisji o 20% to wielki sukces, ale naszym kolejnym celem jest jej całkowite wyeliminowanie. Stanie się to możliwe, gdy LNG zastąpi biogaz. To paliwo przyszłości, które już za kilka, maksymalnie kilkanaście lat, wraz z rozwojem technologii może stać się jednym z podstawowych i najbardziej ekologicznych źródeł napędu. Volvo Trucks już dziś jest przygotowane na jego efektywne zastosowanie.
Aby rynek pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym mógł się dynamicznie rozwijać, konieczne są jednak dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury.
Rynek urośnie dzięki wsparciu z Brukseli
Według najnowszych danych NGVA Europe (European Natural and Bio Gas Vehicles Association – Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Pojazdów Zasilanych Gazem Ziemnym i Biogazem) w Unii Europejskiej jest obecnie 108 punktów, w których można zatankować pojazdy z napędem LNG. W najbliższych kilku latach ich liczba ma jednak znacząco wzrosnąć.
Wszystko za sprawą dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, która zakłada, że od 2025 r. maksymalna odległość między dwiema stacjami ze skroplonym gazem ziemnym będzie mogła wynosić maksymalnie 400 km.
Beneficjentem nowych zapisów stanie się również Polska. W naszym kraju już od przyszłego roku w rozwój infrastruktury stacji LNG chce inwestować Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Nowe obiekty w pierwszej kolejności mają powstawać wzdłuż odcinków szlaków tranzytowych transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T – Trans-European Transport Networks).
LNG, czyli taniej i jeszcze bardziej wydajnie
Perspektywa rozwoju infrastruktury i rynku pojazdów z napędem LNG to także dobra wiadomość dla właścicieli firm transportowych, ponieważ wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego jako paliwa pozwoli im znacząco obniżyć koszty działalności. Kilogram LNG kosztuje bowiem mniej niż litr oleju napędowego, a jest przy tym o blisko 40% bardziej wydajny. Do zakupu pojazdów napędzanych LNG przewoźników zachęcić mogą także liczne ulgi finansowe.
Piotr Ziemniak
manager ds. produktu w Volvo Trucks Baltic Sea Market
W Hiszpanii, Włoszech czy też w Holandii właściciele pojazdów napędzanych LNG korzystają z ulg podatkowych. Z kolei w Finlandii kierowca korzystający z samochodu na skroplony gaz może załadować do zestawu dodatkową tonę ładunku. W dłuższej perspektywie znacznie zwiększa to efektywność przewozów i w konsekwencji obniża koszty działalności.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Zarówno dla producentów, jak i dla samych kierowców kluczowym aspektem przy wyborze pojazdu pozostaje jednak bezpieczeństwo. W tym aspekcie Volvo Trucks, zgodnie z filozofią marki, także zadbało o najwyższe standardy. Nowe samochody zostały poddane niezwykle rygorystycznym testom.
Piotr Ziemniak
manager ds. produktu w Volvo Trucks Baltic Sea Market
Przeprowadziliśmy wiele prób zderzeniowych, sprawdzaliśmy, jak zbiornik ze skroplonym gazem zachowa się w bardzo wysokiej temperaturze i jaka jest jego odporność na wstrząsy. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami konstrukcja zdała egzamin celująco. Teraz, mając świadomość, że nasze pojazdy są w 100% bezpieczne, możemy spokojnie skupić się na dalszym udoskonalaniu ich parametrów technicznych i pracować nad dalszym ograniczeniem emisji.
Modele FM LNG i FH LNG trafią do sprzedaży w 2018 r. Klienci będą mogli kupić zarówno klasyczne ciągniki siodłowe, jak i same podwozia, dostępne w wersji z dwiema lub trzema osiami.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.